Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
initiatief van elf telers in samenwerking met Van Nature

"Eigen pakstation paprika’s is opstap naar meer"

De flowpacks met paprika's lopen nu ruim een maand van de band in het nieuwe verpakkingsstation in Bleiswijk. Het is het resultaat van een initiatief van elf telers in samenwerking met telersvereniging Van Nature. Het is vooral bedoeld als experiment. De eerste stap is ervoor zorgen dat het goed van de grond komt', zegt Ard Ammerlaan, één van de participanten in het verpakkingsstation.


Leo Duijvestijn Photography

De paprika's zijn bestemd voor één van de handelspartners van Van Nature,. 'Het zelf verpakken is een toegevoegde waarde voor de deelnemers terwijl het risico beperkt is. We zijn met elf telers, dus de investering per bedrijf was relatief klein', zegt Ard.

Binnenkort evalueren
Collega-teler Paul Zantman: 'Binnenkort zitten we met de hele club bij elkaar om de opstart te evalueren. Dan zal blijken of het naar tevredenheid van de grond gekomen is.'

Die mening is ook Ard toegedaan. 'We moeten ons het verpakken namelijk nog helemaal eigen maken. Zo hebben we te maken met meer variatie in verpakkingen dan we van tevoren hadden ingeschat. We gingen uit van met name de bekende consumentenflowpacks met drie kleuren maar in de praktijk is er ook sprake van verpakkingen per kleur of twee kleuren waardoor we vaker moeten wisselen tussen orders en de machine moeten omstellen. Dat kost iets meer tijd.' Het is het gevolg van klant- en marktgericht verpakken, één van de uitgangspunten voor het pakstation. De collectieve aanpak is een opstap naar meer is de verwachting. Naast de toegevoegde waarde die het oplevert is het namelijk vooral ook gunstig voor de kwaliteit en de handling van het product. Bovendien is de flexibiliteit in klantgerichtheid is groot en dus een voordeel.


Foto: Leo Duijvestijn Photography

Ies Bos
De telers staan niet zelf aan de lopende band. Ies Bos is aangetrokken als 'operator' voor het verpakkingsstation. Samen met Aad Sonneveld - paprikateler én voorzitter van Van Nature - steekt hij er veel tijd in. Paul: "We hebben er een juridische entiteit voor moeten oprichten en ik zit ook in het dagelijks bestuur, maar we hoeven ons nauwelijks te bemoeien met het verpakken. Dat regelt Ies allemaal."

Per dag wordt er ongeveer een trailer paprika's verpakt. Ard: "Die hoeveelheid is nu nog bescheiden. Bij Van Nature wordt elke dag een veelvoud daarvan geproduceerd. We zien het echter als een kans op succes die zeer realistisch is terwijl het risico aanvaardbaar is, zeker als straks de aanloopperikelen achter de rug zijn. De wens is er om dan het verpakte volume aanzienlijk te vergroten' Wordt - ongetwijfeld - vervolgd."

Deelnemende paprikabedrijven aan het project zijn Het Wilgenbos V.O.F., Brabander-Zantman V.O.F. Tas Paprika CV, A. Ammerlaan, P.N.M. van den Bosch B.V., Kwekerij Ron en Ed Bross B.V., Kwekerij Verberne, Kwekerij Robert Mooijman B.V., L.C. Moerman B.V., Motreahof B.V. en D.J.A. van der Burg.


Bron: Meer, Van Nature

Publicatiedatum: