Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
van e-commerce naar retail

Amazon koopt Whole Foods

De Amerikaanse webwinkel Amazon heeft de eveneens Amerikaanse retailer Whole Foods Market overgenomen. Met de overname zet de internetgigant serieuze stappen op de versmarkt.

Met de overname is 13,7 miljard euro gemoeid en dat maakt het de grootste overname die Amazon ooit gedaan heeft. Daarvoor krijgen ze de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods Market in handen. Die bestaat uit meer dan 450 winkels in 42 staten van de VS en nog eens 7 vestigingen in het Verenigd Koninkrijk en Canada.

Whole Foods is een biologische supermarkt uit het hogere segment: het draait niet om voeding, maar om beleving en duurzaamheid. Lokaliteit en bio staan hoog in het vaandel. Ook hebben ze bijvoorbeeld een kas op hun vestiging in Brooklyn staan. Blurring is al sinds de oprichting aan de orde van de dag: foodservice wordt overal gecombineerd met retail.

Investeringen
Er wordt al langer gesproken over een overname van de keten, onder de druk van een investeringsmaatschappijen en hedgefunds die afgelopen maanden flinke belangen in de keten kochten. Door de supermarktoorlog, die ook in Amerika toeslaat, stond de waarde van het bedrijf onder druk.

Online gaat offline
Toch is de overname door Amazon volgens veel kenners een schok. Het gaat immers om twee grootmachten. Amazon is online een van de grootste. Het bedrijf heeft een jaaromzet van meer dan 30 miljard euro en opereert nagenoeg wereldwijd. Met de overname krijgen ze opeens meer dan 400 stenen winkels in handen.

Amazon probeerde de afgelopen jaren al op meerdere manieren voet aan de grond te krijgen in de versmarkt. AmazonFresh, bezorgdienst voor versproducten, bestaat al bijna tien jaar maar kende nooit een grote uitrol. Ook stapten ze in bedrijven als FreshNation, leverancier van groenten- en fruitboxen. Vorig jaar openden ze bovendien de supermarkt van de toekomst: zonder kassa en zonder wachtrij, maar wel bomvol sensoren en QR-codes om boodschappen doen verder te automatiseren.



De combinatie tussen de techniek van Amazon, waar ze duidelijk een voorloper zijn, en de kennis van vers en van hun individuele klanten van Whole Foods kan de sector op zijn kop zetten.

Kelderende koersen food retail
Door het overnamenieuws kelderden de koersen van concurrerende supermarkten. Ook Ahold/Delhaize ging flink omlaag. Albert Heijn, onderdeel van Ahold/Delhaize nam in 2011 bol.com over. Het bedrijf wilde dit laten leiden tot een versnelde groei van online verkopen, een sterkere binding met klanten en een groter aanbod.



Via Twitter de mogelijke gevolgen van een overname voor retailers op een rij door Laurens van Sloot van EFMI