Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Maarten van 't Hof, senior category manager vers bij Coop:

"Een klant mag nooit thuiskomen met een teleurstelling"

Tholen - Maarten van 't Hof, senior category manager vers bij Coop is in zijn nopjes met de nieuwe Coop Bredenoord in Rotterdam. "Dit is een winkel zoals die hoort te zijn", vertelt hij. De winkel opende vorige week na een grondige verbouwing waardoor een ruim opgezette en overzichtelijke versafdeling is ontstaan. De routing en opstelling van de winkel zijn helemaal omgegooid om de winkelervaring te verbeteren. Die ervaring begint op de AGF-afdeling. "Daar willen we meteen antwoord geven op de vraag waarmee de meeste mensen gaan winkelen: "Wat eten we vandaag?", vertelt Maarten.


Maarten van 't Hof bij het eiland waarbij eigen hoeveelheden te kiezen zijn.

Inspiratie
Bij het helpen beantwoorden van die vraag, gaat Coop klanten verleiden meer groenten- en fruit aan te kopen middels aanbiedingen en inspiratie. Bij de entree van de winkel is het eerste wat opvalt het aanbiedingenschap. Aan de achterkant daarvan vinden klanten het antwoord op hun vraag wat te gaan eten. Maarten: "Uit onderzoek blijkt dat mensen zo'n 6 tot 7 recepten in hun hoofd hebben. Ook weten we dat 60 procent van onze klanten groenten koopt. We spelen daarop in door nieuwe recepten voor te stellen. De maaltijdcomponenten komen zowel uit gekoelde als ongekoelde schappen, daarom hebben we die op deze plek bijeen gebracht." Belangrijke voorwaarde is dat de maaltijden gemakkelijk te bereiden zijn, binnen een minuut of 20. Het type maaltijden rouleert. In de dagen maandag tot en met donderdag zijn dat meer traditionele maaltijden, vanaf donderdag zie je het eetpatroon veranderen.


Actie eiland bij de entree van de winkel

Stimuleren

Coop stimuleert klanten bewust om meer groente en fruit te eten en zoekt daar acties bij, vertelt Maarten. Zachtfruit is ontzettend gezond, daarom hebben ze dit seizoen een aanbieding met 2 doosjes voor de prijs van € 3.50. Aan de andere kant wil Coop ook voorkomen dat mensen teveel meenemen en verspilling tegen gaan. Daarom zijn er bijvoorbeeld naast netten met uien ook losse uien te koop bij een eiland met mogelijkheden om zelf hoeveelheden te kiezen.


Het koelschap naast ongekoeld AGF met antwoord op de vraag: Wat eten we vandaag?

Borgen
Het borgen van de kwaliteit op de AGF-afdeling is een speerpunt bij Coop. Het is telkens een afweging tussen de houdbaarheid van het product en de (verwachte) omloopsnelheid. "Ik wil onze klanten fans maken van het product. De klant mag nooit thuiskomen met een teleurstelling", stelt Maarten beslist. Om de kwaliteit en hiermee de houdbaarheid te verlengen, verpakt Coop wat vaker producten. Via de verpakking leggen ze aan consumenten uit waarom ze dat doen. Ook de "houdbaar ten minste tot"-datum is een belangrijke borging. Deze staat op alle verpakte producten. Afhankelijk van de kwaliteit van het product of de oogstperiode past Coop die datum aan, want kwaliteit van producten is aan het begin en einde van het seizoen vaak wat minder dus ook de houdbaarheid. Aan de hand van die datum weten alle medewerkers, ook die met minder kennis van AGF, wanneer een product uit de schappen gehaald moet worden. Ook liggen er bij Coop om kwaliteitsredenen verhoudingsgewijs wat meer producten in de koeling om de houdbaarheid te verlengen.


Elk verpakt product heeft een ten minste tot houdbaarheidsdatum

Managen
Om de AGF-afdeling goed te kunnen managen is samenwerking met ketenpartners heel belangrijk. "Ik wil inkopen op basis van duurzaamheid. Samen met partners in de keten doelen stellen. Voor mij is de toekomst het zo dicht mogelijk bij elkaar brengen van de consument en de teler. Daarom ben ik ook op zoek naar telers die samen met ons willen groeien. Ik waardeer het zeer als telers die echt met hun eindproduct bezig zijn bij ons in de winkel komen. De klanten die bij ons winkelen hebben doorgaans een wat traditioneler eetpatroon, ze zijn wel op zoek naar lekker, gezond en kwaliteit. Daarom zoek ik ook niet een paarse bloemkool, wel naar de lekkerste." Herkomst is voor Maarten ook van belang. "Niet voor niets is onze huiskleur oranje, wanneer ik kan kiezen tussen een Hollandse en Spaanse bloemkool, kies ik voor de Hollandse."


Verpakking met achtergrond uitleg

Van Oers United
Belangrijke partner van Coop is onder andere Van Oers United. "Zij zijn het verzamelpunt van telers die expert zijn in hun gebied. Samen zijn we eigenaar van het resultaat. Zij moeten ons helpen om het beter te doen, want wij hebben ook niet alle expertise in huis. Coop is een bedrijf met een jaarlijkse omzet van ruim 1,1 miljard en managen de gehele versafdeling met een kleine groep mensen."


Coop doet mee met de nationale actie Ga voor kleur van het Nationaal Actieplan Groente en Fruit


Groente en fruit eiland met mogelijkheden om eigen hoeveelheden te kiezen


Zachtfruit is een seizoensaanbieding


Modern uitgeruste winkelwagens voor kinderen



Coop koelt verhoudingsgewijs meer producten om de kwaliteit te borgen

Voor meer informatie
Coop
Maarten van 't Hof
Markweg 8
6883 JM Velp (Gld.)
T 026 79 99 701
M 06 21 56 11 14
www.coop.nl
Maarten.vanhetHof@coop.nl