Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peru rekent op 25% meer avocado's ondanks slecht weer

"Het liefst zouden we twaalf maanden per jaar leveren, zodat de vraag kan groeien. Wij streven er naar om dit uiteindelijk te bereiken," legt ProHass-directeur Daniel Bustamante uit.

25% meer oogst
De weersomstandigheden waar wij aan het begin van dit jaar mee te maken kregen, zullen wel wat gevolgen op het totale volume van dit seizoen hebben. In Peru worden echter heel veel avocado's geteeld en zijn er veel nieuwe plantages die momenteel productief worden, zodat het huidige volume verder groeit. Om deze reden zal ondanks het slechte weer de productie dit seizoen naar schatting met 20% tot 25% groeien ten opzichte van vorig jaar. 

"Het is wel zo dat het weer van invloed is op de kalibers. Er zijn echter nieuwe teeltgebieden in Peru die hun fruit exporteren zodra het het gewenste minimale gehalte aan droge stof heeft bereikt. Deze gebieden produceren vooral avocado's van een kleiner kaliber," licht Bustamante toe. 

Het belangrijkste teeltgebied is La Libertad, gevolgd door Lima en de nieuwe productieregio Lambayeque. Het Peruaanse exportseizoen start eind februari of half maart en gaat door tot begin september. In de maanden juni en juli bereikt de export zijn piek. 

Belangrijke markten  
"Als land zijn de Verenigde Staten onze grootste markt. Als regio is dit Europa," vervolgt Daniel. Bijna 60% van het geëxporteerde avocadovolume is bestemd voor de Europese markt, 30% wordt naar de Verenigde Staten geëxporteerd en 5% naar Azië, waar Japan en China de grootste markten zijn. De overige 5% wordt in landen in Latijns-Amerika en Canada vermarkt. De lokale markt is nog erg beperkt. Eén van de doelstellingen van ProHass is om de promotionele ervaring, die het de voorbije 11 jaar in verschillende landen heeft opgedaan, in te zetten om de consumptie van Hass avocado's in Peru te stimuleren. 



Meer naar Azië
"De Aziatische markt is betrekkelijk nieuw voor ons maar de export groeit enorm. Dit jaar zal de export naar de Aziatische markten naar verwachting verdubbelen van 5.000 ton vorig jaar naar 10.000 ton. Er zijn echter wel verschillen binnen de Aziatische markten. In Japan is men al vertrouwd met de avocado en is de trend om voor te rijpen al verder ontwikkeld. Omdat de consument op deze markt al redelijk goed bekend is met het product, is er een grotere acceptatie en wordt het fruit verkocht wanneer het perfect eetrijp is en dit levert een goede smaakervaring op," licht Daniel toe. "In China worden echter betere prijzen betaald dan in Japan maar bestaat er weinig kennis over het product. China importeert avocado's met een optimale externe kwaliteit, dat wil dus zeggen groen en keihard. Het is dan ook veel moeilijker om de consument op deze markt een goede smaakervaring te bezorgen omdat men hier nog nauwelijks vertrouwd is met het rijpingsproces. We willen consumenten er van bewust maken dat avocado's naast gezond en voedzaam ook erg lekker kunnen zijn," vertelt Daniel. 

Verwachtingen
Daniel vertelt dat het piekseizoen aangebroken is en dat er een productietoename van 20% ten opzichte van vorig jaar verwacht wordt, waarbij het aandeel op de wereldmarkt vrijwel gelijk zal blijven. 



ProHass werkt aan het openen van nieuwe markten zodat avocado's de hele wereld kunnen veroveren. "De markten waar we willen groeien zijn Korea, Nieuw-Zeeland, Australië en Colombia. Om dit te realiseren, werkt ProHass nauw samen met SENASA. Hoewel Colombia zelf avocado's produceert, heeft het land nog geen toegang tot de Amerikaanse markt noch tot de Aziatische markt. Het is echter een opkomend land met de potentie om in de toekomst een speler van betekenis te worden. Het export- en productieseizoen vult dat van Peru zeer goed aan," meent de exporteur. 

Eerste campagne samen met World Avocado Organisation
ProHass is een vereniging van Peruaanse avocadoproducenten en -exporteurs die goed is voor 60% van de export van het land. De vereniging steunt telers door de productiekosten te verlagen en technische ondersteuning te bieden. Volgens Daniel heeft ProHass de laatste 11 jaar economisch bijgedragen aan wereldwijde campagnes ter promotie van de avocadoconsumptie door jaarlijks een budget van €870.000 beschikbaar te stellen voor reclamecampagnes. 



Dit jaar heeft de vereniging voor het eerst een gezamenlijke campagne opgezet met de WAO, waar de belangrijkste producenten die de Europese markt bevoorraden in verenigd zijn, zoals de Zuid-Afrikaanse sector, ProHass, die Peru vertegenwoordigt, Mexico en de Verenigde Staten, beide door slechts één bedrijf vertegenwoordigd. 

"Het budget van deze promotiecampagne bedraagt €2,2 miljoen. Momenteel vinden er in een aantal Europese landen al reclamecampagnes plaats en in supermarkten in met name Engeland, Frankrijk, Duitsland, Noorwegen en Zweden," vertelt Daniel. "In deze landen is de avocado al een vertrouwd product maar kan de afzet nog verder groeien. Er zijn ook landen waar de avocado nog vrij onbekend is maar die een structuur hebben die een efficiënte promotie in supermarkten mogelijk maakt. Dit is het eerste jaar dat het WAO succes heeft weten te boeken op het gebied van promotie. De feedback van supermarkten en consumenten is erg goed," aldus Daniel. 

Voor meer informatie: 
Arturo Medina
ProHass
Perú
T: 051 1 225 1626
E: amedina@prohass.com.pe
www.prohass.com.pe
Publicatiedatum: