Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Concurrentie van de supermarkten is te groot voor De Eiffeltoren

"We zijn in schoonheid gestopt"

Tholen - Een traditionele buurtwinkel in Gent (Belgiƫ) houdt sinds 1 juli haar rolluiken naar beneden. "We kunnen niet meer op tegen de supermarkten", vertelt Ann Wauters. Zij is de derde generatie die de winkel, met de opmerkelijke naam De Eiffeltoren, samen met haar man Dirk Van De Walle runde. Het is met pijn in het hart maar ze zien de veranderingen om hen heen. Vier supermarkten in de buurt met lagere prijzen voor AGF zorgden ervoor dat zij ook de prijzen aanpasten. "Maar dan moet je wel omzet hebben", vertelt Ann. "We zijn in schoonheid gestopt. Op deze voet doorgaan, ging niet meer." De toekomst ligt nog open. Ann: "We laten het eerst allemaal even bezinken en gaan nog bedenken wat we nu gaan doen. We zijn nog te jong om te stoppen."


Het fruitrayon van De Eiffeltoren

Traditie
Met het sluiten van De Eiffeltoren, sluit ook het boek van traditionele groenten- en fruithandel in de buurt. De Eiffeltoren stond bekend om haar brede assortiment van witte en gele nectarines tot 4 soorten jonagold. De winkel startte in 1956. Daarvoor was grootvader al actief als groentenhandelaar op straat met de kar. "Toen mijn moeder 14 jaar werd, zijn ze met de winkel begonnen", vertelt Ann. Haar grootouders bleven de markten afstruinen om voor ieders budget iets in huis te hebben. De afgelopen twintig jaar waren Ann en Dirk eigenaar. Het is altijd hard werken geweest, opstaan om drie uur 's nachts om op de vroegmarkt inkopen te doen en tot zes uur klaar blijven staan voor de klanten.


Groentenrayon van De Eiffeltoren

Contacten
Met dat harde werken is het voorlopig gedaan. Wat Ann nu het meest mist zijn de contacten met de buurt. "De studenten om te bemoedigen tijdens hun examens, moeders met kinderen die een druifje of tomaatje kwamen proeven, je krijgt daar zoveel van terug", vertelt Ann. "Klanten vragen nu waar ze terecht kunnen maar dat weten wij ook niet goed. Veel buurtwinkels zoals wij zijn al verdwenen." Wat ook verdwijnt is de persoonlijke service. "Bij ons was er geen zelfbediening. De klanten kwamen niet aan de producten, dus in groente en fruit werd niet geknepen. Misschien zie je dat niet als je het koopt maar wel de dag erna", weet Ann.


Het logo van De Eiffeltoren en de miniatuur Eiffeltoren op de voorgevel van de winkel

Eiffeltoren
De Eiffeltoren was ook altijd een geliefd object voor toeristen om de fotograferen. Dat zal ook minder worden nu de rolluiken neer zijn gelaten. Ann: "Voordat mijn opa de groentenzaak startte, zat er een winkel in met naaigaren, die al hun spullen in Parijs haalden, vandaar De Eiffeltoren. Na de overname hebben we de naam gehouden en van ons logo een Eiffeltoren van groenten- en fruit gemaakt."


Groentenuitstalling van De Eiffeltoren

Groenten & Fruit
De Eiffeltoren
Zwijnaardsesteenweg 107
9000 Gent
T: +329 222 46 88
Info@eiffeltoren.be