Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




het tiende teeltbedrijf

Hein Deprez wil weten wat er gebeurt in de keten

Tholen - Hij kweekt narcissen in het Verenigd Koninkrijk, macademia-noten in Zuid-Amerika, vijgen in Turkije, ananassen in Zuid-Amerika en binnenkort ook paprika's in Friesland. Hoe zit het met de teeltbedrijven van Hein Deprez en The Fruit Farm Group?

De hele keten van grond tot mond onder controle hebben – dat is het doel van Hein Deprez. "Toen we 35 jaar gelden als champignonkwekers begonnen, werd al snel duidelijk dat het niet mogelijk voor ons was de eindconsument te bereiken. Pers, radio, tv – het kostte veel geld. Merken bestonden bovendien niet in de AGF, dus de consument kon een product niet meer terugvinden, zelfs als je het als teler wel een product een boodschap meegaf."  Deprez zag hoe de retailers de consument vertegenwoordigt en hoe de grootwarenhuizen het juiste assortiment voor de telers zoeken. "De link met retailers resulteerde in de oprichting van Greenyard." Inmiddels is het bedrijf actief in de AGF-handel, in de productie van substraten en in de verwerking van groenten en fruit tot langer houdbare producten. 


Charles-Henri Deprez, Marleen Vaesen en Hein Deprez van Greenyard.

Teeltbedrijven
Sinds het begin van de 21 eeuw is Deprez ook teeltbedrijven over gaan nemen. Zo kan hij de keten weer een stapje verder dichten. "Telen in functie van de consument", noemt hij het. Door de jaren heen breidde hij het uit tot tien productiefaciliteiten, verspreid over Zuid-Afrika en Zuid- en Midden-Amerika. Ook in Europa heeft hij een kwekerij. In het Verenigd Koninkrijk teelt hij narcissen. In totaal omvat het areaal 8000 hectare. Afgelopen vrijdag voegde hij het eerste Europese voedingstuinbouwbedrijf toe aan het assortiment.

Dat kasgroenten hoog op de verlanglijst van Hein Deprez stonden, is geen geheim in de sector. Eerder werd al gesproken over een mogelijke aankoop in de provincie Zeeland. "We zijn permanent bezig met de zoektocht van de klant. De klant wil duurzaam geteeld product. Glastuinbouw is de meest duurzame vorm van het produceren van voedsel in de omgeving waar klanten zijn. Je werkt lokaal, kunt op kleine oppervlakte topkwaliteit leveren met minimale verspilling en afval. Je gebruikt CO2 en werkt efficiënt. Het is het summum van fairtrade", sprak hij vrijdag bij de bekendmaking van de overname van AC Hartman – 72 hectare glastuinbouw, waarvan de helft bio.


Klik hier voor een vergroting.

Keten dichten
Met de overname van Hartman sluit hij de keten tot aan de Albert Heijn. Bakker Barendrecht is immers al onderdeel van Greenyard. Hoe kijkt hij naar de andere partijen die er nog in de keten te vinden zijn, als Vezet bijvoorbeeld? Gaat daar ook een bod naartoe? "We zijn toeleverancier van Vezet. Het bedrijf zelf voegt een andere waarde toe. Door op deze manier te werken, zijn we complementair en kunnen we een uniform product leveren aan Albert Heijn. Albert Heijn coördineert en houdt de regie over de keten."

Desgevraagd geeft Deprez uiteraard aan nog geen andere concrete overnames op de planning te hebben staan. "Natuurlijk ben je altijd bezig met wat er in de sector speelt, maar voor nu hebben we genoeg werk en concentreren we hierop." Wel bevestigt hij nog interesse te hebben in sla op water. "Dat is heel interessant – zeker een van de dingen waar we toekomst in zien."

Afstoten
De geschiedenis leert dat handelsbedrijven die gaan telen, op termijn deze activiteiten weer afstoten. Capespan, Del Monte, Chiquita – allemaal brachten ze de eigen teelt wegens inefficiëntie  weer terug.  Ook Deprez besloot de teeltactiviteiten niet langer onder te brengen in zijn beursgenoteerde Greenyard Group. In 2014 heeft hij de teeltbedrijven overgedaan naar een bedrijf in handen van zijn familie: The Fruit Farm. "Je koopt geen grond voor morgen of overmorgen, maar voor minimum twee generaties. Je moet karakter hebben om in een sector met kleine marges op de lange termijn te kunnen denken. Dat kan alleen in een familie."

Greenyard en The Fruit Farm omschrijven hun relatie online als 'strategische partners'. Is het het doel van Deprez om volledig in de productie van Greenyard te voorzien? Daar is hij nog lang niet aan toe. "Op het totaal is het slechts een heel beperkt aandeel. The Fruit Farm kent een omzet van 200 miljoen euro, Greenyard 3,2 miljard. De productie van The Fruit Farm gaat ook niet 100% naar Greenyard", vertelt Deprez. "In Zuid-Amerika zetten we product lokaal af bijvoorbeeld. In versproducten heb je een breed spectrum afzetmogelijkheden nodig. In andere markten zoek je complementaire kalibers."  


Publicatiedatum: 4-7-2017
Auteur: Arlette Sijmonsma
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: