Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Trage kleurontwikkeling en volumedaling

Uitdagend seizoen voor Zuid-Afrikaans Sharonfruit

Het Zuid-Afrikaanse Sharonfruitseizoen wordt dit jaar gekenmerkt door uitdagingen, laat Arthur Yusim weten, productmanager exotisch fruit bij MOR International. De volumes liggen tot wel 40% onder de eerste ramingen. De oorzaken van deze volumedaling worden momenteel onderzocht maar de droogte, die de hele Westkaap in zijn greep houdt, zal hier mogelijk aan bij hebben gedragen evenals de problemen met Alternaria bacterievuur in een aantal boomgaarden. 



De oogst heeft tweeënhalve week vertraging opgelopen omdat het fruit traag op kleur kwam. In maart liep de temperatuur op tot ongekende hoogtes (tot wel 42°C), waardoor de kleurontwikkeling moeizaam verliep. Doorgaans worden de eerste volumes half april per luchtvracht verzonden, eind april gevolgd door het fruit dat over zee wordt vervoerd. Dit jaar ging de oogst in de tweede week van april van start en werd deze begin juni beëindigd. De afzet loopt nog tot eind juli door. 

"Ik denk dat we de juiste beslissing hebben genomen door te wachten totdat het fruit de juiste kleur had," vervolgt Arthur Yusim. "Het was wel een uitdagend seizoen waarin Moeder Natuur een aantal verrassingen in petto had. Dat was niet waar we op gerekend hadden."

De productie wordt gekenmerkt door veel kleine maten en een hoge kwaliteit. Het verhandelbare percentage van eerste keus fruit ligt tussen de 81% en 90%. Van oudsher zijn Zuid-Afrika, de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk de belangrijkste markten voor Sharonfruit. Voor deze markten is Zuid-Afrika de enige producent op het zuidelijk halfrond. De eerste volumes Sharonfruit komen op de Europese markt voor de aanvoer van zomerfruit op gang komt maar moeten het daarna opnemen tegen een overvloed aan fruit. Deze concurrentie tempert de prijzen, legt Yusim uit. "De prijzen zijn ondanks de lagere volumes niet hoger dan gebruikelijk omdat Sharonfruit nu moet concurreren met het andere zomerfruit op de markt."



De bescheiden volumes werden dit jaar op de lokale markt vermarkt, met name in de provincie Gauteng waar de bevolking koopkrachtiger is en er meer vraag is naar Sharonfruit. Tweede keus fruit werd op de binnenlandse markt verkocht, waar Zuid-Afrikanen een voorkeur voor de grotere kalibers bleken te hebben. 

De laatste jaren heeft MOR International zich toegelegd op campagnes om Sharonfruit bekender te maken onder de Zuid-Afrikaanse bevolking en met succes. "Een paar jaar geleden wist niemand wat Sharonfruit was maar dat is nu totaal anders," aldus Yusim. 

Voor meer informatie:
Arthur Yusim
MOR International
Tel: +972 54 203 0020

Publicatiedatum: 4-7-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: