Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Waitrose heeft omzetgroei door frambozen

Kleine biologische retailers in opkomst

Hofer opent uitstootvrije supermarkt in Oostenrijk
De Oostenrijkse retailer Hoger heeft zijn vijfde uitstootvrije supermarkt geopend. Hoger is een zusteronderneming van het Duitse Aldi Süd. De winkel wordt geopend in Seitenstetten, vlakbij Linz. Hofer heeft ook plannen aangekondigd om het grootste deel van de producten in het assortiment bij lokale telers in te slaan. (esmmagazine.com)

Kleine biologische retailers in opkomst
De marktsector voor natuurlijke producten nam in 2016 verspreid over alle retailkanalen toe met 7,4%. Daardoor werd een omzet bereikt van $141 miljard (€122,8 miljard), zo blijkt uit een verslag van Natural Foods Merchandiser. Onafhankelijke ketens en biologische supermarkten hadden een iets meer bescheiden omzetgroei van 4,3%. Volgens Natural Foods Merchandiser was er bij 69% van alle winkels die natuurproducten verkopen sprake van een toename in omzet. 72% gaf aan dat er geen nieuwe concurrenten in de omgeving bij waren gekomen. (fooddive.com)

Italië: Conad investeert €1 mld

De Italiaanse retailer Conad is van plan om in de komende drie jaar €1,1 miljard te investeren in het renoveren van bestaande vestigingen en het openen van nieuwe winkels en distributiecentra. Ook wil Conad met de investering het energieverbruik efficiënter maken. In 2017 zal naar verwachting ongeveer €413 miljoen worden uitgegeven, terwijl de investeringen in 2018 en 2019 neerkomen op respectievelijk €402 miljoen en €286 miljoen. Uiteindelijk wil Conad meer omzet behalen. In 2016 nam de jaaromzet jaar op jaar toe met 1,6% tot €12,4 miljard. (esmmagazine.com)

Alibaba breidt fysieke winkelketen uit
Alibaba begon in 2015 met een Hema-keten als onderdeel van zijn nieuwe retail-strategie. De keten is een belangrijk speerpunt in het plan van Alibaba om de traditionele supermarkt opnieuw uit te vinden. Onlangs werden door Alibaba drie Hema-vestigingen geopend in Beijing en Sjanghai. Hema is sinds 2015 gegroeid van een experimenteel concept tot een keten van 13 vestigingen die over heel China zijn verspreid. (which-50.com)

VK: Waitrose heeft omzetgroei door frambozen
De Britse keten Waitrose had onlangs een weekomzet die 2% was toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Volgens de keten komt dit voornamelijk door het succes van het zomerfruit. De weekomzet van frambozen was de grootste weekomzet ooit voor dit product. De frambozen van het huismerk "Essential Waitrose" had een omzetgroei van 52%, waarmee de totale omzet van frambozen toenam met 32%. (esmmagazine.com)

Amazon Fresh breidt uit in Hamburg
Amazon blijft zijn afdeling Amazon Fresh verder uitbreiden in Duitsland. Amazon Fresh ging in mei van start in Berlijn en Potsdam. De service is nu ook beschikbaar in grote delen van Hamburg. In mei had Amazon Fresh een assortiment van 85.000 producten, maar dat is inmiddels uitgegroeid tot 300.000 verschillende items. (retaildetail.eu)

VS: Ahold USA-leveranciers in de spotlights
De Ahold USA-ketens Stop & Shop Giant Landover, Giant/Martin's en Peapod zijn begonnen met een videocampagne onder de naam Fresh Stories. De video's geven meer dan 30 profielen van leveranciers van versproducten die aan Ahold USA zijn verbonden. In elke videao vertelt een leveranciers over hoe het eigen product wordt geteeld en wat het belang is van de samenwerking met de ketens van Ahold USA. Tot nu toe zijn de video's zo'n 14 miljoen keer bekeken. (progressivegrocer.com)

Voorgesneden groente


 
Loblaws breidt "Imperfect" uit naar diepvries-schappen
Loblaw Cos. Ltd. heeft zijn assortiment aan Naturally Imperfect-producten uitgebreid met een diepvriessegment. Onder dit segment vallen in totaal 14 verschillende producten, waaronder bevroren blauwe bessen, aardbeien, fruitmix en mango's. Volgens Loblaws was de uitbreiding naar diepvriesproducten voor zijn misvormde groente en fruit-label Naturally Imperfect een logische keuze, gezien dit label veel succes heeft gehad. (progressivegrocer.com)

Kroger is populairste keten van de VS
Volgens het in Washington D.C gevestigde onderzoeksbureau Morning Consult is Kroger de populairste keten van de VS, Het bureau heeft zijn index Spring 2017 Most Loved Brands gepubliceerd. Kroger scoorde onder alle supermarkten een percentage van 53%. Daarop volgden Whole Foods met 48%, Safeway met 40% en Albertsons en Publix met beiden 33%. (bizjournals.com)

IGA teelt eigen groente in Montreal
IGA Extra Famille Duchemin is naar eigen zeggen de eerste Canadese supermarkt die op het dak zijn eigen groente teelt. Er worden meer dan 30 verschillende producten geteeld op het dak van iets meer dan 2.300 vierkante meter. Alle producten zijn gecertificeerd als biologische producten. Naast tomaten produceert IGA bladsla, aubergine, radijzen, basilicum en boerenkool. (montrealgazette.com)

Wegmans en Instacart breiden diensten uit
Instacart en Wegmans hebben hun thuisbezorgdienst uitgebreid naar nieuwe winkels in het zuidoosten van Pennsylvania, de Lehigh-vallei en het zuiden van New Jersey. Met de dienst kunnen consumenten online hun boodschappen bestellen, die in sommige gevallen binnen het uur aan huis worden afgeleverd. (groceryheadquarters.com)

VS: Price Rite breidt biologisch assortiment uit
Price Rite,de discount-afdeling van het Amerikaanse ShopRite, gaat zijn biologische huismerk Wholesome Pantry uitbreiden. Wholesome Pantry werd aan het einde van vorig jaar geïntroduceerd. Het huismerk omvat meer dan 30 verschillende producten, variërende van diepvriesproducten tot melk en verse groente en fruit. (northjersey.com)

VS: Onderzoek naar Blue Apron wegens beursgang
Nadat Blue Apron een ontzettend slechte beursgang heeft gemaakt, gaat het advocatenbureau Harwood Feffer LLP een onderzoek naar het bedrijf uitvoeren. Er wordt gekeken naar of het bestuur van Blue Apron zijn fiduciaire verplichtingen naar zijn investeerders wel naar behoren heeft uitgevoerd. De maaltijdkitbezorger maakte op 29 juni zijn debuut op de aandelenbeurs van New York met een prijs van $10 (€8,71) per aandeel. Binnen een paar dagen was de koers gedaald naar $6,40 (€5,57) per aandeel. Dit heeft de beursgang van Blue Apron een van de slechtste sinids jaren gemaakt. (fooddive.com)



Publicatiedatum: 21-7-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: