Vorst belemmert de markt voor zomerpeer Belle de Jumet/Honey Belle
Bekendheid
Het is een tegenvaller voor het afzetbedrijf Fruvo, die Belle de Jumet/Honey Belle op de markt introduceert. De zomerpeer heeft marktpotentie maar wegens de vorstschade kunnen ze nu niet doorpakken. Martijn: "Honey Belle is een geregistreerde merknaam. Er is geen samenwerkingsverband maar door de peer ook in Europa te telen, krijgt Honey Belle meer bekendheid. Bovendien vullen de productieperioden op beide continenten elkaar aan. De oogst in Nieuw Zeeland is in januari en bij ons vanaf augustus."
Lege markt
Belle de Jumet/Honey Belle heeft als grote voordeel dat het in Europa op een lege markt terechtkomt. "Vanaf september zijn voldoende volumes van andere rassen beschikbaar. We willen de Belle de Jumet/Honey Belle nu positioneren, maar de peer is uitstekend te bewaren tot januari ." Fruvo begon 5 jaar geleden met het vermarkten van het nieuwe perenras. "Vanaf het eerste jaar exporteerden we naar de retail in Engeland. Zij importeren de Belle de Jumet/Honey Belle al vanuit Nieuw Zeeland en zijn er dus mee bekend. Afgelopen jaren heeft Belle de Jumet/Honey Belle ook zijn weg gevonden richting de Nederlandse retail. De retail is wel geïnteresseerd in dit soort onderscheidende producten maar dit jaar is het volume te beperkt om via de retail afzetten. Het meeste gaat weg naar Engeland en Frankrijk, vertelt Martijn. "Voor de Nederlandse markt is de bekendheid waarschijnlijk nog niet groot genoeg."
Spreiding
Extremere weersomstandigheden (voorjaarsvorst, -hagel) en de krapte op de arbeidsmarkt voor seizoensmedewerkers dwingen fruitteeltbedrijven op zoek te gaan naar spreiding in rassen waardoor er meer variatie komt in bloei- en oogstperioden. Belle de Jumet is een aanvulling voor de vroege perenmarkt. Een alternatief voor Conference waar Nederland en België mee volhangt, is er echter nog niet. Voor Doyenne du Comice is Xenia een goed alternatief. Martijn: "Xenia heeft een langere shelflife dan Comice. Xenia blijft langer groen en heeft dus minder uitval."
De invloed van de voorjaarsvorst op de perenoogst valt mee vergeleken met die van appelen, vertelt Martijn. "Conference hangt redelijk goed. We hebben ook mogelijkheden om ze beter aan de boom te houden waardoor we minder last hebben van oogstreductie." Voor appelen is de schade wel groot: 70 procent is door de vorst verloren gegaan, vooral bij telers die niet over zoet water beschikten om de bloesem te beschermen.
Appelen
Ook de Ruslandboycot laat nog sporen na op de markt maar deze zijn wel minder diep aan het worden. Inmiddels worden beperkt alternatieve afzetmarkten gevonden. De handel met Aziatische landen komt slechts langzaam op gang.
Zorgen over de appelmarkt zijn groter dan over de perenmarkt. Er is 70% vorstschade en we hebben veel last van concurrentie van Oost-Europese telers die veel goedkoper kunnen produceren. "Er gaat veel subsidie en kennis naar appelteelt in Oost-Europa en dat komt nu als een boemerang richting West-Europese terug. Hopelijk pakken de consumenten Hollandse appelen en peren om de markt te stimuleren", besluit Martijn.
Voor meer informatie:
Vogelaar Fruitcultures/Fruvo bv
Oude Rijksweg 10a
4413 NK Krabbendijke
T: +31 (0) 113 - 50 31 83
info@fruvo.nl
www.fruvo.nl