Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Exportprijzen Chinese groenten lager dan vorig seizoen
In China zijn de exportprijzen van verse groenten lager dan vorig jaar. Dit hangt nauw samen met de algehele daling van de groenteprijzen in China, wat te wijten is aan drie factoren. Ten eerste hebben zomergroenten een kortere groeicyclus waardoor de voorraden gedurende een korte periode sterk toenemen. Ten tweede blijken graangewassen weinig winstgevend te zijn, wat veel telers heeft doen besluiten om te schakelen naar de groententeelt. Hierdoor is het groente-areaal in China gegroeid. Ten derde is het oogstseizoen in Zuid-China voorbij waardoor men rekening moet houden met hogere transportkosten. Producten zoals gember en andere bewaargroenten worden daarentegen steeds duurder als gevolg van marktspeculatie," Zheng Ying Hua van Zhonglian uit Qingdao.
De heer Cai, directeur van Zhonglian agricultural products (Qingdao in een kas waar kool wordt geteeld
Uienvelden
Het bedrijf produceert, verwerkt en exporteert groenten. "50% van onze groenten worden in de provincie Shandong geproduceerd, de overige 50% zijn afkomstig van onze partners in Hebei en Hunan. We bieden een breed scala aan groenten aan, waaronder uien, wortelen, kool, etc. Op dit moment werken wij volgens een traditioneel marktmodel. We exporteren 70% van onze producten onder ons eigen Green Diamond label via de havens van Qindao, Xiamen, Shenzhen, Tianjin, Rizhao en Lianyungang naar landen als Japan, Zuid-Korea en overige Aziatische markten evenals naar de Verenigde Staten, Canada en andere high-end markten. De overige 30% wordt verkocht aan retailers en groothandelsmarkten in de grote Chinese steden."
Zhonglian agricultural products directeur Cai te midden van een veld witte radijs
Verpakte wortelen, gereed voor de export
De internationale vraag naar verse Chinese groenten neemt jaarlijks toe, wat vooral te danken is aan de betere kwaliteit van de producten en de lage prijzen. Om deze reden is het aantal groente-exporteurs fors toegenomen. Om het vertrouwen van de klant te winnen, is er een prijzenslag onder exporteurs ontstaan. Deze situatie duurt eigenlijk al veel te lang en schaadt niet allen de financiën en productkwaliteit maar zorgt ook voor een zwakkere concurrentiepositie van Chinese groenten op de buitenlandse markt.