Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Toenemende vraag voor Medjoul-dadels tijdens Ramadan

Tijdens Ramadan heeft Field Produce Marketing de vraag naar Medjoul-dadels toe zien nemen. "De vraag op de lokale markt is krankzinnig. De vraag is toegenomen met meer dan 100%. De toename in export is kleiner, met iets van 10% tot 15%," zegt Avi Dagul van Field Produce Marketing. "Onze grootste exportmarkten zijn Nederland, Spanje, Frankrijk, Italië en Duitsland. Tijdens Ramadan importeert Turkije echter ook grote hoeveelheden Medjoul-dadels. Turkije is tijdens Ramadan een belangrijke klant. Nederland exporteert onze dadels voornamelijk door naar andere landen."



Marokko
Er worden in Marokko op dit moment veel nieuwe bomen aangeplant. "Aan het begin van de twintigste eeuw waren veel Marokkaanse bomen getroffen door ziektes, waarna ze allemaal zijn gekapt. Er is nu een groot programma opgezet om nieuwe bomen te planten. Frankrijk importeert Medjoul-dadels vanuit Marokko, maar de kwaliteit daarvan is niet zo goed. Ik denk echter dat Marokko in de toekomst een grote concurrent gaat zijn," legt Avi uit.

De kwaliteit van de Israëlische Medjoul-dadels is erg goed. "Wij produceren dadels van zeer hoge kwaliteit. De oogst van dit jaar ziet er erg goed uit en ook de volumes zijn goed. De vroegere Medjoul-dadels worden in medio augustus geoogst. De prijzen zijn goed, ondanks de ongunstige wisselkoers zelfs op de Europese markt. De euro daalde met ongeveer 12% ten opzichte van de Israëlische shekel. Sinds 2015 is deze verder gedaald, met iets van 20% tot 25%. Het is echt dramatisch geweest."



Toekomst
"De Medjoul is de enige dadelsoort waarvan we de productie aan het uitbreiden zijn. We hopen dat we de productie in vijf jaar tijd met ongeveer 50.000 ton hebben uitgebreid. We hebben nu een productie van 38.000 ton. In vergelijking met andere dadelsoorten in de wereld is deze productie vrij klein. Ik denk dat er in de toekomst sprake gaat zijn van zware concurrentie. Het zal echter een jaar of vijf, zes duren voordat de concurrentie vanuit Marokko een probleem gaat zijn. Ik zie nog steeds een goede toekomst voor Medjoul-dadels."

"We gaan in de toekomst werken aan het openen van nieuwe markten voor de toegenomen productie. Dit zijn markten zoals Zuid-Amerika en Azië," zegt Avi. Er worden op dit moment nog geen dadels geconsumeerd in India, China en Japan, wat betekent dat hier nog genoeg potentieel ligt. "Noord-Amerika is ook een goede markt, hoewel ze daar via Californië aan dadels van hoge kwaliteit kunnen komen. Dadels van iets lagere kwaliteit, zoals die van ons, hebben ze liever met lagere prijzen," zegt Avi tot slot

Voor meer informatie:
Avi Dagul
Field Produce Marketing
Tel: +972-4-8522749
Fax: +972-4-8525364
avid@agrifood.co.il
www.fpmarketing.co.il 
Publicatiedatum: