Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Porto do Açu

Port of Antwerp investeert in Braziliaanse haven

Via haar dochteronderneming Port of Antwerp International (PAI) investeert de haven van Antwerpen 10 miljoen dollar in Porto do Açu, een havencomplex in privéhanden in São João da Barra in het noorden van de staat Rio de Janeiro, Brazilië.

De Braziliaanse economie is de grootste van Latijns-Amerika en de 7e grootste van de wereld. Het land is dan ook een belangrijke maritieme handelspartner voor de Antwerpse haven: meer dan 6,4 miljoen ton vracht wordt jaarlijks vervoerd tussen Brazilië en de Antwerpse haven. Daarmee staat het Latijns-Amerikaanse land op de zesde plaats als handelspartner van de haven. Deze investering bevestigt dan ook het langetermijnengagement dat de haven van Antwerpen wil aangaan met de Braziliaanse markt.

Porto do Açu
Porto do Açu ligt in het industriële hart van Brazilië. Het is een industriële zeehaven waar vooral overslag van olie, gas, droge bulkgoederen, containers en stukgoed plaatsvindt. De haven ligt ook nabij de Campos-olievelden en dient dus ook als ondersteuningscentrum voor de Braziliaanse offshore-industrie. De haven verbindt internationale markten met de Braziliaanse markt, met meer dan 200 miljoen mensen. Porto do Açu is daarom de ideale partner voor de Europese, Amerikaanse en Aziatische markten.

De bouw van het havencomplex is begonnen in 2007 en de haven werd in 2014 voor het eerst in gebruik genomen. De oppervlakte van de haven van Açu bedraagt 130 km². Daarvan is 40 km² een natuurreservaat. De haven heeft een totale kaaimuurlengte van 17 km, en een diepte van 25 m. Er kunnen erg grote schepen aanleggen, zoals Capesize-schepen en VLCC's (mammoettankers).

Haven van Antwerpen
PAI, een dochteronderneming van het Antwerpse Havenbedrijf, is opgericht om te participeren en te investeren in havens en havengerelateerde projecten in strategische gebieden, waaronder Brazilië, in het kader van het voorlandbeleid. De keuze is op Porto do Açu gevallen, onder andere omwille van de strategische ligging nabij olie- en gasvelden en de nabijheid tot Minas Gerais, de toegangspoort tot het Braziliaanse binnenland. Bovendien is het project in Açu een voorbeeld van een geslaagd, operationeel privéproject, een nieuwe haven, gebouwd door een betrouwbare partner die focust op duurzaamheid. Dit is ten slotte een unieke kans voor PAI om de haven mee te ontwikkelen, en om tegelijkertijd de positie van Antwerpen als voorkeurshaven voor de Latijns-Amerikaanse handel te versterken.

In ruil voor deze investering, krijgt PAI 1,176% van de aandelen. PAI kan na 18 maanden kiezen om nog meer te investeren, en mag 1 lid van de raad van bestuur benoemen, alsook 4 managers. Ook zal PAI een groot aantal consultancy-opdrachten uitvoeren.

Prumo Logística

Het Port of Açu Industrial Complex werd ontwikkeld en wordt nu ook bestuurd door Prumo Logística, een Braziliaans beursgenoteerd bedrijf. Prumo Logística heeft de modernste havenconcepten verwerkt in het ontwerp van deze haven. Het bedrijf wordt geleid door het Amerikaanse EIG, een van de wereldleiders in kapitaalverstrekking aan de energiesector. EIG heeft meer dan 23,5 miljard dollar geïnvesteerd in meer dan 315 projecten in 36 landen. 
Publicatiedatum: