Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Victor van Veelen, Friethoes: "Het is ietwat uit de hand gelopen"

Een speciaalbiertje en frietje uit één en dezelfde aardappel

Tholen – "Ja, het is ietwat uit de hand gelopen", lacht Victor van Veelen. Zeven jaar geleden openden de broers Joost en Sebastiaan Hoes in Haarlem een proeflokaal onder de naam FrietHoes. Het was de opmaat naar een eigen FrietFabriek waarin ook Victor van Veelen deelnam. Hun nieuwe productielijn heeft een capaciteit ruim 2 miljoen kg dagverse frites op jaarbasis. Daarmee belevert het drietal de landelijke horeca(groothandel). "Nog niet zo lang geleden waren we nog met zes frituurs in de weer een week aan het voorbakken. Nu beschikken we over een volwaardige productielijn."



Topje van de ijsberg
Festivalgangers waren al bekend met de vele foodtrucks waarmee FrietHoes festivals als Best Kept Secret en Mysteryland aandeed. "Op festivals was duidelijk vraag naar biologische producten. In korte tijd is de catering met diepvriesproducten verdrongen. Terugblikkend kunnen we wel stellen dat onze komst de nodige verandering teweeg heeft gebracht. Biologische frites zijn inmiddels bijna niet meer weg te denken op festivals", vertelt Victor, die ziet dat het concept dan ook al snel navolging kreeg bij andere aanbieders. In de foodservice zet FrietHoes in op eenzelfde ontwikkeling. "Dit is nog maar het topje van de ijsberg. Wat wij in een jaar produceren, doen de grote industriëlen in één dag."

Complete machinelijn
De huidige 'FrietFabriek' is vorig jaar mei opgeleverd. In de loop van 2015 werd de basis gelegd voor een semiautomatische fabriek voor de productie van voorgebakken frites. "We wilden alles het zelfde blijven doen maar dan op grotere schaal". Voorheen maakte FrietHoes al op kleine schaal gebruik van een snij- en sorteermachine van Marcelissen. De samenwerking werd voortgezet met een complete machinelijn voor het verplaatsen, doseren, snijden, afwegen en verpakken van frites. Victor: "We groeiden uit ons jasje. Om te kunnen blijven groeien was het het noodzakelijk om een aparte productielocatie op te zetten die voldeed aan de nodige normen op het gebied van koeling en voedselveiligheid, waar nog steeds door mensen dagelijks met veel vakmanschap frites worden gemaakt."



Biologisch geen doel op zich
FrietHoes geldt binnen Nederland als een van de grotere afnemers van bio-frietaardappelen. "Uiteraard vinden we het belangrijk dat er goed met het land wordt omgesprongen, maar onze keuze is voornamelijk uit smaak geboren." Biologisch is voor FrietHoes geen doel op zich. Beschikbaarheid speelt minstens zo'n grote rol. Toen de biologische aardappelproductie vorig jaar flink had te lijden onder ziekten als phytophthora, week FrietHoes tijdelijk uit naar gangbare aardappelrassen om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. "Meevaller was wel dat de aardappel letterlijk 10 kilometer naast de fabriek werd geteeld. Dat compenseerde het toch nog een beetje, maar gelukkig hebben we over een paar weken weer biologische piepers. Die vinden we toch vaak nog net een tikje lekkerder smaken."

Verwaarden van reststromen
FrietHoes stelt zichzelf ten doel de productielijn volgend jaar volledig zero waste in te richten. Voor de olie hadden de ondernemers al een passende oplossing gevonden. De grootste winst viel echter te behalen met het verwaarden van het snijafval: zo'n 15 tot 20 procent van de aardappel. "De schillen kun je natuurlijk aan de varkens voeren – zoals dat vroeger vaak werd gedaan – maar je kunt er ook inventiever mee omspringen. Toen bedachten we dat we daar ook wodka mee konden stoken. Al snel volgde ons schillenbier: ambachtelijk speciaalbier dat zich goed leent voor op het terras. Als horecaondernemer heb je een streepje voor als je verse frites kunt serveren en je klant erbij kunt vertellen dat het drankje op de kaart van diezelfde aardappel en fritesproducent afkomstig is. Dat spreekt klanten aan en creëert beleving", besluit Victor.



Voor meer informatie:
victor@friethoes.nl
www.friethoes.nl

Publicatiedatum: 19-7-2017
Auteur: Vincent Verboom
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: