Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Freskon 2018

AGF-beurs moet Griekse sector internationaal op de kaart zetten

Van 26 tot 28 april 2018 zal door TIF-Helexpo in Thessaloniki de internationale vakbeurs Freskon georganiseerd worden. Volgens organisator Tonia Nikolaidou is het evenement een belangrijk visitekaartje voor de Griekse AGF-sector. Het belangrijkste doel van Freskon is om de contacten met de internationale markt en buitenlandse retailers te verbreden.

TIF-Helexpo organiseert tentoonstellingen en andere evenementen op zowel lokaal als internationaal niveau. Het bedrijf helpt Griekse bedrijven om in het buitenland uit te breiden en verder te internationaliseren. In het kader hiervan zal TIF-Helexpo een programma implementeren door deel te nemen aan grote internationale AGF-beurzen om de Griekse sector te steunen. 

Nikolaidou legt uit dat beurzen zoals Freskon belangrijk zijn om nieuwe mogelijkheden voor telers en exporteurs te scheppen. "TIF-Helexpo introduceerde de vakbeurs op de Griekse markt en ontwikkelde deze tot een topevenement dat toonaangevend is in heel Zuidoost-Europa. Aangezien uitbreiding op de buitenlandse markt de enige optie voor groei is, is promotie via vakbeurzen de meest effectieve manier om contacten te leggen en nieuwe markten te openen."



De exportwaarde van AGF vertegenwoordigt 32% van de totale Griekse landbouwexport, wat de sector tot een belangrijke pijler van de Griekse economie maakt. Freskon kan dan ook rekenen op de steun van alle organen en ministeries van de Griekse regering. 

"De grootste drijfveer om een evenement als dit te houden is internationale erkenning. We moeten de behoeften van de verkopers en afnemers op elkaar afstemmen. Het is cruciaal om productie, verwerking en handel onder ťťn dak samen te brengen omdat hierdoor de belangen van alle betrokken partijen behartigd worden en er nieuwe samenwerkingen en overeenkomsten kunnen ontstaan. 

"De Griekse agrofoodproductie heeft een aantal belangrijke nieuwe ontwikkelingen doorgemaakt. "We zijn er in geslaagd om bulkverkoop te vervangen door gestandaardiseerde merkproducten. We hebben ook een kwaliteitscertificering voor verse AGF verkregen door strikte eisen na te leven met betrekking tot teeltwijzen, veiligheid en gezondheid. We maken eveneens gebruik van een traceersysteem van veld tot fabriek, winkelschap en koellast."



De vraag naar biologische groenten en fruit neemt voortdurend toe en dit soort trends zie je ook weer terug op Freskon. De belangrijkste categorieŽn zijn momenteel perziken, abrikozen, kiwi's, sinaasappelen, druiven, kersen en asperges. 

De Freskon editie 2017 werd bijgewoond door vertegenwoordigers van 19 binnen- en buitenlandse retailketens. Kopers van internationale ketens woonden de FresCon Market bij, een speciaal evenement tijdens Freskon. FreshCon Market is er op gericht om deze kopers rechtstreeks in contact te brengen met de sector, zodat de optimale omstandigheden voor het sluiten van zakendeals gecreŽerd worden. Onder de deelnemers waren Tesco, Metro, Carrefour en Oost-Europese ketens uit onder meer Burlgarije, OekraÔne, RoemeniŽ, ServiŽ en Griekenland. 

TIF-Helexpo richt zich vooral op internationale retailers en markten in Midden-Europa. "We denken dat hier nog veel ruimte is voor Griekse AGF. Het feit dat de laatste editie van Freskon bezoekers uit maar liefst 35 landen trok, bewijst dit."

Freskon is bedoeld als ontmoetingsplaats voor producenten, retailers en transporteurs. De beurs nodigt ook internationale exposanten uit op het gebied van AGF, logistiek, verpakkingen, machines en materialen. 

Nikolaidou heeft de laatste vijf jaar belangrijke veranderingen opgemerkt in de manier waarop de vakbeurs georganiseerd wordt. "We ontwikkelen nieuwe ideeŽn en diensten in de digitale wereld. Desondanks blijven vakbeurzen belangrijk voor de directe communicatie, persoonlijk contact en uiteraard als ontmoetingsplaats."  

Het is echter niet voldoende om alleen een ruimte te huren. Je moet daarnaast nog andere diensten aanbieden zoals het tot stand brengen van succesvolle samenwerkingsverbanden, netwerken zowel virtueel als fysiek. We moeten het door slimme dienstverlening eenvoudiger en toegankelijker maken voor potentiŽle klanten om deel te nemen aan de beurs."

"Het is onze missie om van Freskon een regionaal middelpunt te maken voor de AGF-sector die gericht is op Griekenland, de Balkan en heel Zuidoost-Europa, en die ook de belangstelling zal weten te trekken van het Oostelijke Middellandse Zeegebied en de regio Noordoost-Afrika." 


Voor meer informatie:
Tonia Nikolaidou
TIF HELEXPO S.A
Tel.: +302310291161
an@helexpo.gr; freskon @helexpo.gr
www.helexpo.gr/freskon/en


Publicatiedatum: 4-7-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: