Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Volgens Geert Claes bestaat er geen vraag en aanbod meer

"Telers zijn moderne slaven geworden"

Tholen - Volgens Geert Claes van de Belgische Fruit Innovation Farmers zijn fruittelers en de gehele agrarische sector, moderne slaven van de maatschappij geworden. "Er worden maffiapraktijken gehanteerd door de handel. De verkoopprijs dekt meestal de kosten niet meer. Met deze slechte prijzen is het onmogelijk te overleven." Volgens hem hebben producenten te lang gedacht dat allerhande organisaties en veilingen onze problemen en belangen zouden verdedigen. "Wie hier als teler nog in blijft geloven, beseft niet waar hij in zijn bedrijf mee bezig is. Indien wij fruittelers en de rest van de agrarische sector het heft niet in eigen handen gaan nemen, zullen wij ter plaatse blijven trappelen."

Handel zet teler onder druk
Hij vindt dat er momenteel geen vraag en aanbod meer bestaat. "Dit is een gegeven van meer dan 50 jaar terug, toen de bedrijven nog klein waren. Men moest zijn producten op de lokale markt gaan verkopen en hieruit zijn dan de veilingen ontstaan. In het verleden waren er vele kleine winkeltjes die moesten gaan kopen en bieden op de klok van de veiling. Indien er betere partijen of minder fruit was, moesten deze handelaars tegen elkaar opbieden via de klok. De kleine winkeliers zijn stilaan vervangen door grote winkelketens waar men liefst jaarrond verkoopt aan dezelfde prijs. Als handelaar moet je dus een prijs maken voor een langere periode en liefst goedkoper dan een andere handelaar. Eigenlijk is het fruit meestal al verkocht vooraleer men het aangekocht heeft. Hier beginnen dus de problemen. De handelaren zetten fruittelers onder druk om toch maar aan een steeds goedkopere prijs te verkopen. Dit is een neerwaartse spiraal die zeker niets meer te maken heeft met vraag en aanbod."



Geert zegt dat er geen partij meer is die echt voor ze vecht. "Wie als overheid of boerenorganisatie vecht voor ons? Niemand! Men laat de agrarische sector aan zijn lot over. Vroeger waren er vele kleine boeren en daaruit zijn dan de boerenorganisaties ontstaan. Deze werden gehoord door de overheden. Boerenorganisaties zijn ondertussen meerdere  bedrijven geworden die in meerdere retailbedrijven een vinger in de pap hebben.Eigenlijk zijn ze koper en verkoper geworden. Toch zijn ze nog altijd het aanspreekpunt en overlegorgaan voor de overheid."



Wie bepaalt de prijs?

"We zitten nog steeds met een verkoopsysteem van 50 jaar terug terwijl dit niet meer past bij onze bedrijven. De handel heeft zich georganiseerd tot grote winkelketens en daar staan wij fruittelers tegenover, niet georganiseerd. Toch hebben wij grotere bedrijven waar men alles jaarrond mag doen maar de prijs voor ons product laten wij aan anderen beslissen. Dit gebeurt blijkbaar alleen in de agrarische sector. Wanneer ik nieuwe banden nodig heb zegt de bandenhandelaar zelf hoeveel ik moet betalen en ik kan ze nemen of laten."

Zijn er oplossingen?
Toch zijn er volgens de teler wel oplossingen. "Wij moeten eerst beseffen dat wij een product hebben wat iemand anders wil hebben. Van hieruit moeten wij kunnen samenwerken om een groter kwantum te hebben waardoor wij grote winkelketens een gans jaar lang kunnen bevoorraden.Dit is allemaal vlugger gezegd dan gerealiseerd maar toch geloof ik dat dit de enige oplossing is om leefbaar te kunnen blijven.Als fruittelers zit iedereen te veel op zijn eigen eiland te werken. Elk bedrijf wordt groter en zal nog groter moeten worden. Iedereen probeert dan nog alle werkzaamheden zelf uit te voeren met het gevolg dat het ene lijdt onder het andere. Indien men wil samen werken moet men er van overtuigd zijn dat men bepaalde werkzaamheden centraal moet laten gebeuren waardoor men een uniform produkt kan leveren. De handel is volgens mij hier vragende partij voor, maar ook  maakt het  ruimte om over een prijs te discussiëren en ruimte om in ieders eigen bedrijf het maximum uit het telen te halen."

Verenigen
Geert hoopt dat zijn mening voor andere mensen een reden wordt om te discussieren en kritisch naar hun bedrijf te kijken. "Indien andere mensen denken dat ik deze mening verkeerd zie, mag hierop reageren. De enige hoop is dat er mensen opstaan om zich te verenigen en achter oplossingen proberen te zoeken!"

Voor meer informatie:
Geert Claes
Fruit Innovation Farmers
Startelstraat 30
3800 Zepperen - Belgium
T: +32 (0) 495 99 76 86
geertclaes@live.be
www.fruitinnovationfarmers.be

Publicatiedatum: 21-7-2017
Auteur: Gertrude Snoei
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:


Wat een zuur verhaal dit. Als je het zat ben dan stop je toch gewoon.er staat niemand je op te wachten met een eind ijzer.

Betreft de huidige marktsituatie. Deal it or leave it!!

Kijk om je heen. Er wordt weer volop gebouwd. Dat is toch gewoon een teken dat er geld verdient wordt?

Nee moderne slaven. Meneer Claes u zou zich diep moeten schamen zulke teksten op papier te zetten!!!!

Iedereen is vrij om te gaan en staan waar die wilt.


Jonge tuinder, Westland - 15-8-2017 17:31:32


@ Kees,

aub goed lezen! Retail zijn logistieke meesters en kiezen hun eigen logistieke partners. Dit kunnen transport en-/of handelsbedrijven zijn! Retail maakt afspraken met (vertegenwoordigers van ) telers! Wie is er nu zo dom om niet juiste prijzen namens de telers af te geven zoals jij suggereert? Vaste afspraken versta ik jaarafspraken onder qua volume en prijs. Niet de weekhandel! In de glasgroente zijn nog maar 1260 telers over. Die kan je niet over 32 coöperaties verdelen en de coöperaties vechten er wel om!
Marktmacht bestaat niet! Marktwerking wel. Invloed krijgen op de markt zal nooit en te nimmer gebeuren. Dus dream on! Een markt laat zich niet reguleren, tenzij de politiek grenzen ed gaat afschermen zoals het vroegere communisme.
Rene Welles, Grubbenvorst (email) - 15-8-2017 13:44:13


Hier kunnen jullie lezen dat Geert gelijk heeft. Denk er maar eens goed over na...... https://www.groene.nl/artikel/markthaat
Kees Kranenburg, LEIDSCHENDAM - 15-8-2017 12:29:54


Beste Kees en Geert , de gezamenlijke TELERS Hadden de macht in Handen (met een kloksysteem) waar de hele wereld jaloers op was... ...Maarja toen dook er een professor op.. Jaja..............Kees Veerman en die Wist het ( Ondanks vele waarschuwingen van vele kanten ) Zijn Jullie cq gezamenlijke TELERS er achteraan Gelopen , geweldig wat die man Preekte .... Ga nu naar hem te biecht en niet de Handel .....





Sjaak baars, Vianen - 13-8-2017 11:06:30


Toch nog even reageren: Handelsbedrijven zijn logistieke meesters? Waarom krijgen wij dan minder dan de rest van Europa? Omdat deze logistieke meesters verkeerde posities hebben ingenomen. Reken maar dat er vaste afspraken zijn gemaakt, alleen niet altijd voor de juiste prijs. En dat er aan de klant niet wordt gedacht is onzin. In deze tijd van (over) communicatie weet iedereen wat de klant wil maar zeker een lagere prijs dan de concurrent. We laten ons uitkleden door de marktmacht. Ik ben het ermee eens dat alleen de telers gezamenlijk dit op kunnen lossen. Ik ben alleen bang dat de cooperatie niet meer het model hiervoor is. We zullen verder moeten en een krachtig professioneel management moet accepteren. Dan pas zullen we weer invloed krijgen op de nog steeds groeiende agro markt.
Kees Kranenburg, LEIDSCHENDAM - 12-8-2017 5:01:55


Er valt veel over te zeggen, maar het is niet gewoon een distributieprobleem. Retail en hun service providers/ handelsbedrijven zijn juist logistieke meesters.
Het probleem zit m voor een groot deel bij de telers, daar ben ik het wel mee eens. Telers en hun afzetcooperaties gaan voor de hoogste prijs, daarbij alle klantwensen uit het oogverliezend. Klanten zijn retail, foodmarkten maar ook handelsbedrijven.
Kijk om ons heen: overal wordt uitgebreid in de gehele wereld, nl kennis en kunde wordt ingehuurd en men gaat vervolgens afspraken aan met eindafnemers en door de eindafnemers gekozen handelsbedrijven. De gehele wereld doet dat, alleen in Nederland niet of veel te weinig. Gevolg: overproductie doordat er geen vaste afspraken zijn gemaakt. We mogen gaten vullen als NL-BV. Bij calamiteiten en extremiteiten scoren we dan incidenteel een goede prijs. Cooperaties in NL worden onder druk gezet door hun leden om maar de beste uitbetaalprijs te realiseren. Elk ander belang wordt uit het oog verloren. Men huivert om leden te zien overstappen want dan worden de kosten niet meer gedekt.
Cooperaties die wel of meer vaste afspraken maken hebben weer te maken met afgunst van leden onder elkaar, zelfverrijking etc etc. Aan klant wordt maar ten dele gedacht.

Bij cooperatie geldt:

Cooperatie: bij toename productie tgv beter weer dalen de prijzen bij de cooperaties.

Bij vaste afspraken geldt:

Vaste afzet zonder lid van cooperatie: bij toename productie tgv beter weer blijft de prijs gelijk doch wordt veel meer volume afgezet tegen een gelijkblijvende prijs. Dit doordat de winkelverkoop meestijgt!

Meer info? Mail gerust


Rene Welles, Grubbenvorst (email) - 10-8-2017 20:58:28


Grootste Britse kranten waarschuwen burgers voor kernoorlog

Wereldeconomie krijgt grote klap
Behalve het gevaar dat China en Rusland in een (kern)oorlog worden betrokken en daardoor de Derde Wereldoorlog uitbreekt, zal ook de wereldeconomie een enorme klap krijgen. Zuid Korea vormt daar een belangrijke spil in; zo komt maar liefst 40% van alle LCD-schermen uit het land. Belangrijkste scheepvaartroutes van en naar grote Chinese havensteden zullen stil komen te liggen, met grote gevolgen voor de wereldwijde bevoorradingsketens. De oorlog zal ook financieel extreem kostbaar zijn, en de Amerikaanse schuldenlast met nog eens 30% van het BNP kunnen verhogen. (2)
Veel analisten hopen dan ook dat diplomatie nog een uitweg biedt, maar erkennen veelal dat dit, gezien de onvoorspelbaarheid van Kim Jong-un en de onverwacht snelle technologische vooruitgang die het regime bij het ontwikkelen van intercontinentale kernraketten boekt, slechts uitstel van executie is. (3)
De meeste Nederlanders lijken nog altijd het idee dat zo’n oorlog mogelijk is en steeds dichterbij komt geen seconde serieus te willen nemen, en steken –net als in de jaren ’30, pal voor het uitbreken van WO-2-, liever hun kop in het zand en doen alsof er niets aan de hand is. Degenen die er wel voor waarschuwen worden net als toen vaak bespot en belachelijk gemaakt.
Fred van Moerkom, Lisserbroek - 10-8-2017 17:49:59


Als ik dit allemaal lees moet ik toch even reageren. Het is gewoon waar wat Geert Claes zegt. Ons afzet systeem werkt niet meer. Een bewijs hiervan is de gemiddelde tomatenprijs in juli in Nederland: € 0,49 per kg terwijl de gemiddelde tomatenprijs in Europa € 0,81 was in juli. Gewoon een distributieprobleem dus.

Kees Kranenburg, Almaty, Kazachstan
Kees Kranenburg, LEIDSCHENDAM - 10-8-2017 7:57:06


In de Turkse stad Konya bevinden zich complete ISIS-fabrieken waar ‘hellevuur’ bommen en raketten worden gemaakt, en waar honderden ISIS leden vrijelijk kunnen werken. Volgens Yayla zijn met deze bommen al talloze Syrische mannen, vrouwen en kinderen gedood. In Gaziantep staat een fabriek waar al meer dan 60.000 ISIS ‘uniformen’ zijn gemaakt. ISIS-terroristen wonen daar met elkaar in appartementen en doen niet eens meer moeite zich anders voor te doen, zo zeker en veilig voelen ze zich vanwege de bescherming door de politie en het leger.
Fred van Moerkom, Lisserbroek - 7-8-2017 17:56:37


De fruitsector was een bloeiende sector op elk vlak, tot een aantal mensen en organisaties erop uit waren om hun zakken te vullen op ons kap. De organisaties werken tegen mekaar op en kennen alleen hun eigen omzet of ledenfondsen. Zelf heb ik er hele artikels over geschreven hoe het de slechte kant opging en heb me ook ingezet in besturen maar uiteindelijk ben ik met de hele zaak gestopt. Ik probeer het los te laten maar de nasmaak is bitter
van der velpen, bekkevoort - 4-8-2017 16:35:52


De AGF wereld is, net zoals andere handel in verse producten, verziekt door de supermarkten, handelaren en frauderende, niet betalende idioten.

Ben blij dat ik uit de handel weg ben. Nu verkoop producten waar wel een fatsoenlijke marge op zit.

Op een volle container sinaasappels of mandarijnen nog geen 500 Euro maken is gewoon te belachelijk voor woorden met al het gezeik en gezeur wat erbij komt kijken.
Op een volle container met mijn huidige handel pak ik tegenwoordig een paar ton.
Succes met zijn allen in de handel.


ex agf handelaar, Zuid Europa - 3-8-2017 19:01:44


Hallo Tony,
Het enigste wat wij als telers vragen is een eerlijke prijs,mag dat?Al van in 2012 vragen wij wat meer verduidelijking ivm prijsvorming.Dit naar aanleiding van enkele prijsvormingen die we niet konden plaatsen.Tot op heden hebben jullie hier nog niet willen op antwoorden.D e antwoorden die we kregen behandelden ons als kleine kinderen of als simpele geesten.( petitie esprit zoals je zelf schrijft)
Ook aan de advocaat of rechter vind je het niet nodig de gevraagde info te bezorgen.Vandaar deze uitspraak.ipv de uitspraak te aanvaarden en aan tafel te gaan zitten,gaan jullie nog eens in kortgedingrechter en hoger beroep!Blijkbaar zijn deze kosten geen problemen voor jullie wat ik ook begrijp ,als ik hoor dat je tegen iedereen die het wil horen zegt dat de advocatenkosten van Belexport toch gerecupereerd worden door u door een inhouding aan de telers van de uitbetaalprijs.Dit is tegenstelling tot ons die het allemaal uit eigen zak moeten betalen.Het resultaat? Dat gaan we nog zien maar er zijn er nog die daar alle vertrouwen in hebben dat het voor de telers beter en eerlijker gaat zijn.
Paesmans karek, Nieuwerkerken (email) - 24-7-2017 10:11:09


@Karel

PETIT PAYS, PETITE ESPRIT!
Helaas is er met deze uitspraak geen van beide partijen winnaar en is het resultaat het tegengestelde van wat ieder van ons wilde: een goede prijs! Enkel de advocaten die hier een vette kluif aan hebben en de retail die weer naar hartelust kan gaan shoppen.
Tony Derwael, Borgloon - 23-7-2017 18:36:08


hallo
het model waar geert van spreekt is een pool model zoals in zuid-tirol.
wij hebben in belgie met ons model van conference een van de grootste troeven ter wereld in handen maar wij versnipperen het en maken er een bulk product van.
op die manier kan er geen handel meer gedaan worden er moet eerst verkocht worden om te weten in welke verpakking en dat geeft ons toegevoegde waarde en meer opbrengst.
maar er zal nog veel water door de rivier lopen vooraleer dat opgelost zal worden.
als het niet veranderd krijgen wij in belgie een fruitteelt met 2 snelheden.
zij voor het bulk produkt
zij met het niesche produkt met toegevoegde waarde en daarvoor moet je niet groot zijn.
vanzwijgenhoven gilbert, weyerstraat 277 nieuwerkerken - 23-7-2017 13:38:40


Of het nou Harvest House, Door, Greenery of ZON is, allen proberen ze de maximale prijs voor hun telers te realiseren, maar ze moeten allen met elkaar de concurrentie aan.
Daarbij komt dat veel producten het hele jaar door, van over de hele wereld aangeboden worden.
Dat heeft hun tarieven en marges scherp en flinterdun gemaakt.
Oorzaak zit dus in het speelveld.
Retail bepaald wat er gebeurd. Als men dat niet weet te doorbreken door samenwerking, samengaan of bijvoorbeeld rechtstreeks de consument op zoeken, blijft men in deze wurggreep.
Jan, De Lier - 22-7-2017 10:57:30


Hallo Tony,
Misschien wat verduidelijking met uw post want de lezers gaan het misschien verkeerd interpreteren?
10 telers en een uitspraak van rechtbank van Koophandel te Antwerpen op 27/04/2017 hebben dezelfde mening dat (voor de Corina telers )het blijkbaar toch geen model initiatief is.Als je het vonnis van de rechtbank goed leest,begrijp ik dat rechter Blockx problemen heeft met de exclusiviteit en werkwijze van de 2 gelicentieerde distributeurs.Waarvan Belexport de grootste is.Bedoel je misschien dat het Corina model voor Belexport een model initiatief is?
Paesmans Karel, Nieuwerkerken - 22-7-2017 10:43:59


@ex handelaar
dat werd indertijd van bovenaf door het veilingbestuur er door gedrukt. daar kun je de telers niet alleen op aankijken maar bijv wel Cees Veerman. The Greenery heeft van toen af gefaald en er massa's telersgeld door heen gejast. Nu is het ieder voor zich en zullen de sterkste overblijven.
roy, adam - 21-7-2017 19:01:27


Beste Hr Claes,
Wat perst u er weer een achterhaald verhaal uit.
Kijken we even naar de situatie in NL ? Daar hebben de glas telers in 1996 besloten dat verplicht 100% veilen afgeschaft moest worden en er deels geveild en deels bemiddeld moest worden. Goed of fout, de telers hebben dit samen besloten. Vervolgens kijkt u maar even wat er in het landschap is veranderd. The Greenery van 2 miljard naar 800 miljoen omzet, de rest ligt versnipperd in de markt. En wie heeft die versnippering veroorzaakt? De telers dus. Die lopen weg en gaan wat nieuws doen, maar die beslissen toch wat er in de bestuurskamers gebeurt bij TG -Harvest House en van Nature etc. Vorige week nog stopt Greenco de samenwerking met DOOR. Dus in plaats van aansluiten verdere versnippering. Hier valt niemand iets te verwijten, behalve de telers zelf. Nooit tevreden, buurmans gras is altijd groener.

En Jan, uit De Lier, vroeger hadden we aanbodbundeling en generieke promotie.
Dat zat aan de Javastraat in Den Haag.
Daar hebben de telers zelf een eind aan gemaakt.
Ex handelaar, Westland - 21-7-2017 13:45:57


Als de vos de passie preekt, boer let op je ganzen! Je oproep is zeker terecht Geert! Ik zou zeggen : VERANDER DE WERELD, BEGIN BIJ JEZELF
In plaats van model initiatieven zoals de CORINA peer af te breken!
Tony Derwael, Borgloon - 21-7-2017 13:33:30


Aanbodbundeling en generieke promotie zo simpel is het.

In plaats dat de tuinder uit protest voor de supermarkt gaat staan en de consument duidelijk maakt dat ze worden uitgeknepen door de retailers, gaat de vrouw er boodschappen doen!

Helaas is de realiteit dat elke teler zelf probeert te verkopen en wordt men tegen elkaar uitgespeeld.
Jan, De Lier - 21-7-2017 12:29:58


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: