Tweede 'Spaans seizoen' voor klok ZON goed verlopen
Een groei in de totale 'Spaanse' omzet van ruim 100%, groei in het totale 'Spaanse' volume van 50% en een groei van het aantal klanten die Spaans product kochten met bijna 35% : het maakt meteen duidelijk waarom manager klokverkoop Els van Herpen, tevens projectleider aanvoer Spaans product, uitermate tevreden is als ze terugkijkt op het tweede seizoen dat ZON in de wintermaanden Spaans product voor de klok heeft geveild. 'Ja, laat daar geen misverstand over bestaan, zulke cijfers stemmen zeker tot tevredenheid. Maar waar ik minstens zo blij mee ben is dat ook de Spaanse coöperaties waar we mee samenwerken, de klanten en niet te vergeten onze eigen leden ook zeer positief zijn over dit tweede seizoen. We hebben vanuit diverse productcommissies bij ZON een klankbordgroep samengesteld, met daarin telers waarmee we de hele gang van zaken rond de aanvoer van Spaans product voorafgaand aan het seizoen bespraken. Afgelopen najaar werd daarbij vanuit de telers duidelijk aangegeven dat we moesten opletten dat er een goede overgang was tussen de aanvoer van het Nederlandse en het Spaanse product. We zijn vanuit die wens het tweede seizoen ook echt gefaseerd met de aanvoer begonnen. En dan is het mooi om te zien dat de klankbordgroep na afloop van het seizoen gewoon tevreden is over hoe we dat hebben opgepakt, daar ben ik best trots op. Door de goede overgang van Nederlands naar Spaans product hebben we de klanten ook aan de klok kunnen binden en zijn ze niet tussentijds elders gaan kopen'.
Kinderziektes
In het seizoen 2015/2016, dat nadrukkelijk het karakter van een pilot had, moesten diverse administratieve handelingen handmatig gebeuren, wat behoorlijk arbeidsintensief was. Inmiddels is het project zo goed op stoom gekomen dat de meeste administratieve zaken geautomatiseerd worden afgehandeld en er dus efficiënter gewerkt wordt. 'We hebben een aantal zaken als onvermijdelijke kinderziektes beschouwd, maar het is natuurlijk wel fijn als je al na het eerste jaar kunt constateren dat die na de opstartfase zijn verdwenen. De evaluatiegesprekken die we twee maanden geleden hebben gevoerd met de Spaanse coöperaties waar we mee samenwerken, hebben ook duidelijk laten zien dat men tevreden is over zaken als transparantie in prijsinfo en afrekeningen, selfbilling en de verstrekte managementinformatie', aldus Els van Herpen.
Door de zekerheid dat de te veilen Spaanse producten daadwerkelijk elke dag aan de ZON-klok verkrijgbaar zijn, hebben meerdere klanten een keuze gemaakt om die producten niet meer zelf te importeren, maar deze bij ZON aan de klok in te kopen. Els: 'we zijn het voorbije seizoen ook gestart met vollegrondsproducten. Daarvan zeg ik dat we richting derde seizoen nog wel een extra slag mogen maken als het om de beschikbaarheid gaat, want er was helaas niet voldoende regelmaat in de aanvoer. Gelukkig hebben we de kasproducten wel elke dag kunnen aanbieden, zij het dan niet altijd in voldoende mate. Volgens Els hebben de gerealiseerde goede uitbetaalprijzen er mede voor gezorgd dat de Spaanse coöperaties ook in weken van beperkte beschikbaarheid toch steeds hebben geleverd.
Na de zomer zal ZON weer een bezoek aan Spanje gaan inplannen om nieuwe afspraken te maken voor het seizoen 2017/2018. Op het gebied van kasgroenten zal ZON dat met de bestaande samenwerkingspartners doen, bij de vollegrondsgroenten wordt er ook gekeken naar nieuwe partners.
Bron: ZON Magazine