Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Een bedrijf kan niet meer zonder social media"

Tholen - "Google weet alles over ons. We zijn eerlijker tegen Google dan tegen onze vrouw of dokter. De informatie die mensen zoeken in Google kan bedrijven helpen bij het leren kennen van hun doelgroep. Stel dat je wilt weten hoe vaak er afgelopen maand is gezocht naar aardappelen. Dat kun je opvragen bij Google Trends, inclusief gerelateerde zoekopdrachten en het profiel van de mensen die dit zochten", vertelde Daniel Fritz van EU Insight tijdens de gezamenlijke meeting van Freshfel en Profel 20 juni.



87% is dagelijks online
In 2015 had hij al een presentatie tijdens een Freshfel evenement gedaan over het belang van social media. Dit keer liet hij zien dat het echt menens was en we er niet meer omheen konden. "85% van de mensen heeft tegenwoordig toegang tot internet. In 2010 was dat nog 70%. 87% van de mensen is elke dag online. 8 van de 10 EU-inwoners is online op haar mobiele telefoon. Zij gebruiken internet voor het lezen van hun e-mail, het checken van nieuws en social media."

Niet zonder
Nog niet alle bedrijven zijn actief op social media. "Dat is momenteel 46%. Bedrijven gebruiken social media met name om het imago van hun bedrijf te ontwikkelen, om producten te vermarkten, te reageren op de vragen van klanten en om nieuwe werknemers te zoeken. Het is duidelijk dat social media haar vruchten afwerpt. Als je een plaats opeist op het internet krijg je een groter aandeel van de cake. Tegenwoordig kan een bedrijf niet meer zonder social media, het is pure noodzaak!"

Google Trends
Via Google Trends kun je zien wat trends zijn momenteel op internet. "Zoals ik al zei: iedereen gebruikt Google. Je kunt die trends trouwens gratis verkrijgen. We nemen het voorbeeld van de aardappelen weer. Er is bijvoorbeeld te zien dat naar dit product in het Verenigd Koninkrijk meer wordt gezocht rond de kerstperiode. In 1 week is het zoekwoord aardappelen ontzettend populair. De vier belangrijkste gerelateerde zoekwaren waren 'roasted potatoes', 'sweet potatoes', 'potato' en 'potatoes receipe'. Het mooie is dat deze trends er in Duitsland veel anders uit zien. Daar relateren ze aardappelen soms zelfs met zoekwoorden als calorieën. Mogelijk zijn Duitsers bang om aan te komen van de aardappel. Google laat dit allemaal zien. Je kunt dit natuurlijk voor veel meer producten bekijken, die informatie is geweldig!"

Whole Foods
Daniel nam regelmatig Whole Foods als voorbeeld van een bedrijf die het erg goed doet op het gebied van social media. "Zij zijn actief op eigenlijk alle social media waaronder Facebook, twitter, Instagram en Snapchat. Voor elke social media hebben ze een aparte marktbenadering. Er wordt op LinkedIn heel anders gecommuniceerd dan op Facebook. Ze kennen hun publiek, weten wie hun pagina's bezoekt en wat ze leuk vinden. Stel dat een consument een vraag heeft, komt die niet on contact met 'het hele bedrijf', maar met een medewerker - vaak ook uit een winkel in de buurt. Op die manier wordt hun communicatie gepersonaliseerd en connecten ze écht met een klant." Een manier van 'influence marketing' is om bepaalde personen iets over een bedrijf of product te laten zeggen op social media. "Dit hoeft geen bekend persoon te zijn. Whole Foods doet dit bijvoorbeeld door middel van 'regrammen'. Als een consument in Whole Foods is geweest en daar een mooie foto maakt, vraagt iemand van Whole Foods of ze dit mogen gebruiken voor hun eigen account. Dat wil vrijwel iedereen. Zo gebruik je positieve berichten van een ander en 'regram' je hem op jouw account. Er wordt nu bij wijze van spreken 'gevochten' om de aandacht van Whole Foods. Alles voor een regram!"

Data
"Data is er dus genoeg beschikbaar", aldus Daniel. "Het moet alleen op de juiste manier worden gemanaged. Zo gebruiken bepaalde bedrijven alles wat gecommuniceerd wordt via social media. Dit wordt uiterst zorgvuldig opgeslagen in een CMS-systeem." Consumenten overtuigen kan volgens hem op verschillende manieren. "Nudging is een goed voorbeeld. Je zegt mensen niet wat ze moeten doen, maar ze worden op een positieve manier gestimuleerd of ze krijgen inspiratie. Cross-selling, ofwel je product verbinden aan een ander product, is ook een manier van nudging. Een verjaardagstaart, daar horen natuurlijk kaarsen bij."