Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Jacques Vandermeiren:

“Allianties rederijen haten onzekerheid”

Tholen – De haven van Antwerpen telt 13.000 hectare op de rechter en linkeroever. Als het aan het havenbedrijf ligt komt daar tegen 2022 nog een extra dok bij. De trend van groot groter grootst in de scheepvaart is een kans voor de haven, maar er ligt ook een gevaar in, zo vertelt de kersverse CEO van het Antwerpse Havenbedrijf  Jacques Vandermeiren.


Dagvoorzitter Jan-Jaap in der Maur interviewt Jacques Vandermeiren, CEO Port of Antwerp.

De beslissing over al dan niet uitbreiden van de haven van Antwerpen met het Seaftinghedok moet volgend jaar door de regering genomen worden. Bij groen ligt kan het bouwen daarna beginnen. Als opleverdatum noemt Jacques tijdens zijn kennismakingsinterview tijdens het NT Port Event 2022 of 2023. "De haven is interessant voor haar klanten door de balans van import en export," vertelt hij. Op dat punt kan een haven zich onderscheiden. Toch zien bijvoorbeeld grote Chinese bedrijven de havens van Antwerpen en Rotterdam als één havengebied. Sommigen trekken Zeebrugge ook bij Antwerpen, weet Jacques. Enerzijds moeten de havens inspelen op meer samenwerking en profiteren van de nabije ligging van de andere havens.

Jacques ziet vooral mogelijkheden om samen te werken op het gebied van de energietransitie en oplossingen om de CO2 uitstoot te verminderen. Of een samenwerking op ICT gebied om samen een digitale structuur op te zetten. Die goede relatie van 'bevriende concurrenten' geldt niet voor alle segmenten, verwacht hij. "Er zal in sommige segmenten, zoals containers, altijd concurrentie blijven. Dat is goed om ons scherp te houden."



Onzekerheid
In de containervaart is sprake van een flinke consolidatie en schaalvergroting. "Dat is een voordeel voor grote havens, maar een nadeel voor kleine havens," legt Jacques uit. Schepen als de Madrid Maersk, goed voor meer dan 20.000 TEU, dat onlangs de havens van Antwerpen en Rotterdam aandeed illustreren die trend. Die grote schepen doen minder en vooral grote havens aan.

Doordat de maritieme sector is verdeeld in drie allianties die de dienst uitmaken, is er voor een haven ook veel te verliezen. Dat vormt een risico voor de havenbedrijven, een "shift" van een alliantie kan grote gevolgen hebben. "Ik heb geleerd sinds ik directeur van de haven ben dat de allianties onzekerheid haten," vertelt hij. Die haat is zo groot dat onzekerheid een belangrijk motief is voor de allianties om routes onder handen te nemen. De congestie in Antwerpen kan zo'n onzekerheid zijn.

Om dat probleem op te lossen worden verschillende stappen gezet. Zo gaan terminals in een 24-uursdienst werken, waardoor er meer vrachtverkeer 's nachts op de ring rijdt. Dat moet een deel van de druk van de ketel nemen. Ook wil Jacques kijken om de 1.000 kilometer spoor die er in de haven ligt efficiënter te gebruiken. Het spoor heeft momenteel een aandeel van 6 tot 7% in het transport, als het aan Jacques ligt zal dat stijgen naar 15%. Voor het nieuw te bouwen Saeftingedok zet hij zelfs in op 20% via het spoor.

Publicatiedatum: 19-6-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Reacties:



Steeds grotere containerschepen zorgen bij aankomst in Antwerpen voor ongekende pieken in de afwikkeling van containers. Daar komt nog eens de verhuis bovenop van MSC, de grootste containerrederij in Antwerpen, die van de rechteroever van de Schelde is verhuisd naar de linkeroever terwijl het grootste deel van de containervracht juist bestemd is voor het hinterland van de Rechteroever... Alles dat gelost wordt op de Linkeroever moet dus voor het grootste deel opnieuw naar de Rechteroever...

Wie rond Antwerpen rijdt in de spits ziet dagelijks het probleem. Gigantische colonnes vrachtwagens op de ring, de E17, E34, E313, die staan aan te schuiven. De Liefkenshoektunnel die volledig verzadigd is. En de verbindingswegen naar het Deurganckdok ( waar de grootste schepen nu aankomen) die veranderen in een lange file. Afgelopen vrijdag nog liepen de wachttijden bij DP World aan het Deurganckdok op tot 350 minuten, 530 minuten en als absolute topper een vrachtwagenchauffeur die te horen kreeg dat hij nog 746 minuten moest wachten… Daar nog een Saeftinghedok bij is gewoon logistieke horror. Dan staan we echt allemaal stil. En is het afgelopen met de Haven van Antwerpen
Jan Creve, Kieldrecht - 19-6-2017 21:42:47


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: