Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Piekseizoen Griekse watermeloenen aangebroken

Het Griekse watermeloenenseizoen begon in mei en beleeft momenteel zijn piek. "Producenten in Peloponnesos en Messina zitten midden in het seizoen en de aanvoer is stabiel," legt Panos Goumas van het Griekse exportbedrijf Agrexpo uit. "De kwaliteit is goed en we hebben geen problemen gehad. Vorig jaar was dit wel het geval vanwege de extreme verschillen tussen de dag- en nachttemperatuur, wat telers vooral bij aanvang van het seizoen parten speelde. Dit seizoen ziet er prima uit zowel qua maten als kwaliteit."

Agrexpo exporteert zijn watermeloenen naar Duitsland, Oostenrijk, Polen, Slowakije en Tsjechië. "We leveren aan alle markten dezelfde kwaliteit. De meeste van onze markten maken onderdeel uit van de EU wat betekent dat er een eenheidsmarkt is. Het komt er dus op neer dat de prijzen voor watermeloenen in Tsjechië hetzelfde zijn als die in Duitsland."

De voorkeuren verschillen echter wel per markt. Zo zijn in Duitsland en Slowakije grote maten van 10 kilo of meer het meest in trek, terwijl men in Polen en Tsjechië de voorkeur geeft aan kleinere watermeloenen van 5 tot 7 kilo. We hebben hier geen verklaring voor. Wellicht dat dit met tradities te maken heeft," vervolgt Panos. 
 
Agroexpo teelt met name watermeloenen van het ras Dumara. "Dit is een uitstekend ras dat aan alle criteria van onze klanten beantwoordt. Het heeft een goede vorm, heerlijke smaak en mooie kleur en die combinatie zorgt voor een win/win situatie."



De huidige omstandigheden op de Europese markt zijn goed. Het warme, zonnige weer drijft de afzet op. "Er wordt momenteel vooral op prijs geconcurreerd. Voor de meeste andere producerende landen, waaronder Italië, zijn de marktomstandigheden hetzelfde."

Panos vertelt dat zijn bedrijf er niet direct op gericht is om nieuwe markten te betreden. "We nemen wel deel aan vakbeurzen en evenementen om nieuwe contacten te leggen. Iedere paar jaar komen er wel nieuwe klanten bij. Soms zijn deze klanten gevestigd op markten waar we al zaken mee doen en soms betreft het klanten op voor ons onbekende markten."

Volgens Panos is de grootste uitdaging van dit seizoen het vinden van een goed evenwicht tussen de prijzen voor zowel producenten als klanten. Het bedrijf streeft de hoogste kwaliteitsstandaarden na. Om dit voor elke markt te doen, is een vrij zware taak. Het bedrijf levert aan importeurs, groothandelaren en supermarkten.

"Dankzij het hete weer, is de vraag op de lokale markt iets hoger dan vorig jaar. De productievolumes zijn vergelijkbaar met die van vorig seizoen en bedragen in totaal ongeveer 40.000 ton. Ik kan niet echt zeggen of onze volumes de laatste vijf tot drie jaar zijn gegroeid. De economische situatie in Griekenland is nog steeds slecht, vandaar dat ook onze sector geen stabiele groei laat zien."

Mentaliteitsverandering
Agrexpo werkt op dit moment niet met contracten voor de productie van watermeloenen maar werkt wel met gecontracteerde telers voor zijn overige productcategorieën en zal dit in de toekomst misschien ook voor watermeloenen gaan doen.

"De oudere generatie telers is niet zo gecharmeerd van contractteelt. Zij willen zelf van begin tot eind de controle over het productieproces houden. De jongere generaties staan hier echter meer voor open. Zij willen naar het buitenland om te zien hoe we onze markt verder uit kunnen breiden."
 
"Alles staat of valt met de juiste mensen. Wanneer we meer energie in de watermeloensector zouden steken, zouden we onze kwaliteitsstandaarden kunnen verhogen en een betere traceerbaarheid van onze producten kunnen garanderen. Daarnaast zouden we moderne teelt en verpakkingstechnieken in kunnen voeren. Momenteel is het kennisniveau van Griekse telers erg laag. Ze staan eerder argwanend dan nieuwsgierig tegenover innovatieve technieken en technologieën. Als echter de juiste mensen hen hierover voor zouden lichten, zou er grote vooruitgang in de Griekse watermeloensector geboekt kunnen worden."
 

Voor meer informatie:

Panos Goumas
Agrexpo
Tel.: +30 27210 82149
Email: panos@agrexpo.gr
Web: www.agrexpo.gr
FB: www.facebook.com/agrexpo

Auteurs: Yzza Ibrahim / Peter Duivenvoorde
Publicatiedatum: