Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Winstdaling Ocado | S Group neemt Finse keten over

Coop Danmark breidt crowdfunding-project uit

Countdown niet verrast door nieuwe concurrent in Auckland
De Nieuw-Zeelandse supermarktketen Countdown zegt niet verrast te zijn door de komst van een nieuwe concurrent in Auckland. Foodstuffs North Island opende onlangs zijn eerste winkel volgens het kleinere winkelformat Fresh Collective by New World. De winkel werd opgezet aan de noordkust op een locatie die voorheen een New World-vestiging was. Volgens Chris Fisher van Countdown kent de Nieuw-Zeelandse supermarktsector op dit moment ontzettend veel concurrentie en hebben consumenten meer keuze aan winkels dan ooit. (nzherald.co.nz)

S Group neemt Finse keten over

De Finse retailer Stockmann gaat zijn Delicatessen-supermarkten verkopen aan S Group. S Group heeft in Finland naast een aantal regionale coöperaties een netwerk van meer dan 1.600 vestigingen. De retailgroep wil de zes Delicatessen-winkels veranderen in zogeheten flagshipstores. De overname wacht nu nog op toestemming van de Finse medediningsautoriteit, maar zal naar verwachting eind dit jaar worden voltooid. (esmmagazine.com)

Winstdaling Ocado
Ocado had in zijn eerste halfjaar een afname in winst, hoewel de online supermarkt ook een omzetstijging van meer dan 20% had. Volgens Ocado komt er echter een einde aan de huidige prijsdeflatie in de Britse supermarktsector, die op dit moment erg felle concurrentie kent. De bruto winst van Ocado daalde in de periode van 26 weken tot 28 mei met 9,4% tot £7,7 miljoen (€8,8 miljoen). In dezelfde periode steeg de omzet met 22,2% tot £713,8 miljoen (€813,6 miljoen) en steeg de retailomzet met 12,5% tot £659,6 miljoen (€751,8 miljoen). Het aantal klanten steeg met 12,7% tot meer dan 600.000. Ocado heeft vorige maand zijn eerste internationale overeenkomst gesloten en verwacht dit in de toekomst vaker te doen. (thestreet.com)

Japan: Aeon heeft winsttoename in eerste kwartaal
Aeon had in zijn eerste kwartaal een winststijging van 11,4%, die hoger uitviel dan verwacht. De hogere winst werd bereikt door de sterkere prestaties bij algemene vestigingen van de keten, die voorheen minder goede resultaten opleverden. De bedrijfswinst kwam voor de periode van drie maanden tot mei neer op 36,6 miljard yen (€284,5 miljoen). Analisten van Thomson Reuters waren uitgegaan van een winst van 35,2 miljard (€273,6 miljoen). Aeon heeft zijn winstverwachting voor het fiscale jaar bijgesteld op 195 miljard yen (€1,52 miljard), terwijl verschillende analisten tot een verwachting van 198,9 miljard yen (€1,55 miljard) waren gekomen. (Reuters)

Australische leveranciers verkiezen Woolworths boven Coles
Uit een enquête onder leveranciers van UBS blijkt dat voor het eerst in vijf jaar tijd leveranciers liever met Woolworths werken dan met Coles. Volgens de enquête geven de leveranciers Woolworths een 6,7 als rapportcijfer, terwijl Coles het moet doen met een 6,1. Met de enquête wordt voor elk kwartaal bij 48 leveranciers gepolst hoe zij de ketens zouden beoordelen op 26 verschillende categorieën, zoals ethiek, prijsstrategie en marketingbeleid. Woolworths heeft zich in alle categorieën verbeterd, terwijl Coles alleen in de categorie "huismerk" hoger scoorde. (kamcity.com)

Coop Danmark breidt crowdfunding-project uit

Coop Danmark heeft bekend gemaakt dat de eerste ronde van het eigen crowdfunding-project een succes is geweest. Drie maanden nadat het crowdfunding-project werd gestart, hebben de eerste doelstellingen van het project de deadline weten te behalen. Volgens Coop Danmark is er door 1.900 partijen 10 miljoen DKR van de beoogde 11 miljoen DKR (€1,5 miljoen) gedoneerd. Het project is erop gericht om producenten te ondersteunen, die het budget missen om hun ideeën uit te voeren. (esmmagazine.com)

Subway wil uitbreiden in VK
Subway gaat in de komende drie jaar tot 500 vestigingen openen in het Verenigd Koninkrijk. Daarmee komt het netwerk van Subway in 2020 neer op zo'n 3.000 Britse en Ierse winkels. Peter Dowding van Subway gaf eerder aan dat er plannen zijn om het assortiment per dagdeel te verbeteren, zodat het assortiment flexibeler is met betrekking tot het avondeten of het ontbijt. Zo zijn er onder andere nieuwe salades aan het assortiment toegevoegd. (igd.com)

Marktwaarde van Esselunga is bijna €7 miljard
Vorige maand hebben de eigenaren van de Italiaanse keten Esselunga een overeenkomst gesloten voor een beursgang. De marktwaarde van de keten is in verband met deze plannen geschat op rond de €7 miljard, wat tien keer zoveel is als het winstmarge van de keten. Volgens analisten betekent dit dat Esselunga met zijn netwerk van 154 winkels mogelijk meer waard is dan een groot aantal van zijn Europese concurrenten. (esmmagazine.com)

Booker Group heeft toename in like-for-like-omzet
De Booker Group, die door Tesco over gaat worden genomen, had in het eerste kwartaal een toename in like-for-like-omzet van 4,2%. De like-for-like-omzet met uitsluiting van tabaksproducten steeg met 9,6%, terwijl de omzet van tabaksproducten met 7,9% was gedaald. De totale omzet van de groep steeg met 4,0%. (esmmagazine.com)

Voormalig Tesco-CEO over de Britse supermarktsector (VIDEO)

VS: Lidl aangeklaagd door Kroger
Enkele weken na de opening van de eerste Amerikaanse vestiging is Lidl aangeklaagd door concurrent Kroger. Kroger klaagt Lidl aan wegens een handelsmerk dat Lidl voor zijn assortiment wil registreren. De naam "Preferred Selection" zou volgens Kroger teveel lijken op het eigen huismerk "Private Selection". (worldipreview.com)

Walmart Mexico bouwt nieuw DC in Yucatán
Walmart Mexico gaat 650 miljoen pesos (€31,4 miljoen) investeren in de bouw van een distributiecentrum in Yucatán. Met de bouw wil Walmart Mexico zijn logistieke netwerk in deze regio uitbreiden. (theyucatantimes.com)

VS: Lidl heeft plannen voor DC in Georgia
Lidl wil $100 miljoen (€88,3 miljoen) investeren in de bouw van een distributiecentrum in combinatie met een regionaal hoofdkwartier in Cartersville, Georgia. Met de zomer van volgend jaar hoopt de keten zo'n 100 winkels aan de oostkust in bedrijf te hebben. (cpexecutive.com)

Eerste veganistische supermarkt geopend in Israël
Klik hier om het artikel te lezen op haaretz.com. (lidmaatschap vereist)
Publicatiedatum: