Juiste omnichannel strategie is verschil tussen falen en succes
De transitie naar de beste omnichannel-strategie slaagt alleen, zegt Lassally, als de CEO erin gelooft en beseft wat daar allemaal bij komt kijken. 'Als die niet honderd procent overtuigd is, beginnen wij er niet aan. Speciaal om een twijfelende CEO over de streep te trekken, schatten we daarom vooraf reëel in hoeveel extra omzet een goed geïmplementeerde omnichannel strategie kan opleveren.' Als de top om is, dan wordt er draagvlak gecreëerd bij de belangrijkste betrokken werknemers in het bedrijf. 'Ook dat is pure noodzaak.'
Een retailer is happy als de klant gelukkig is maar wat wil die consument?
'Eén woord: gemak. En wel op elk vlak waarmee hij met de retailer in aanraking komt. Uiteraard is levering cruciaal, op de plek en het moment dat de klant het wil. De consument is tegenwoordig overal en daarom moet je als retailer ervoor zorgen dat die klant een uniforme merkbeleving krijgt, waar die ook is. In een winkel of online zoekend. Dus je webshop is net zo gemakkelijk navigeerbaar op een pc, een tablet, als op een smartphone. Met welk device ook: de consument vindt snel en gemakkelijk precies het product dat hij zoekt. En hij vindt het niet alleen, je wilt een zo hoog mogelijke conversie: een daadwerkelijke aankoop. Snelheid is een enorme conversiebooster. Duurt het laden van je webshopsite maximaal twee seconden, heeft onderzoek uitgewezen, dan neemt de klanttevredenheid met 16% toe en stijgt de conversiegraad met 7%. Verder moet je marketingtool op orde zijn. Magento is bijvoorbeeld fantastische software, puur bedacht voor omnichannel, gebaseerd op big data technologie, om userprofiles te maken waarmee je consumenten op ideeën kunt brengen.
Lees het hele artikel hier
Bron: ABN AMRO