Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Heerkens Groente en Fruit vaart wel bij groentetrend in restaurants

"Ons assortiment bestaat uit ruim 800 verse AGF-producten"

Tholen - Ruim 50 jaar geleden startte Harrie Heerkens met het venten van groenten en fruit in Nistelrode en omgeving. Het venten van groenten en fruit wordt na een aantal jaren ingewisseld voor een winkel en vaste plaats op enkele markten in de buurt. Weer enkele jaren later wordt een tweede winkel geopend in Veghel en daaropvolgend een derde winkel in het naburige Heesch. Schoorvoetend worden ook de eerste horecabedrijven in de buurt beleverd door Heerkens. Zijn vrouw en drie dochters helpen actief mee in de drie winkels terwijl zoon Gert-Jan de geheimen van het groothandelsvak leert.



In 1999 besluiten Gert-Jan en zijn vrouw Mariëlle om de groothandelsactiviteiten als zelfstandig bedrijf voort te zetten. De aftrap krijgt gestalte in de vorm van nieuwbouw op het bedrijventerrein in Nistelrode. Deze stap heeft Heerkens geen windeieren gelegd. Met een team van zestig medewerkers worden tientallen restaurants, instellingen en bedrijfscateraars door Heerkens ontzorgd. "In principe nemen we al het werk uit handen van de koks. We snijden en mixen op wens van de klant. Ons assortiment bestaat inmiddels uit maar liefst 800 producten", vertelt Elke van Benthum, die verantwoordelijk is voor de marketing.

Dankzij de moderne hygiënische snijkeuken gaat inmiddels ongeveer de helft van het totale volume bewerkt de deur uit, van soepgroenten, wokgroenten tot zelf samengestelde salademixen. "De verkoop van maaltijdsalades en rauwkost heeft een enorme vlucht genomen. Steeds meer koks hanteren het Dutch Cuisine-principe, dat uitgaat van 80% groente en 20% vlees/vis op het bord. Zo hebben we afgelopen jaar spiraalgroenten geïntroduceerd en die worden door veel koks nu als vervanger voor de pasta's gebruikt", vertelt Elke. "Uit duurzaamheidsoogpunt betrekken we zoveel mogelijk producten van telers uit de regio. Daarnaast kopen  we bijvoorbeeld de exoten in bij de gespecialiseerde groothandel."



De klantenkring van Heerkens Groente en Fruit is gevestigd tussen de driehoek Nijmegen - Den Bosch - Eindhoven. Ambitie om te komen tot een landelijke dekking heeft Heerkens niet. "We willen liever een nog dichtere bezetting in deze straal en daar onze klanten zo goed en snel mogelijk bedienen", vertelt Elke. "Onze klanten kunnen 24 uur per dag bestellen op de PC of met de bestel-app. Wij gaan in de vroege ochtend al aan de slag om alle versbestellingen te verwerken. In ons bestelsysteem krijgen ze inzicht in ons assortiment, onze aanbiedingen en actuele prijzen. Om het nog makkelijker te maken is het zelfs mogelijk om een persoonlijke bestellijst toe te voegen."

"Restaurants zijn onze grootste doelgroep, maar we voorzien ook toonaangevende voedingsdienstverleners. We proberen onze klanten te triggeren door het versturen van inspiratienieuwsbrieven en geven een paar keer per jaar met een eigen krant inzicht in de trends op foodgebied. Dit jaar hebben we in samenwerking met topkok Takis Panagakis zelfs een Masterclass Creatiever Vegetarisch gehouden voor chefs en restaurateurs, waarin zij werden uitgedaagd en geïnspireerd om meer te doen met groenten op de menukaart. Dat viel letterlijk en figuurlijk in de smaak!"



Voor meer informatie:
Elke van Benthum
Heerkens Groente en Fruit
Waardsestraat 15
5388 PP Nistelrode
Tel: 0412 611383                                 
Fax: 0412 613104
elke@heerkensAGF.nl                                
www.heerkensAGF.nl

Publicatiedatum: 22-6-2017
Auteur: Izak Heijboer
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: