Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"De binnenlandse markt moet net zoals exportmarkt behandeld worden"

"Telers van vroege steenfruitrassen lopen dit seizoen tegen harde realiteit aan"

In de vroege Spaanse regio's Murcia en Andalusië is het steenfruitseizoen niet gemakkelijk geweest. De productie was groot en de prijzen kelderden als gevolg van de zwakke vraag. Op dit moment ziet alleen in Catalonië de situatie er iets beter uit. 

"We zijn aan het seizoen begonnen en hebben Murcia nauwlettend in de gaten gehouden omdat we met een marktsituatie opgezadeld werden die het ons erg moeilijk zou kunnen maken. Momenteel gaat alles goed maar desondanks hebben we de indruk dat we met een ander steenfruitseizoen dan gebruikelijk te maken hebben, hoewel de productiepiek in juli en augustus nog moet komen," vertelt Josep Presseguer, directeur van Fruits de Ponent. 



De vertegenwoordiger van de coöperatie vertelt dat de opbrengst per hectare erg goed is, en ongeveer op het gebruikelijke gemiddelde ligt. Er wordt dan ook een productie van zo'n 60.000 ton verwacht. De maand juni kenmerkte zich doordat er eerder met de pluk van een aantal rassen begonnen kon worden maar dit is in de loop van het seizoen weer gecorrigeerd. 

Nectarines zijn de belangrijkste categorie voor Fruits de Ponent, hoewel paraguayo's ook steeds belangrijker worden en het bedrijf wil hier zijn belangrijkste product van maken. 

"Dit jaar zijn telers van extra vroege rassen tegen harde realiteit aangelopen"
"Er is veel geïnvesteerd in de omschakeling naar andere rassen zonder hierbij rekening te houden met de productiekalender. De focus lag veelal op het vervangen van rassen die overbodig waren geworden omdat er nieuwe beschikbaar kwamen die fruit met een betere kleuring, suikergehalte en kalibers produceerden, en dat is waar de markt om vraagt," licht Josep Presseguer toe. 

De directeur legt uit dat hij begrijpt dat het niet zinvol is om de kalender naar mei te vervroegen omdat dit voor de andere teeltgebieden niet zo goed heeft uitgepakt. "Bovendien hebben we gezien dat onze vroege rassen het in juni niet zo goed deden dan we hadden gehoopt. Het is daarom het beste om ons te richten op goede rassen voor de maanden juli, augustus en september, wat de gebruikelijke maanden zijn voor de steenfruitteelt."



"We kunnen de consument er niet toe overhalen om steenfruit te eten in oktober, wanneer het eerste citrus weer op de markt komt, dus eind april of begin mei zal het zeker niet lukken. Het is begrijpelijk dat telers hun seizoenen willen verlengen maar dit is geen eenvoudige opgave. Spanje is er in geslaagd om de steenfruitproductie in Levant en het zuiden te vervroegen maar ik denk dat men dit jaar een wake-up call heeft gehad."

"De binnenlandse markt moet net als de exportmarkt behandeld worden"
Vorig jaar veranderde de coöperatie zijn Or de Ponet merknaam in Oki en dit jaar zal het merk naast de binnenlandse markt ook op de buitenlandse markten gepromoot gaan worden. Het wordt al verkocht in Frankrijk en Duitsland en in het Verenigd Koninkrijk wordt momenteel een promotiecampagne voorbereid. 



"Oki heeft een sterke positie op de binnenlandse markt, met name in Madrid en Barcelona. Dit is een markt waar we meer aandacht aan moeten besteden omdat men hier vertrouwd is met het product. Op deze markt is kwaliteit een vereiste. Het is dan ook een misvatting om fruit dat niet goed genoeg is op de eigen markt te verhandelen en het kwaliteitsfruit te exporteren. Het is belangrijk om de Spaanse markt hetzelfde te behandelen als de exportmarkt en dezelfde strenge kwaliteitscriteria te hanteren," benadrukt Josep Presseguer. 

Export naar derde landen steeds belangrijker
"We hebben onze boomgaarden laten registreren zodat we ook naar China kunnen exporteren maar er zijn nog veel tekortkomingen die we aan moeten pakken voordat we echt met de export kunnen beginnen, met name als het aankomt op de logistiek, aangezien de transitotijd te lang is om het fruit in optimale conditie te houden. Vooralsnog hebben we deze stap nog niet durven te zetten. We weten dat het in vele opzichten ook een moeilijke markt is en we zouden er fysiek aanwezig moeten zijn om deze markt beter te leren kennen. De pioniers zijn degenen die de weg voor ons vrij zullen maken."

De in Lleda gevestigde coöperatie doet al wel probleemloos zaken met markten in het Midden-Oosten, Noord- en Midden-Afrika en Amerika, waarbij de transitotijd zo'n twintig dagen bedraagt. "Op deze markten groeien we fors en dit zorgt deels ook voor een beter evenwicht op de Europese markt, wat nog altijd veruit onze grootste markt is."

Voor meer informatie:
Santi Bonet
Fruits de Ponent
T: +34 973 791770
M: +34 639 96 04 48
sbonet@fruitsponent.com
okis.es

Publicatiedatum: