Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jos Schouten verkoopt elixers van Frecious:

"Een mooie aanvulling op m'n assortiment"

Op een koude dag in februari woonde Schouten de eerste studieclubavond van ADN bij. Hierbij was Frecious aanwezig om over hun juices te vertellen. Samen met een dozijn andere groentespecialisten leerde hij over de sappen van het slowjuicemerk. Jos Schouten uit Oss verkoopt sinds maart de elixers van Frecious. "Ik heb meteen een aantal elixers besteld", zegt hij. "In de winkel verkopen we al jaren tarwegrassap en zelf geperst sap van groentescheuten. De elixers zijn een mooie aanvulling daarop. En daarnaast: er is vraag naar."

De elixers zijn een nieuwe toevoeging aan het assortiment en speciaal ontwikkeld voor een extra gezondheidsboost. Schouten: "Ze zitten bomvol antioxidanten. Fijn om bijvoorbeeld na een zware inspanning te drinken." Jos heeft genoeg aan de elixers, omdat hij zelf al sapjes perst.

Frecious
Frecious is een bedrijf dat sinds 2011 slowjuices maakt. In de 'slowjuicery' in Weesp maalt het bedrijf groenten, kruiden, specerijen en fruit tot gezonde juices: alle ingrediƫnten zijn biologisch. Frecious maakt naast slowjuices dus ook elixers, bomvol antioxidanten. De elixers worden zonder label bij groentespecialisten geleverd, zodat zij ze eventueel onder hun eigen label kunnen verkopen. Ditzelfde geldt voor de folders met uitleg: ook daar zit geen merkje op. De folders en flesjes zijn exclusief voor de groentespecialist.

Opstartperiode
"Eerlijk is eerlijk", zegt Schouten. "De verkoop ging in het begin niet heel hard." Toch gaat het inmiddels rap. De groentespecialist uit Noord-Brabant wijdt dat aan het feit dat hij sinds kort de elixers als proefmonstertje op de toonbank heeft staan: precies waar klanten ze kunnen zien. "Nu krijg ik er vragen over en zeggen mensen: 'oh, doe mij maar wat van die flesjes'. Klanten krijgen korting wanneer ze drie elixers tegelijk kopen."

"Wat ook helpt is dat Frecious een demo is komen geven in de winkel, waarbij klanten de elixers konden proeven en iemand van het bedrijf uitleg gaf over de producten. Klanten die binnenkwamen kregen direct de mogelijkheid een elixer te proeven. Dat beviel ze zo goed dat klanten vanaf toen zijn teruggekomen en om de elixers zijn gaan vragen. Sindsdien is de verkoop op gang gekomen."

Diepvries
En dus opent Schouten regelmatig de deur van zijn diepvries achterin de winkel om weer nieuwe elixers te pakken. "Handig dat ze ingevroren worden geleverd en verkocht: zo heb je lang genoeg een grote voorraad en kun je die makkelijk aanvullen." Een ander groot voordeel van ingevroren levering en verkoop is dat de juices al hun voedingsstoffen behouden. Na het slowjuicen gaan de juices en elixers direct de shock freezer in waardoor vitaminen en mineralen intact blijven.

Tip van Jos
Voor collega's die ook Frecious in hun assortiment willen opnemen, heeft Schouten nog wel een tip: "Vertel een eerlijk verhaal: doe geen gezondheidsclaims, maar zorg er wel voor dat je verstand van zaken hebt zodat je je klanten kunt uitleggen waarom groenten goed voor je zijn. En laat je medewerkers de juices en elixers proeven. Trek ze mee in het verhaal, dan gaat het heel makkelijk."

Klik hier voor meer informatie.


Bron: ADN
Publicatiedatum: