Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Canada vierde op 1 juli zijn 150-jarig bestaan

Boerenmarkten zijn van oudsher een succes in Canada

Ondanks dat in heel Canada winkels hun deuren sluiten, blijven lokale boerenmarkten overeind. Deze markten zijn in de hele geschiedenis van Canada altijd al een groot succes geweest. De oudste markt is gevestigd in Halifax, Nova Scotia. Ten tijde van zijn oprichting werd deze regio voornamelijk bevolkt door soldaten, handelaren en vissers. Hoewel de locatie in de loop der jaren is veranderd en de markt zich nu op een pittoreske locatie aan de haven bevindt, is het er nog altijd even levendig als in vroeger tijden. Vandaag de dag telt de Halifax Seaport Market 250 handelaren, waarvan er 20 AGF verkopen. 

Dit jaar viert de Hamilton Farmers' Market zijn 180 bestaan. Deze markt die in 1837 zijn deuren opende, wordt beheerd door de stad Hamilton en is jaarrond geopend. De markt is gunstig gelegen tussen een groot winkelcentrum en de stadsbibliotheek. In totaal zijn er 60 handelaren actief, die onder meer lokale geproduceerd vlees, zuivel, bloemen en ambachtelijk producten verkopen. 



Persoonlijke band
Waaraan danken deze boerenmarkten toch hun succes? Het persoonlijke contact tussen verkoper en consument en de gunstige prijzen spelen hierbij zeker een rol. "Mensen willen graag weten waar hun producten vandaan komen en direct contact met de handelaar hebben. Mensen kopen bovendien een vers product dat vaak direct van het veld komt," legt Henriet DeBruin uit, secretaris van de Farmers' Market Ontario. 

De teler is niet alleen aanwezig om mogelijke vragen van klanten te beantwoorden maar kan ook advies en tips geven over de beste bereidingswijze of hoe producten bewaard moeten worden. Dit persoonlijke contact gaat verder dan alleen maar inkopen doen, meent DeBruin. 

Boerenmarkten bieden telers de kans om hun producten te verkopen zonder zorgen over contracten met retailers. "Veel grotere ketens kopen namelijk geen lokaal product omdat ze grotere volumes nodig hebben. Daarbij komt dat de prijzen producten in de supermarkt in grotere mate bepaald worden aan de hand van de internationale markt. Op lokale markten kan men dus flexibeler met de prijzen zijn. We zijn daarnaast concurrerend omdat er geen tussenhandel bij betrokken is."

Canada's productie groeit
In de loop der jaren is de groentenproductie in Canada gegroeid. Uit gegevens blijkt dat het areaal dat gewijd is aan de groenteteelt van 40.468 hectare in 1931 is gegroeid naar 109.265 hectare nu (exclusief kassen). Mais, erwten en wortelen zijn veruit de meest geteelde gewassen. De provincie Ontario is de grootste producent, gevolgd door Quebec. 

In Canada is ruim 134.355 hectare gewijd aan de fruitteelt, met de provincie British Columbia als topproducent. Blauwe bessen, appelen en druiven zijn goed voor 80% van het Canadese fruitareaal. Andere belangrijke fruitsoorten die het land teelt zijn kersen, cranberry's, aardbeien, frambozen, perziken en peren. 


Areaal van Canada's top 3 groenten en fruit. Bron: Census of Agriculture

Telers laten kans 150-jarig bestaan Canada voorbij gaan om lokaal product te promoten
Hebben telers in Canada de kans voorbij laten gaan om het 150-jarig bestaan van Canada aan te grijpen als mogelijkheid om hun lokale producten te vermarkten? Sinds mei liggen Canadese supers vol met producten om deze historische dag te vieren, variĆ«rend van koekjes in de vorm van een esdoornblad tot Fruit Loops. Op het gebied van AGF is er echter weinig op dit gebied te vinden. 

Timing is belangrijk
Linda Delli Santi van de kastelersvereniging legt uit dat promoties alleen interessant zijn als men grote volumes wil afzetten en de timing op 1 juli is hiervoor ongeschikt. 
"Als kastelers hebben we juist in mei grote volumes beschikbaar."
 
Om deze reden richt de vereniging zich op lokale initiatieven zoals de 'Greenhouse Veggie' dagen, een door de provincie gesteund project waarbij er in mei open dagen in kassen gehouden worden. "We hebben ons hier op gefocust en niet zozeer op de datum van het 150-jarig bestaan. Vanuit marketing oogpunt, wil je namelijk je product promoten wanneer je grote volumes te vermarkten hebt. Na mei daalt onze productie naar het normale niveau. Voor ons was dit dus zeker geen gemiste kans."

Voor meer informatie:
Henriet deBruin
Farmer's Markets Ontario 
Tel: 807-475-7545

Linda Delli Santi
BC Greenhouse Growers Association
Tel: 604-531-5262
Publicatiedatum: