Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kleuring Pink Lady niet optimaal maar vraag uit Europa sterk

Golden Delicious stabiele factor Zuid-Afrikaans appelseizoen

Bij Kromco worden de laatste Pink Lady appelen verpakt, in een jaar waarin de gebruikelijke verhouding van 60:40 van Pink Lady en Crisp appelen precies omgekeerd was. Dit seizoen kregen de appelen onvoldoende koude uren om optimaal op kleur te komen. Veel van de kleinere volumes Zuid-Afrikaanse Pink Lady appelen worden afgezet in Europa en het Verenigd Koninkrijk, waar de vraag sterk is. In een aantal gevallen waren de Zuid-Afrikaanse volumes ontoereikend om de Europese en Britse retailprogramma's te beleveren en moesten importeurs ter aanvulling extra volumes in andere producerende landen inkopen. 



"Bij aanvang van het seizoen dachten we dat een paar koude dagen voldoende zouden zijn voor een goede kleurontwikkeling maar helaas is de kleur van Pink Lady dit jaar verre van geweldig," licht Leardt van der Burgh toe, marketingmanager bij Kromco. "We hebben onze retailprogramma's naar beneden bij moeten stellen en op de Europese markt is er sprake van krapte, wat wellicht een gunstig effect op de prijzen zal hebben. Pink Lady is een erg geliefde appel in Europa."

"De vorst die Europa in april en mei trof, heeft met name in Italiƫ, Nederland en Polen behoorlijk wat schade veroorzaakt. Vooral Polen heeft veel invloed op de Russische appelmarkt en die in het Midden-Oosten en ik denk dat dit ons voor het seizoen 2018 mogelijk kansen op kan leveren."

Ondanks het pessimisme eerder in het seizoen, lijkt het dit jaar toch een stabiel appelseizoen voor Zuid-Afrikaanse exporteurs te worden, met name als het aankomt op Golden Delicious. "Vorig jaar waren Golden appelen onze grootste zorg maar dit jaar verpakken we ze wekelijks en worden ze vermarkt zodra ze gereed zijn. Deze doorstroming zorgt voor stabiliteit," legt Van der Burgh uit. "Bij aanvang van het seizoen was iedereen sceptisch over de Afrikaanse markt, Golden appelen en de gevolgen van onze fluctuerende munt maar sindsdien heeft de rand zich weer wat gestabiliseerd."



Van der Burgh vertelt dat de appelprijzen op de Russische markt nu op een vergelijkbaar niveau liggen als die op de Afrikaanse markt. De grotere vraag uit Nigeria en de betrouwbare markt in Bangladesh zorgen voor een vlotte afzet van Golden Delicious, dat nog altijd het meest geteelde appelras in Zuid-Afrika is.

"In Zuid-Afrika wordt veel gesproken over de gevolgen van het binnenlandse politieke beleid en de verlaging van de kredietstatus van ons land," vervolgt Van der Burgh. "Factoren zoals de verkiezing van Trump en de Brexit hebben flinke negatieve gevolgen gehad op koers van de rand. "Desondanks zien de zaken er niet zo slecht uit. De Britse vraag, die voorgaande seizoenen daalde, trekt weer behoorlijk aan. Het is echter wel een feit dat consumenten wereldwijd onder druk staan."

"De Zuid-Afrikaanse appelsector heeft er veel moeite in gestoken om opkomende markten in het oosten te ontwikkelen. Hierbij richt zij zich vooral op markten voor kleine appelen omdat onze sector nu eenmaal veel kleine kalibers voortbrengt. In dit opzicht zijn markten zoals Afrika, Rusland en het Midden-Oosten goed, evenals nieuwere markten waaronder Bangladesh. In India is de markt voor onze peren, en dan vooral van het ras Packhams, enorm gegroeid."

Dankzij het specifieke klimaat in Zuid-Afrika, in het bijzonder dat van de Westkaap, moeten telers zich toeleggen op de teelt van rassen die hier goed tegen bestand zijn. Van der Burgh, tevens lid van het Kanzi Board Zuid-Afrika, neemt dit ras als voorbeeld van een ras dat nog beter afgestemd dient te worden op de teeltomstandigheden in Zuid-Afrika. "De vraag blijft echter of wij net zulke goede resultaten met Kanzi appelen kunnen boeken als telers in Europa? De teelt van Pink Lady is een groot succes gebleken."

Kromco zal nog twee weken lang peren vermarkten en al zijn appelrassen zullen nog tot het einde van het jaar op de markt zijn, met uitzondering van Royal Gala, waarvan de volumes binnen 4 tot vijf weken uitgeput zullen zijn, als gevolg van een kleinere beschikbaarheid en sterke vraag. 




Voor meer informatie:
Leardt van der Burgh
Kromco
Tel: +27 21 850 6819
Publicatiedatum: