Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Carrefour plaatst recensies in winkels | Italiaanse keten breidt uit in Bulgarije

Meer omzet in tweede kwartaal van Casino

Aldi Süd opent vijfhonderdste "Filiaal van de toekomst"
Aldi Süd heeft in het Beierse Memmingen zijn vijfhonderdste vestiging geopend onder het "Filiale der Zukunft"-concept. Sinds mei 2016 heeft Aldi Süd een kwart van zijn 1.870 vestigingen in Duitsland gemoderniseerd, waarbij volgens de plan het gehele winkelnetwerk met het einde van 2019 opnieuw moet zijn ingericht. (esmmagazine.com)

Frankrijk: Meer omzet in tweede kwartaal van Casino
De Franse retailgroep Casino had in zijn tweede kwartaal iets meer omzet. Het verbeterde resultaat kwam door de sterkere prestaties van de Geant-hypermarkten in Frankrijk. Ook werden goede resultaten behaald in Brazilië, hoewel dat land in een recessie verkeert. Casino beheert in Brazilië de keten Grupo Pao de Acucar. De groepsomzet kwam neer op €9,3 miljard, wat meer was dan de €9,2 miljard die door analisten werd verwacht. (Reuters)

Carrefour plaatst recensies in winkels
Carrefour gaat recensies van consumenten plaatsen bij zo'n 200 producten in zijn supermarkten. De recensies bevatten een korte tekst en een waardering aan de hand van een aantal sterren. In eerste instantie voert de keten de recensies alleen door in de Franse thuismarkt. (retaildetail.eu)

Hongarije: Spar heeft 4,6% omzetgroei in 2016

Spar had in 2016 een jaaromzet van €1,65 miljard. Jaar op jaar is dat een toename van 4,6%. De keten opende 46 nieuwe vestigingen in het land, waaronder 22 Spar Express-winkels bij pompstations. In de eerste vijf maanden van 2017 heeft de keten het winkelnetwerk van 129 locaties uitgebreid met 13 nieuwe vestigingen. (esmmagazine.com)

Italië: VéGé group heeft omzetstijging van 4,2% in 2016
De Italiaanse retailer VéGé Group had voor de derde jaar op rij een toename in zijn jaaromzet. In 2016 kwam de jaaromzet neer op €5,85 miljard, wat een toename is van 4,2% in like-for-like-omzet en van 76,6% ten opzichte van 2015. Het positieve resultaat kwam tot stand doordat nieuwe leden zich bij de retailgroep hebben aangesloten, zoals de lokale retailers Supermercati Toscano Cerea, Fratelli Arena, Multicedi, Bava en Asta. (esmmagazine.com)

Frankrijk: Monoprix begint nieuwe Shop & Give-service
De Franse retailer Monoprix is begonnen met een nieuwe dienstverlening onder de naam "Shop & Give". De nieuwe service is bedoeld om consumenten te helpen hun voedselverspilling te verminderen. Met Shop & Give kunnen klanten die gebruik maken van thuisbezorging de producten aan de bezorger teruggeven, die ze niet meer willen consumeren. Hieronder vallen bijvoorbeeld producten waarvan bijna de houdbaarheidsdatum is verstreken. (esmmagazine.com)

Naturasì breidt uit in Bulgarije
De Italiaanse biologische supermarktketen Naturasì heeft zijn eerste vestiging geopend in Bulgarije. De uitbreiding is onderdeel van een franchise-overeenkomst met het lokale bedrijf Vegan Milk. Het nieuwe filiaal bevindt zich in Sofia, heeft een winkeloppervlak van 240 vierkante meter en heeft een assortiment van 4.000 biologische producten. (esmmagazine.com)

VS: Lidl neemt voormalig Walmart-directeur aan

Lidl heeft de voormalig vastgoeddirecteur van Walmart aangenomen. Kevin Sweet wordt de nieuwe vastgoeddirecteur van Lidl in de VS. Sweet was in deze functie voor Walmart actief in de periode van 2010 tot 2016. Tijdens zijn dienstverband met Walmart was hij verantwoordelijk voor ongeveer 153 vastgoedprojecten. (esmmagazine.com)

VS: Winn-Dixie-winkels heropend als Harveys
Het Amerikaanse Southeastern Grocers gaat zijn discountketen Harveys uitbreiden door zeven Winn-Dixie-vestigingen als Harveys-winkels te heropenen. Hierdoor komen voor het eerst Harveys-supermarkten in het midden en westen van Florida in bedrijf. (supermarketnews.com)

VS: Whole Kids begint voorlichtingsapp voor bioproducten

De Whole Kids Foundation, een stichting van Whole Foods Market, is begonnen met een gratis app voor voorlichting over biologische producten. De app wordt gepresenteerd als een leuke manier voor kinderen en ouders om meer te leren over hoe biologische groente en fruit wordt geproduceerd.(progressivegrocer.com)

Winn-Dixie begint recensie-wedstrijd
Winn-Dixie wil dat kinderen de nieuwe huismerkproducten van de keten gaan testen. Consumenten worden aangespoord om eigen video-recensies met hun kinderen in te sturen, waarbij er kans wordt gemaakt op een hoofdprijs. De wedstrijd loopt door tot 15 juli. De nieuwe huismerkproducten vallen onder de nieuwe eigen merken SE Grocers, SE Grocers Essentials en Prestige. In totaal bevat het nieuwe assortiment bijna 3.000 nieuwe of vernieuwde producten. (fooddive.com)

Peapod biedt service met stemactivatie

Peapod breidt zijn dienstverlening uit met "Ask Peapod". Hierdoor kunnen consumenten hun bestelling op de app inspreken, waarbij de bestelde producten aan de wekelijkse boodschappen worden toegevoegd. Volgens Peapod is stemactivatie de volgende logische stap wat betreft thuisbezorging. Het bedrijf investeert in innovatie die gericht is op de moderne consument. "Het mooie van online boodschappen doen is dat je altijd extra bestellingen toe kunt voegen, ook op het moment dat je je net beseft dat je iets nodig hebt," aldus een woordvoerder van Peapod.  (fooddive.com)

Giant Eagle werkt samen met softwarebedrijf
Giant Eagle heeft een meerjarencontract afgesloten met het softwarebedrijf Symphony EYC. Door samen te werken kan de supermarktketen een sterkere strategie voeren tegen de druk die vanuit de concurrentie komt. Giant Eagle kan de diensten van Symphony EYC gebruiken om meer inzicht in consumentengedrag te verkrijgen en efficiënter om te gaan met de eigen winkelruimte. De informatie die door Symphony EYC worden verzameld kunnen worden gebruikt bij de interne bedrijfsvoering en bij samenwerking met leveranciers. (supermarketnews.com)

"Walmart moet Costco overnemen voor strijd tegen Amazon"

Als de overname van Whole Foods door Amazon doorgaat, wordt Amazon met 2030 mogelijk de grootste supermarktketen van de VS, aldus Brittain Ladd. Ladd werkte vroeger aan de wereldwijde uitbreiding van AmazonFresh. "Vanuit strategisch oogpunt moet Walmart iets drastisch doen om de dynamiek binnen de supermarktsector te veranderen," vervolgt Ladd. "Op basis van mijn ervaring en analyse zou ik aanraden dat Walmart zich terugtrekt uit Sam's Club en dat de keten Costco wordt overgenomen. De combinatie van Walmart, Costco en Jet kan mogelijk een uitdaging vormen voor Amazon." (geekwire.com)

VS: Fresh Market introduceert vernieuwd merk
The Fresh Market is bezig met het vernieuwen van zijn merk. Het bedrijf wil zijn imago van gespecialiseerde keten voor fijnproevers veranderen in dat van een traditionele supermarkt. De keten houdt daarom van 12 tot 16 juli promotie-evenementen op locaties in North en South Carolina. Onder het management van het moederbedrijf Apollo Global Management LLC geeft The Fresh Market sinds de overname in maart van 2016 lagere prijzen en een breder assortiment geïntroduceerd. (supermarketnews.com)

Canada: sterke resultaten voor Couche-Tard

Alimentation Couche-Tard beëindigde zijn fiscale jaar met een sterk vierde kwartaal. De Canadese activiteiten van de retailer werden versterkt door de overname van een aantal Esso-buurtwinkels. Volgens de in Quebec gevestigde eigenaar van de buurtwinkelketens en pompstations Circle K, Couche-Tard en Mac was de Canadese omzet jaar op jaar gestegen met 81%, terwijl de winst toenam met 54%. (bnn.ca)


Publicatiedatum: 14-7-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: