Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




China: 1 personeelslid nodig voor 10 geautomatiseerde winkels bij Alibaba

Onlangs is in de stad Hangzhou in de Chinese provincie Zhejiang de eerste volledig geautomatiseerde supermarkt van Alibaba officieel van start gegaan. Omdat er nauwelijks personeel nodig is, komen de kosten van de geautomatiseerde supermarkt neer op slechts een kwart van de kosten van een traditionele supermarkt. De winkeleigenaar hoeft slechts elke morgen de inventaris aan te vullen. Verder hoeft er niets te gebeuren.


De ingang van de geautomatiseerde supermarkt

Naar verluid is een enkel persoon in staat om eigenhandig tien van deze supermarkten in bedrijf te houden. Dit betekent dat de arbeidskosten neer zouden komen op slechts 500 yuan (€64,56) per supermarkt. Dit heeft een grote schok veroorzaakt voor traditionele supermarkten en retailzaken. De overlevingskansen van buurtwinkels en supermarkten die wel hoge kosten hebben nemen hierdoor geleidelijk af, terwijl de winstmarges in rap tempo slinken. 


Stap een: scan met je mobiel een code in en loop door de ingang.

Stap twee: kies de producten uit en schaf deze aan.


Stap drie: loop door de betaalpoort.

De supermarkt maakt gebruik van het online betaalsysteem van Alibaba, Alipay. Alibaba-oprichter Jack Ma en de voorzitter van de raad van bestuur van de Wahaha-groep, Zong Qinghou, kondigden eerder aan dat er in de komende jaren zo'n 100.000 supermarkten volgens dit concept gaan worden geopend in China. Kort daarna meldde de CEO van concurrent Jingdong, Liu Qiangdong, dat zijn bedrijf ongeveer 500.000 buurtwinkels in China wil openen, waaronder ook een aantal geautomatiseerde Jingdong-vestigingen.


De ingang van de geautomatiseerde supermarkt

Alibaba's Alipay en het betaalsysteem van Liu Qiangdong dat via WeChat loopt vormen samen een ijzersterke combinatie van een groot kapitaal, moderne technologie en een solide online systeem. De twee bedrijven hebben al een monopolie in de online retailsector en kijken nu naar de mogelijkheden van fysieke winkels. Naar verwachting gaan de gevestigde offline ketens hierdoor in de komende drie tot vijf jaar enorme veranderingen tegemoet.


Publicatiedatum: 14-7-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: