Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Gevolgen Brexit: meer papierwerk en formaliteiten

Tholen – De onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU zijn deze week begonnen. Inzet zijn de voorwaarden van de Brexit. Hoewel iedereen nog in het duister tast over de gevolgen van het Britse vertrek uit de Unie, schetsten Ronald Bergenhenegouwen en Alex Baulf een aantal scenario's waar importeurs en exporteurs nu al rekening mee kunnen houden.

Beide mannen van Grant Thornton in Nederland en het Verenigd Koninkrijk presenteerden hun scenario's tijdens het NT Port Event. Alles onder het voorbehoud dat de toekomst onbekend is. Na de uitslag van de Britse verkiezingen waarbij de Conservatieve Partij de meerderheid verloor, is de positie van het Verenigd Koninkrijk in de onderhandelingen verzwakt. De conservatieven moeten samenwerken met de Noord-Ierse DUP, die een gematigder standpunt inneemt in het Brexit-debat.


Ronald Bergenhenegouwen.

BTW wetgeving
Het proces moet in maart 2019 afgerond zijn. Een verlenging van de onderhandelingen is alleen mogelijk als alle lidstaten daar mee instemmen. Ook is het in theorie mogelijk dat de Britten hun Brexit terugtrekken, maar dat is een onwaarschijnlijk scenario, schetst Alex.

De belangrijkste onderwerpen voor de handel zijn de gevolgen voor de BTW en de douaneformaliteiten, weet Ronald. Vooralsnog is het meest aannemelijk dat de Vat Act uit 1994 van kracht blijft. Dat is de huidige wetgeving. Het claimen van de BTW in het Verenigd Koninkrijk zal wel veranderen. "Het zal veel papierwerk kosten om de btw terug te vragen en het proces gaat langer duren," vertelt Ronald.

Directe import naar EU
Naast die extra papierwinkel vormt de interpretatie van de wetgeving een knelpunt. Onder de Europese regels wordt er geen BTW betaald over transacties tussen een bedrijf en diens dochterondernemingen. Maar dat kan wellicht veranderen. Nog een knelpunt: een bedrijf met een loods in het Verenigd Koninkrijk. Valt dat onder een dienst, waardoor de BTW in het land van de klant berekend wordt, of valt het onder vastgoed, waardoor de BTW betaald wordt in het land waar de loods staat?

De tweede verandering is te zien bij de douane. In principe wordt het Verenigd Koninkrijk na het uittreden gelijk aan elk willekeurig ander niet-EU land. Alle producten vallen daarmee onder de normale douaneformaliteiten. Importheffingen, belastingen op handel en administratieve kosten komen hierbij om de hoek kijken. Voor een importeur betekent dit dat er niet langer via het Verenigd Koninkrijk geïmporteerd kan worden. Onder de vrijhandelsverdragen die de EU sloot met andere landen geldt een direct transport regel. Bedrijven die zich op de Europese markt richten, zullen daarom wellicht moeten verhuizen naar een lidstaat.


Alex Baulf.

Extra in- en uitvoeraangiftes
Ook de Nederlandse Douane houdt zich bezig met de vragen over de gevolgen van de Brexit. Na een eerste studie, waarin men uitging van het zwartste scenario: een harde Brexit, becijferde de overheidsdienst dat er miljoenen extra in- en uitvoeraangiftes gedaan zouden worden. Al die extra formaliteiten werken door. "Het is belangrijk voor bedrijven om te inventariseren wat er kan gebeuren bij een harde Brexit," aldus Johan Stoope van Douane Nederland tijdens zijn presentatie op het event. Hij spreekt de hoop uit op een 'Brentry'.

Ronald en Alex verwachten dat het meest waarschijnlijk is dat de Brexit, in elk geval op korte termijn, zal resulteren in een relatie zoals Noorwegen die heeft met de EU. Ook zij adviseren bedrijven om goed te kijken wat de mogelijke gevolgen van een Brexit kunnen zijn, bijvoorbeeld door al te inventariseren welke tarieven gaan gelden als de WTO-verdragen gaan gelden.