Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Avocado's en bananen stuwen kwartaalcijfers Del Monte

Fresh Del Monte Produce rapporteert omzetgroei, maar een lagere nettowinst over het tweede kwartaal van dit jaar, dat eindigde op 30 juni 2017, in vergelijking met de resultaten van een jaar eerder.

De netto-omzet over het kwartaal kwam uit op 1,1 miljard dollar. Een jaar eerder stond over dezelfde periode het resultaat op 1,0 miljard dollar. De gestegen omzet is vooral te danken aan de goede resultaten in de verssegmenten, die werden gedeeltelijk teniet gedaan door de lagere resultaten in het segment voor bewerkte producten.

"We zijn blij dat Fresh Del Monte een sterke groei in verkopen laat zien in het tweede kwartaal," reageert CEO Mohammad Abu-Ghazaleh, Chairman and Chief Executive Officer. "Externe uitdagingen, zoals overaanbod van bananen in Aziƫ en het Midden-Oosten, lagere verkoop van ananasconserven en -concentraat hadden een negatief effect op de algemene cijfers. Door ons brede assortiment en geografisch netwerk konden we deze effecten compenseren. We zijn er van overtuigt dat onze toekomst er nooit zo goed uitzag."

"Door de onlangs aangekondigde joint ventures met Del Monte Pacific Limited krijgen we veel potentie om snel te groeien in ons assortiment gezonde, convenience en ready-to-eat producten. We hebben er vertrouwen in dat we toekomstige kansen om de winstgevendheid en de shareholder value te verbeteren op de lange termijn kunnen benutten."

Bananen
De netto-omzet over het tweede kwartaal steeg naar 499,5 miljoen dollar in vergelijking tot de 497,4 miljoen dollar een jaar eerder. Het volume lag 3% hoger. De prijzen daalden met 0,37 dollar, of 2%, tot 14,92 dollar per eenheid. In het tweede kwartaal van vorig jaar stond de prijs op 15,30 dollar per eenheid. De brutowinst daalde naar 58,1 miljoen dollar, vorig jaar stond dat cijfer op 66,5 miljoen dollar.

Overige versproducten
Met een omzet van 568,1 miljoen dollar tekende dit segment voor een forse groei ten opzichte van de 496,8 miljoen omzet in het tweede kwartaal van 2016. De stijging is vrijwel volledig te danken aan meer verkopen in de segmenten vers gesneden, avocado en ananas. De brutowinst daalde naar 55 miljoen dollar, vorig jaar stond dat cijfer op 59,9 miljoen dollar.

Gold ananas- De omzet steeg met 9% ten opzichte van het voorgaande jaar naar 134,8 miljoen dollar. Het volume steeg met 23%, terwijl de prijs 11% lager lag. De eenheidskostprijs lag 4% lager.

Vers gesneden - Door een omzetstijging van 25% ten opzichte van het voorgaande jaar kwam het cijfer uit op 168,7 miljoen dollar. Het volume steeg 23% en de prijs lang 1% hoger. De kostprijs per eenheid steeg 6%.

Avocado's - De omzet kwam uit op 85.4 miljoen dollar, een stijging van 48% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het volume daalde met 6%, maar de prijzen stegen met 58%. De kosten per eenheid lagen 63% hoger.

Niet-tropisch - De omzet viel 10% lager uit en eindigde op 78,3 miljoen dollar.Het volume daalde met 15% terwijl de prijzen 6% stegen. De kosten per eenheid lagen 4% hoger.

Publicatiedatum: