Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Spaanse steenfruitsector heeft gezamenlijke strategie nodig.

"Nu de steenfruitproductie in Spanje toeneemt, zien we dat de prijzen bij telers jaar na jaar steeds verder afnemen. Wat winstmarges betreft zijn de prijzen al voorbij de rode grens gezakt," zegt José María Naranjo van Tany Nature. Tany Nature is een bedrijf dat steenfruit produceert, verpakt en in Spanje en Europa op de markt zet. Dit jaar was het bedrijf wederom aanwezig op de London Produce Show.
 
"Ik verbaas me over hoeveel interessante initiatieven zijn opgezet om de consumptie van veel allerlei soorten fruit te stimuleren. In het geval van steenfruit is er namelijk geen sprake van samenwerking op het gebied van promotie-acties, afgezien van prijsreducties voor grote retailketens of subsidies om fruit tot sap te verwerken. Steenfruit is grotendeels onbekend op de Europese markt en dat botst met de enorme groei aan productie die we op dit moment in Spanje zien. Er zijn veel mensen die niet weten wat een pruim is. Deze consumenten zijn niet op de hoogte van de gezondheidsvoordelen van deze fruitsoort, of van de energiewaarde of het gehalte aan antioxidanten," legt José María Naranjo uit.


 
Normaal begon het steenfruitseizoen met kleine volumes, die pas met het begin van de zomer toe gingen nemen. Dit jaar had Spanje midden in de lente al grote hoeveelheden aan extra vroeg fruit, dat vooral van Andalusië en Murcia afkomstig was.
 
"Ik ben van mening dat we strategische plannen voor samenwerking moeten opstellen, waarbij zowel telers, handelaren als supermarktketens betrokken zijn. Dit moet uiteraard met ondersteuning van onze politici gebeuren. Ik denk dat dit harder nodig is dan dat we nog leunen op plannen om fruit terug te halen. Gezien alle ontwikkeling op het gebied van nieuwe rassen en de investeringen in onze productie om aan de behoeftes van onze klanten te voldoen, is het erg triest om te zien dat ons fruit nu in de verwerkingsindustrie belandt."
 
Volgens de teler worden er door brancheorganisaties al promotiecampagnes uitgevoerd om de consumptie van steenfruit op scholen aan te moedigen. Door middel van fruitconsumptie wil de sector het bewustzijn van kinderen met betrekking tot gezonde voeding verbeteren.

"Het zou erg interessant zijn om hiermee op de televisie te verschijnen. We zouden dan zonder verder enig merk te noemen het nieuwe seizoen aan kunnen kondigen. Ook zouden we voorlichting kunnen geven over de voordelen van deze fruitsoort, zoals hoe je tijdens de hete zomermaanden je vochtbalans met steenfruit op peil kan houden. Er zijn veel andere producten op de markt die steeds aantrekkelijker voor consumenten worden. Dit komt niet alleen door de betreffende fruitsoort zelf, maar ook omdat er door de betrokken sectoren goede marketing wordt uitgevoerd. Hierdoor wordt steenfruit steeds meer in de achtergrond gedrukt, terwijl het vroeger samen met meloenen en watermeloenen het zomerfruit bij uitstek was."


 
Focus op export naar China
Nadat de Chinese markt voor Spaans steenfruit werd opengezet, heeft Tany Nature bij wijze van proef zijn eerste ladingen naar China geëxporteerd.
 
"We gaan dit jaar door met deze testfase. In verband met onze huidige transporttijden en de kwaliteitseisen die Chinese importeurs stellen, zijn we nu nog niet klaar voor het exporteren van grote volumes. De bedrijven in de sector maken nu al interessante investeringen om hun productietechnieken, rassen en faciliteiten te verbeteren. Op deze manier wordt een commerciële route naar China mogelijk. Als we aan de Chinese consument kunnen leveren waar ze naar vragen, krijgen we toegang tot een enorme markt."
 
"Het is lastiger om vorderingen te boeken wat betreft luchttransport. We hebben nu nog niet de infrastructuren gevonden waarmee we in Spanje kunnen samenwerken. Daarom kunnen we het ons niet veroorloven om fruit ongekoeld naar China te sturen. We moeten ons zodoende focussen op zeetransport. We moeten de logistiek zo aanpassen, dat na een reis van meer dan dertig dagen het fruit nog steeds de beste smaak, genoeg sap en een knapperige structuur heeft. Alleen dan zullen we in staat zijn om met lokale telers in China te concurreren."
 
Voor het Russisch embargo nam de Russische markt grote hoeveelheden fruit op. Veel Spaanse telers waren toen ingesteld op de export naar Rusland. José María Naranjo wil echter de exporteurs waarschuwen die nu naar alternatieve markten zoeken. "Er is in China geen ruimte voor fouten. Je moet China absoluut niet zien als een alternatief voor Rusland." 

Voor meer informatie:
José María Naranjo
Tany Nature
Camino General. 1. Zurbarán. Badajoz. Spain
T:+34 924 856 096
jnaranjo@tany.es
www.tanynature.com
 
Publicatiedatum: