Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Russische markt geplaagd door slechte citroenen
Door de grote toevoer van Argentijnse en Zuid-Afrikaanse citroenen op de Russische markt zijn de prijzen gekelderd.
"Het is een moeilijk jaar voor citrus op de Russische markt. Vorig jaar was er een enorm tekort aan citroenen wat betekende dat producenten en Russische exporteurs goed verdienden. Ik denk dat velen hoopten dat deze situatie zich dit jaar zou herhalen toen zijn hun citroenen inkochten. Nu zijn de volumes op de markt 60% groter dan vorig jaar wat heeft geleid tot lage prijzen. Het aanbod overstijgt de vraag, zo simpel is het," licht Andrey Volkov van Tropic International toe.
De prijzen blijven dalen. Vorige maand nog werden citroenen verkocht voor €1,72 tot €1,88 per kilo maar deze maand zijn de prijzen gezakt naar €1,10 tot €1,25, wat zelfs beneden de kostprijs is.
Alsof dat nog niet genoeg is, vertelt Abdrey dat de Argentijnse citroenen kampen met ernstige kwaliteitsproblemen.
"De citroenen van onze leveranciers in Zuid-Afrika zijn prima. We hebben goede contacten met hen en zij leveren ons exact de kwaliteit waar wij om vragen. Helaas kan dit niet gezegd worden van de citroenen die wij van onze leveranciers uit Argentinië ontvangen met uitzondering van één bedrijf. Binnenkort zullen we een besluit nemen of we nog wel zaken blijven doen met een aantal leveranciers in dit land. Ongeveer 60% tot 80% van de citroenen die wij ontvingen, waren van lage kwaliteit en hadden beschadigingen op de schil. We hebben ze zelf met de hand moeten sorteren," vervolgt Andrey.
"Deze citroenen zouden eigenlijk naar de sapindustrie moeten gaan. De grote retailketens hebben hun eigen distributiecentra en ieder jaar worden de eisen met betrekking tot verse AGF strenger. Ik ben van mening dat men niet moet vergeten dat er in Rusland 140 miljoen mensen wonen. We zijn dus een enorme markt die men niet mag onderschatten."