Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
VS: Lidl slaat terug tegen Kroger

Italië: Eataly lijdt verlies

Duitsland: Aldi publiceert verslag over duurzaamheid
Aldi Nord en Aldi Süd hebben een tussentijds verslag vrijgegeven over de vorderingen van beide bedrijven op het gebied van duurzaamheid. In 2016 hebben beide takken van Aldi een aantal doelstellingen voor duurzaamheid gesteld. Zo heeft Aldi Nord het assortiment van zijn biologische producten uitgebreid en heeft Aldi Süd vorderingen gemaakt met betrekking tot bescherming van het milieu.
 
Italië: Eataly lijdt verlies 
De Italiaanse retailer Eataly Distribuzione, dat internationaal verantwoordelijk is voor de Eataly-franchise, had over 2016 een verlies van €11 miljoen. Het jaar daarvoor werd nog een winst gedraaid van €713.000 the previous year. De omzet van zowel de Italiaanse als de buitenlandse vestigingen daalde met €32 miljoen tot €178,8 miljoen. De brutowinst kwam neer op slechts €14.000, terwijl dit in 2015 nog €13 miljoen was. (esmmagazine.com)

Australië: Aldi niet meer aan kop 
Voor het eerst sinds drie jaar is Aldi in Australië zijn toppositie kwijtgeraakt. Dit blijkt uit een verslag over klantentevredenheid van het onderzoeksbureau Canstar. Australische consumenten hebben nu de voorkeur voor de Zuid-Australische keten Foodland. Door middel van een enquête onder 2931 consumenten is een ranglijst opgesteld. Foodland behaalde een perfecte score voor onder andere de klantenservice, de opbouw van de winkels, de versheid van het assortiment en algehele tevredenheid. Er werd een bijna perfecte score behaald voor de kwaliteit van het huismerk, de prijs/kwaliteitverhouding en de kortingsacties. (chinchillanews.com.au)

VS: Fresh Market promoot vernieuwd imago
Fresh Market is bezig zichzelf anders te profileren. Eerst stond de keten bekend als een gespecialiseerde retailer voor fijnproevers, maar nu wil Fresh Market zichzelf herintroduceren als een traditionele supermarkt. De keten heeft daarom van 12 tot 16 juni een aantal evenementen georganiseerd bij locaties in North Carolina en South Carolina. Sinds maart 2016 valt The Fresh Market onder het moederbedrijf Apollo Global Management. De keten heeft sindsdien lagere prijzen en een groter assortiment ingesteld.
Klik hier om meer te lezen op supermarketnews.com

ShopRite implementeert biologisch Fairtrade-programma
Het in New Jersey gevestigde Inserra Supermarkets ShopRite Inc. heeft een uitvoerig programma voor duurzame en sociaal verantwoorde versproducten ingesteld. Het programma heeft de slogan "Taste Me, Do Good*" en omvat een assortiment aan biologische Fairtrade-producten. (caryl.com)

Nieuwe Southeastern Grocers-CEO heeft grootse plannen
Southeastern Grocers is bezig om zijn winkels te renoveren en zijn leveringsketens te reorganiseren. Volgens interim-directeur en CEO Anthony Hucker wordt dit gedaan om ervoor te zorgen dat de winkels goed aansluiten bij de lokale gemeenschap. Hucker heeft aangegeven graag een vaste aanstelling als directeur te krijgen. De retailgroep werkt nu aan het uitbreiden van zijn ketens Harveys Supermarkets en Fresco Y Mas, het renoveren van zijn Winn-Dixie-vestigingen en aan andere projecten die Southeastern Grocers meer concurrerend vermogen moeten geven. (retailleader.com

VS: Lidl slaat terug tegen Kroger
Lidl heeft zich verweerd tegen de aantijgingen van Kroger. Volgens Kroger zou Lidl zich schuldig hebben gemaakt aan het schenden van handelsmerken van Kroger. "Kroger heeft geen bewijs voor zijn claims gegeven," aldus Lidl in juridische documenten die door zijn gegeven aan het gerechtshof van Virginia in de VS. Volgens Lidl zijn de beschuldigingen van Kroger een poging om de reputatie van Lidl te schaden en de lancering van de discountketen in de VS te ondermijnen. (businessinsider.nl)

Indiana Grocery Group plaatst bod op Central Grocers
In de laatste fase van de executieveiling van het failliete Central Grocers heeft de Indiana Grovery Group een bod geplaatst van $72,7 miljoen (€62,9 miljoen) plus de bijkomende kosten van de gehele inventaris. Het bod kwam als een verrassing en heeft ervoor gezorgd dat een andere kandidaat, Jewel Food Stores van Albertsons, van het plaatsen van een hoger bod afzag. De Indiana Grocery Group wordt onder andere ondersteund door leden van de families Strack en Van Til, die ooit Central Grocers in handen hadden. Als het bod wordt geaccepteerd, krijgt de Indiana Grocery Group de beschikking over 19 vestigingen. Jewel Food Stores plaatste eerder een bod van $70 miljoen (€60,6 miljoen) plus tot $30 miljoen (€26,0) van de inventaris. (supermarketnews.com)

Kroger steekt $1 mld in uitkeringsregeling
Kroger gaat tot $1 miljard (€870 miljoen) bijdragen aan de eigen uitkeringsregeling. Het bedrijf gaat geld lenen om te voldoen aan de pensioenverplichting, waarbij er verder niets verandert aan de huidige balans van obligaties. Volgens Kroger is de bijdrage aan de uitkeringsregeling strategisch gezien gunstig in verband met onder andere de huidige rentekoers en de mogelijke veranderingen in het Amerikaanse belastingstelsel. Kroger had per 20 mei een totale schuld van $13,44 miljard (€11,6 miljard). De bijdrage aan de uitkeringsregeling heeft volgens het bedrijf geen gevolgen voor de winstverwachting van 2017. (Reuters)

VS: Food Lion breidt "Local Goodness"-campagne uit
Food Lion had in 2016 in North Carolina succes met zijn Local Goodness-campagne. De promotiecampagne wordt dit jaar uitgebreid naar drie andere Amerikaanse staten. "Vanwege de markttrend voor verse gezonde producten hebben consumenten steeds meer waardering voor lokale producten. Dit komt niet alleen wegens de indruk dat deze verser zouden zijn, maar ook omdat het kopen van deze producten de lokale gemeenschap ondersteunt," aldus Chris Dove van Food Lion. (progressivegrocer.com)

Dalende koers voor Blue Apron door Amazon
De aandelen van de maaltijdpakkettenservice Blue Apron zijn in waarde gedaald. De reden hiervoor is het nieuws dat Amazon een handelsmerk heeft geregistreerd voor een dienstverlening, die mogelijk met Blue Apron gaat concurreren. In een document dat is ingeleverd bij de U.S. Patent and Trademark Office meldt Amazon dat het handelsmerk wordt gebruikt voor het bezorgdienst van voedselpakketten, die bestaan uit vlees, vis, fruit en/of groente, die direct gereed zijn om een diner mee voor te bereiden. Zodoende is de geplande service van Amazon identiek aan die van Blue Apron, dat nu een van de grootste maaltijdpakkettenbezorgers van de VS is. (Reuters)

iFresh opent supermarkt op Long Island
De Aziatisch-Amerikaanse supermarktketen iFresh opent volgend jaar zijn eerste vestiging op Long Island. De keten breidt op Long Islang uit om daar tegemoet te komen aan de toenemende vraag naar Aziatische producten, die bij reguliere supermarkten niet te vinden zijn. Ook neemt de koopkracht van de Aziatisch-Amerikaanse minderheid in rap tempo toe. (newsday.com)

Publicatiedatum: