Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Walmart ontwikkelt nieuwe smaak cantaloupe

Wal-Mart vindt de smaak van de cantaloupe meloenen die ze in de winter verkopen niet goed. Shawn Baldwin, onderdirecteur bij Wal-Mart Stores Inc.: "Ze zijn ontwikkeld om een reis van ongeveer 4.800 km te maken. Ze zien er goed uit, maar ze smaken slecht. We dachten dat het fijn zou zijn als we de smaak van een zomermeloen ook in de winter kunnen proeven."



Wal-Mart zegt dat ze in juni 10 keer zo veel cantaloupes verkopen dan in december. In juni kunnen ze de meloenen bij teeltbedrijven in de VS kopen, maar in december worden de meloenen zuidelijker geteeld. Wal-Mart ging samen met zadendeskundigen van het Duitse landbouwbedrijf Bayer AG een meloen ontwikkelen, die sterk genoeg is voor de lange reis, maar die ook lekker smaakt. Wal-Mart heeft meer dan 100 soorten zaden overwogen en ze hebben er 20 getest. Werknemers hebben de meloenen zes maanden lang beoordeeld op smaak, textuur en geur. 

Sweet Spark
De meloen, die als beste uit de bus kwam, was Sweet Spark. De cantaloupe zal in 200 winkels in de VS beschikbaar zijn, ook in de herfst. Sweet Spark is niet genetisch gemodificeerd. Volgens de zogenoemde Brix scale is de nieuwe cantaloupe 40% zoeter dan de huidige wintermeloenen van Wal-Mart. Volgens Roland Fumasi van Rabobank International gebeurt het niet vaak dat een supermarktketen in de ontwikkeling van een nieuwe designer investeert. 

Wal-Mart mag op dit moment als enige Sweet Spark verkopen. Het bedrijf wil proberen een overeenkomst op lange termijn met Bayer te sluiten. Als dat doorgaat, is het mogelijk dat de nieuwe cantaloupe bij meerdere retailers verkocht zal worden. 

Met Sweet Spark wil Wal-Mart de verkoop van de productafdeling verhogen. De meloenen zijn het eerste wat de klanten zien als ze de winkel binnenkomen. Klanten die groenten en fruit kopen, spenderen 55% meer. Wal-Mart probeert er alles aan te doen om hun rivalen op afstand te houden. Op dit moment is een rijpe cantaloupe midden in de winter iets wat Amazon.com Inc. nog niet kan leveren. 's werelds grootste internetretailer gaat een steeds grotere rol spelen in de supermarkthandel. Toch kan Amazon.com nog niet voldoen aan de mondiale voedingsketen. Versproducten zijn voor Wal-Marts belangrijk in de strijd tegen de goedkope, Europese winkelketens zoals Aldi en Lidl. Deze winkelketens hebben zich uitgebreid in de VS met goedkope prijzen voor verpakte voeding. 

Bron: Bloomberg
Publicatiedatum: