Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Alternatief voor wegvervoer verloopt nog niet vlekkeloos

Voor het eerst fruit per binnenvaartschip naar Brussel

Tholen - Dinsdagmorgen 8 augustus had de haven van Brussel een primeur op het gebied van logistiek. Voor het eerst werden verse AGF-producten door middel van een gekoeld binnenvaartschip getransporteerd van de haven van Antwerpen naar die van Brussel. Group A. De Witte vervoerde op die manier twintig pallets gekoelde versproducten met voornamelijk ananas uit Costa Rica. Volgens de importeur is het fileprobleem rond Antwerpen en Brussel de reden waarom er naar alternatieve vervoersmiddelen worden gezocht. "Natuurlijk zijn ook onze vrachtwagens mede de oorzaak van de mobiliteitsproblematiek. De uren die onze chauffeurs stilstaan in de file, knagen aan onze rendabiliteit", zegt CEO Jurgen De Witte. "We onderzoeken al enige tijd de mogelijkheden om hier een halt aan toe te roepen. Zo gebeuren al heel wat transporten 's nachts en laten we enkel vrachtwagens rijden die vol geladen zijn."


Jurgen De Witte van Group A. De Witte samen met hoofdaankoper Erwin Callebaut van Starfruit Company met op de achtergrond de witte gekoelde container met verse producten.

Binnenvaart
Het tijdsverschil tussen transport over land en over water is volgens de CEO normaal gesproken met 2 uur klein. Helaas ging dat de eerste keer niet op. "Aangezien de haven van Brussel op slechts honderd meter van het importcentrum ligt, verliezen we weinig tot geen tijd met het laatste transport. De klanten zullen dus niet worden benadeeld bij toepassing van deze nieuwe transportmogelijkheden."


De container met daarin twintig pallets met voornamelijk ananassen. 

Vertraging
Hoewel het binnenvaartschip van 110 meter eigenlijk om 08.00 uur bij de Werkhuizenkaai in Brussel had moeten aankomen, was de boot er pas een dikke twee uur later dan gepland. "Gisterenavond zag het er nog goed uit, maar vannacht is er iets veranderd bij de terminals in Antwerpen", zegt Kobe Govaerts, Terminal Manager bij Trimodal Terminal Brussel. "Een zeeschip heeft in Antwerpen voorrang gekregen, waardoor het binnenvaartschip vertraging opliep. Spijtig genoeg gebeurde dat net de eerste keer. Normaal gesproken kan het vervoer over water of over de weg even snel gaan indien er geen file staan of een zeeschip in dit geval voorrang krijgt. Over het algemeen zijn er tussen Antwerpen en Brussel via de weg meer problemen. Ook de kosten van het vervoer zijn ongeveer gelijk. Door voor vervoer over het water te kiezen en niet over de weg, willen we ook een statement maken. De files zijn een enorm probleem. Je moet het vervoer via binnenvaart ook een kans geven."

Evenwicht
Volgens Kobe Govaerts is een combinatie tussen de binnenvaartschepen en vrachtwagens een oplossing die we in de toekomst waarschijnlijk vaker gaan zien. "Een goed evenwicht tussen binnenvaart en wegtransport is belangrijk", vertelt de terminal manager. "Stel voor dat we in Antwerpen een hoop containers hebben die in de buurt van Brussel moeten komen. Dan is het een mogelijke oplossingen om een aantal vrachtwagens met belading over de weg te sturen, zodat de rest van de containers met een binnenvaartschip mee kan. Wanneer de containers in Brussel via het water aangekomen zijn, kunnen de vrachtwagens op en af rijden van de haven naar bestemming. Op die manier vermijdt je de files het best."

CEO Jurgen De Witte kijkt uit naar het binnenvaartschip.

Traditioneel
Volgens terminal manager Kobe Govaerts van Trimodal Terminal Brussel zit de mogelijkheid van het vervoer over de weg diep geworteld in de mentaliteit van de Belgische havens. "Vaak wordt er gedacht: 'we vervoeren altijd over de weg, dus we moeten wel over de weg vervoeren'", zegt de terminal manager. "Dat is een oorzaak waarom er nog zo vaak op wegtransport wordt ingezet. Een andere reden waarom er toch vaak gekozen wordt voor vervoer met vrachtwagens, heeft te maken met geld. De kosten voor het vervoer via binnenvaartschepen is de laatste jaren hetzelfde gebleven, terwijl de transportkosten van vrachtwagens, zelfs na de invoering van de tol, gedaald zijn."

Office manager Helga Callebaut van Starfruit Company vult Kobe aan. "Dat komt bijvoorbeeld doordat Belgen geen chauffeur meer willen worden en het vooral Russen en Bulgaren zijn die het wel willen doen", vertelt ze. "Waar één Belgische chauffeur bijvoorbeeld twee dagen over zijn lading zou doen, heb je voor hetzelfde geld ook twee Bulgaarse chauffeurs die dezelfde afstand samen in dertien uur kunnen rijden. Het is gewoon heel lastig om Belgische chauffeurs te vinden. Jongeren van nu willen niet meer vanaf vroeg tot 's avonds laat aan de slag zijn."

Jurgen De Witte met terminal manager Kobe Govaerts van Trimodal Terminal Brussel.

Douane
Volgens Helga van Starfruit Company is de zoektocht naar chauffeurs en het fileprobleem niet het enige obstakel in de wereld van transport. "De laatste tijd controleert de Douane erg streng, waardoor het transport vertraging oploopt", zegt ze. "Ongeveer één op de tien containers wordt streng gecontroleerd, ook op voedselveiligheid. Op die manier hebben wij bijna iedere dag met een controle te maken. In België krijgen wij de vracht meestal dezelfde dag nog terug, maar in Nederland kan dat soms wel twee tot drie dagen duren."


Helga Callebaut (Starfruit Company), Wouter de Koning (Fresh Connection) en Kobe Govaerts (Trimodal Terminal Brussel).

Voor meer informatie:
Group A. de Witte 
Werkhuizenkaai 112-154
1000 Brussels
Belgium
T: +32 2 242 62 00
F: +32 2 245 86 15