Eerste onderzoeksresultaten Blauwe Bessen Platform
In januari 2017 sloegen Nederlandse blauwe bessentelers de handen ineen in een nieuwe coöperatie; het 'Blauwe Bessen Platform'. Het platform heeft onder andere als doelstelling om de consumptie van de Nederlandse blauwe bes een boost te geven. Dat doen de telers door middel van marktgerichte promotie en onderzoek naar de gezondheidseffecten van blauwe bessen.
Nieuwe website en logo
Bij een nieuw platform horen ook moderne communicatiemiddelen, zo besloot het platform. "We willen consumenten meer en beter informeren over de mogelijkheden en gezondheidsvoordelen van de blauwe bes", vertelt projectmanager Erik van de Vin. "Daar hebben we middelen voor nodig. We waren onder de noemer Simply the Bes al langer actief op diverse sociale media. Nu hebben we ook een nieuwe – consumentgerichte - website ontwikkeld: www.simplythebes.nl. Deze website voldoet volledig aan de eisen van de huidige tijd en focust op drie aspecten; recepten, gezondheid en inspiratie." Naast een nieuwe website, heeft het platform ook een nieuw logo gelanceerd. "Deze nieuwe communicatietools bieden ons de mogelijkheid om de consument, op een manier die past bij deze tijd, te informeren over de blauwe bes."
Bron van vezels
Naast promotie stimuleert het 'Blauwe Bessen Platform' onderzoek naar de inhoudsstoffen en gezondheidseffecten van de blauwe bes. Recent werd door wetenschappers van de Universiteit van Maastricht een onderzoek verricht naar de inhoudsstoffen van blauwe bessen. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat de blauwe bes van nature een bron van vezels is, de bes rijk is aan vitamine K en natriumarm is. "Deze eerste resultaten, maar zeker ook de verdere verwachtingen uit vervolgonderzoeken zijn veelbelovend", aldus Van de Vin. "Er wordt dan ook aangestuurd op verder onderzoek om zo meer informatie over de blauwe bes boven water te krijgen", besluit Van de Vin.
Bron: Blauwe Bessen Platform