Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Kleurige groenten gaan concurrentie aan met vlees op de barbecue

Coop rolt 'Ga voor kleur campagne' uit op de winkelvloer

Tholen - De plaats van groenten op het barbecue-menu is bijgerecht. Coop wil deze zomer echter groenten als hoofdgerecht en brengt haar AGF-afdeling extra voor het voetlicht. Vanaf 7 juli reist de Rijdende Keukentafel, de eigen knaloranje foodtruck van Coop, zeven weken lang door Nederland en serveert verrassende groenten- en fruitgerechten. Coop is de eerste retailer die daarbij aansluit op de landelijke campagne Ga voor kleur van het Nationaal Actieplan Groente en Fruit (NAGF) van de overheid. De feestelijke kick-off van deze actie vond plaats bij Coop Bredenoord in Rotterdam. Hilde van Maanen, de winnares van Masterchef Holland 2016, gaf het startsein. Ruud Jansen van de Keukentafel is bij de andere promoties de chefkok.


Ruud Janssen (Keukentafel)en Hilde van Maanen (winnaar masterchef 2016)trappen de landelijke campagne Groenten op de BBQ af. Foto Jan Willem Houweling – In The Picture fotografie

Winkelvloer

Woordvoerder Annemarie Borgdorff van het NAGF is blij met de extra aandacht voor groenten en fruit. "Op dit moment is het nog vooral een online campagne, het is mooi dat het nu wordt uitgerold op de winkelvloer." Coop wil met de campagne handen en voeten geven aan het eten van meer groenten en fruit. "De consument heeft daarbij hulpmiddelen nodig", zegt Maarten van 't Hof, AGF-catagory manager van Coop. Op de winkelvloer kunnen zij die hulpmiddelen concreet maken, met displays, receptenboekjes en acties. De winkel moet de consument op nieuwe ideen brengen. Maarten: "We doen dat op een laagdrempelige manier, recepten moeten in ongeveer 20-30 minuten op tafel kunnen staan."


Actiedisplay op de winkelvloer van Coop

Ketensamenwerking
De campagne is een samenwerking van diverse Coop-toeleveranciers (Van Oers United, Nature's Pride en TNI) en het GroentenFruit Huis, verantwoordelijk voor de NAGF campagne. Diverse partijen sponsoren de actie (Napoleon barbecues, De Hapjesplan en Mason Jars). "De kracht van deze campagne zit hem in de samenwerking van retailer en leverancier", zegt Wilma van Den Oever van het GroentenFruithuis. Ze geeft aan diverse gesprekken met retailers te voeren maar tot nu toe is Coop de enige partij die Ga voor kleur op de winkelvloer oppakt. "Eugène Bode van Van Oers heeft hierbij een grote rol gespeeld", vertelt Wilma.


Eugène Bode van Van Oers United (l) en en Maarten 't Hoff AGF-catagory manager Coop

Twee voordelen
Zowel Van Oers als Coop willen de consumptie van groenten en fruit in Nederland omhoog krikken. Er is nog een lange weg te gaan. "Op dit moment eten Nederlanders gemiddeld 123 gram per dag, daar moet nog 127 gram bijkomen", weet Eugène. Ketensamenwerking heeft zowel voordelen voor de telers als voor de consumenten. Maarten: "Telers kunnen hun producten beter vermarkten en de consumenten gaan gezonder eten. Als Coop willen wij hier ook verantwoordelijkheid in nemen." Coop wil duurzame relaties aangaan. "We moeten samen doelen stellen. De teler kan niet zonder ons en wij kunnen niet zonder de teler."


Annemarie Borgdorff van het NAGF (l), masterchef winnaar 2016 Hilde van Maanen en Wilma van den Oever van het GroentenFruithuis



Influence managers Amanda van der Meer (l) en Jojanneke Nieuwland van Hello Sparkle en Remi Coolen van Van Oers United

De kleurige omgeving levert smakelijke plaatjes op. Hieronder een impressie van fotograaf Jan Willem Houweling van In The Picture fotografie







 





Publicatiedatum: 10-7-2017
Auteur: Marjet Lubbers
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: