"Mensen kopen gemak, supermarkten verpesten de markt"
Edward Kors: "Durf marge te maken"
Traiteur
Een jaar of vier geleden begon bij met 'tafeltje-dekje', het gratis bezorgen van maaltijden en andere boodschappen aan huis. Hoewel dat goed loopt, komt de omzet vooral uit de winkel. "Daar moeten we met zijn allen van leven", vertelt Edward. "Wat via de achterdeur naar buiten gaat, tel ik eigenlijk niet bij de omzet mee."
Shoppers in de winkelstraat in Heemstede zijn voornamelijk de gesettelde tweeverdieners. De ouderen die minder mobiel zijn, laten de boodschappen en maaltijden thuis bezorgen. Kors bouwde in de ruim twintig jaar dat hij, samen met zijn vrouw en 2 parttime medewerkers, de zaak heeft, een trouwe klantenkring op. Maaltijdservice is steeds belangrijker geworden voor de bedrijfsvoering.
Edward begon ongeveer 9 jaar geleden als traiteur en op dit moment komt ongeveer 70 procent van de omzet uit maaltijden en gemaksvoedsel. "Met de verkoop van een kropje sla kan ik het niet meer verdienen. Mensen kopen gemak", ziet Edward. Hij heeft een breed kant-en-klaar assortiment, van gekookte kriel tot sappen, soepen, salades en meer dan 25 soorten op het seizoen afgestemde maaltijden.
Gekoelde toonbank met meer dan 25 verschillende soorten maaltijden en salades
Schaakspel
Maar de omzet komt niet alleen door het aanbod. "Het is ook de kwaliteit en service die je biedt. Ik heb geen reclamewinkel. Klanten komen niet voor dat pondje prei. Het is belangrijk om sociaal te zijn naar je klanten toe, zodat ze het je gunnen", vertelt Edward.
De relatie met de supermarkten ziet hij als een schaakspel. "Je moet je marge durven maken en weten waar je het kan verdienen. Wanneer klanten zeggen dat de appels bij de grootgrutter een euro goedkoper zijn, zeg ik dat ik ze terugbetaal wanneer de kwaliteit daar beter is. Supermarkten verpesten de markt. Door jaarrond standaard aanbod verdwijnen seizoensproducten, bijvoorbeeld het paddenstoelenseizoen met al zijn bijzonder variƫteiten kennen de mensen niet meer. Dat geldt ook voor de smaak. De mensen denken een boon is een boon, maar er is zoveel kwaliteitsverschil."
Close-up van de koeltoonbank met maaltijden
Smaakbederf
Smaakbederf begint al vroeg, getuige een eigen ondervinding van Edward. Zijn dochter kreeg op school gratis fruit aangeboden van de plaatselijke grootgrutter in het kader van een Europees project om kinderen te stimuleren meer groenten en fruit te eten. "De peren die de kinderen kregen waren niet te eten, veel te hard en nauwelijks smaak. Dan eten kinderen toch nooit meer een peer. Geef ze een heerlijk rijpe Comice waarbij het sap langs je kin druipt."
Buitenstalling en niet de reclames lokken klanten naar binnen
Trots
Edward is trots op zijn zaak. "Wanneer ik wel eens bij anderen binnenloop, denk ik, Kors je doet het zo slecht nog niet", vertelt hij. Maar meedoen aan Groenteman met ster ziet hij niet zitten. "Je hebt doeners en denkers. Ik vaar mijn eigen koers, ben geen lid van allerlei clubjes en ga ook niet naar workshops. Ik ga om half vijf 's ochtends de deur uit en ben half zes 's avonds thuis. Mijn vrije tijd besteed ik dan liever aan mijn gezin."
Het bio-assortiment groeit maar wordt niet speciaal voor het voetlicht geplaatst
Trouw
Wetenswaardigheden over de branche bespreekt hij met collega's en toeleveranciers op de groothandelsmarkt in Amsterdam waar hij drie keer per week inkoopt. Edward: "Ik wil zien wat ik koop, over de telefoon is alles mooi." Edward koopt meestal bij vaste toeleveranciers, Gebroeders De Mooij, De Stigter Fruithandel en voor het bio-assortiment dat steeds belangrijker wordt, gaat hij naar Vroegop-Windig. Buiten de groothandelsmarkt is Molenaar vaste leverancier voor aardappelen. "Het voordeel van vaste leveranciers is de band die je hebt opgebouwd. Ze weten hoe ik erover denk en als het niet goed is krijgen ze het terug. Ik ben trouw aan mijn grossiers en loopt niet weg voor een kwartje. Bovendien vind ik het zelf ook fijn als mijn klanten blijven."
Een doorkijkje vanuit de winkel, buiten staat een marktkraampje met zomerfruit
Edward Korst Groente Fruit & Primeurs
Binnenweg 146
Heemstede
T: 023-5281131
info@korsgroente-fruit.nl
www.korsgroente-fruit.nl