Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Infarm wil teelt in Duitse supermarkten opzetten

Asda behandelt zijn leveranciers het slechtst

Tesco levert groenten en fruit binnen het uur
Tesco gaat in het centrum van Londen binnen het uur boodschappen bezorgen bij consumenten. De nieuwe bezorgservice stelt consumenten in staat om online via de Tesco Now-app een bestelling met maximaal 20 producten te plaatsen. Het online assortiment bestaat uit zo'n 1.000 producten, waaronder ook groente en fruit. (Reuters)

Lidl opent vierde distributiecentrum in VS
Lidl gaat $100 miljoen (€88,7 miljoen) investeren in de bouw van een regionaal hoofdkantoor en een distributiecentrum in Cartersville, in de omgeving van Atlanta. Het nieuwe distributiecentrum moet volgend jaar in bedrijf gaan en zal het vierde centrum van Lidl in de VS worden. Momenteel heeft Lidl distributiecentra in Virginia, North Carolina en Maryland. Volgens CEO Brendan Proctor vormt Cartersville een centrale locatie voor het netwerk van Lidl en wordt het distributiecentrum daardoor een belangrijk onderdeel van de infrastructuur van de keten. (igd.com)

Asda behandelt zijn leveranciers het slechtst

Asda is volgens de toezichthouder van de Britse supermarktsector de keten die zijn leveranciers het slechtst behandelt. Vorig jaar werd Morrisons nog gezien als de keten die het slechtst met zijn leveranciers omging, maar deze keten heeft actief gewerkt aan het verbeteren van zijn bedrijfsvoering op dit vlak. De toezichthouder heeft 1.200 leveranciers naar hun mening gevraagd. Ongeveer 12% van de leveranciers van Asda gaf aan dat de keten zich nauwelijks tot nooit houdt aan de Grocery Supply Code of Practice. Deze gedragscode is van kracht bij de tien Britse supermarktketens, die per jaar meer dan £1 miljard (€1,13 miljard) aan omzet genereren. (theguardian.com)

Infarm wil teelt in supermarkten opzetten
Infarm, een startup in Berlijn met meer dan 40 werknemers, ontwikkelt systemen voor "indoor vertical farming". Hierdoor is het mogelijk om kruiden, bladsla en zelfs fruit binnen supermarkten te telen. Volgens een woordvoerder van Infarm ligt de uitdaging nu in het vinden van de juiste partners. "Onze eerste focus ligt op supermarktketens, online supermarkten, groothandelaren, hotels en andere ondernemingen op het gebied van foodservice. Voor deze bedrijven kan Infarm als partner zorgen voor een superieure kwaliteit van het versaanbod, zonder dat er nog sprake is van prijsschommelingen," aldus een woordvoerder van Infarm. (techcrunch.com)

Zuid-Koreaanse online supermarktsector op nummer 1
Volgens Kantar Worldpanel staat de Zuid-Koreaanse online supermarktsector aan top. Het aandeel aan online verkochte producten kwam in Zuid-Korea tussen juni 2015 en juni 2016 neer op 16,6% van de totale omzet van de Zuid-Koreaanse supermarktsector. Op de tweede plaats staat Japan met een aandeel van 7,2%, gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met een aandeel van 6,9%, Frankrijk met 5,3% en Taiwan met 5,2%. (koreaherald.com)

Groei bij alle Britse supermarktketens
De laatste statistieken van Kantar Worldpanel met betrekking tot de Britse supermarktsector laten zien dat alle grote Britse ketens momenteel groei vertonen. De gehele Britse supermarktsector had in het afgelopen kwartaal de grootste omzetgroei sinds vijf jaar. In de periode van 12 weken tot 18 juni nam de supermarktomzet toe met 5,0%, wat een tempo is dat sinds maart 2012 niet meer is gezien. Vorig jaar nam de totale omzet af met 0,2%. De sterkste omzetgroei onder de grote vier Britse ketens was te zien bij Morrisons, met een toename van 3,7% en een marktaandeel van 10,6%. Tesco staat nog steeds bovenaan met een marktaandeel van 27,8%, terwijl deze keten een omzettoename had van 3,5%. Sainsbury's kwam met 3,1% omzetgroei op een marktaandeel van 16,0%, terwijl Asda een omzetgroei van 2,2% had en een marktaandeel van 15,1%. (esmmagazine.com)




India: Future Group breidt uit onder merk Nilgiris
De Indiase retailer Future Group is van plan om uit te breiden onder het merk Nilgiris. Nilgiris werd in 2014 overgenomen door Future Group. De Nilgiris-keten bestaat uit 170 vestigingen in het zuiden van India met een omzet van R7,8 miljard (€107,2 miljoen). Future Group wil in 2017-2018 het netwerk uitbreiden tot 380 vestigingen. Ook wil het bedrijf met 2021 een omzet behalen van R40 miljard (€549,8 miljoen), waarbij R28 miljard (€384,9 miljoen) van het huismerk afkomstig moet zijn. De nieuwe vestigingen worden gemoderniseerd om jongere consumenten aan te trekken. Ook wordt het assortiment verbeterd, met een grotere focus op de kant-en-klaarcategorie. (igd.com)

VK: Morrisons geeft voorlichting over AGF
De Britse keten Morrisons gaat samenwerken met het bedrijf Piccolo, dat babyvoeding produceert. Samen wordt een voorlichtingscampagne opgezet, die kinderen meer moet leren over groente, fruit en gezonde voeding. In winkels wordt voorlichting gegeven door middel van poppen, die op de versafdeling tussen bloemkolen en wortelen worden verstopt en die tevoorschijn kunnen komen om informatie over de producten te geven. (metro.co.uk

Walmart haalt belastingvoordeel uit India
Walmart haal voordeel uit een nieuwe belastingwet die in India per 1 juli wordt ingesteld. De Goods and Services Tax (GST) gaat volgens Walmart-CEO Krish Iyer op de middellange tot lange termijn zorgen voor een nationaal verenigde markt in India. "Je hebt dan niet langer in elke Indiase staat een afzonderlijk magazijn nodig. Dat is een groot voordeel wat betreft de economische schaal en hoe deze kan worden uitgebreid," aldus Krish Iyer. (indiatimes.com)

India: Tata Group actief in online segment
De Tata Group heeft zijn managementteam uitgekocht en heeft zich afgesplitst van de technologische infrastructuur van GrocerMax in Gurgaon. De groep is nu van plan om in de online supermarktsector aan de slag te gaan, gezien consumenten steeds vaker hun boodschappen online bestellen. Het nieuwe team gaat een online platform opzetten voor Trent Hypermarket, dat een joint venture is van Tata en Tesco. Samen willen de twee bedrijven gaan concurreren met Amazon en BigBasket. (indiatimes.com)

Kenia: Wat er mis ging bij Nakumatt 
De geleidelijke neergang van de Keniaanse supermarktketen Nakumatt werd veroorzaakt door een combinatie van grootschalig wanbeheer, slechte strategische beslissingen, problemen met de belasting en enorme interne verliezen door slecht functionerende werknemers en leveranciers, aldus verschillende anonieme bronnen. Een van deze bronnen vergeleek de situatie van Nakumatt met hoe een piramidespel gedoemd is om na verloop van tijd in te storten. "Lange tijd werkte Nakumatt aan de façade van een winstgevend bedrijf, terwijl men bij Nakumatt wist dat er sprake was van het tegenovergestelde," aldus de bron. (allafrica.com)



Publicatiedatum: 28-6-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: