Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




AGF groeit ook, maar minder hard

Dubbele groeicijfers voeding met keurmerk

De verkoop van voeding met een duurzaamheidsclaim zit al jaren in de lift. In 2015 groeide dit segment al met 16% en de groei zette zich in 2016 nog sterker door. Het gaat inmiddels om zo'n 3 miljard euro aan omzet in alle supermarkten, blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI.

Volgens de Monitor besteedde de consument het afgelopen jaar 590 miljoen euro meer aan producten met onafhankelijk geborgde keurmerken. Dit is een stijging ten opzichte van het jaar ervoor van maar liefst 27%. De omzet van dit segment bedraagt momenteel 12% van de totale omzet in supermarkten: duurzaamheid in voeding is de niche ontgroeid.



Shoppers, retailers en fabrikanten kiezen voor keurmerken
De door onderzoeksbureau IRI gemeten Monitor Keurmerken Retail bevat producten met één of meerdere van de volgende keurmerken: ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. De gezamenlijke omzet van producten met deze keurmerken in de Nederlandse supermarkten is ruim 3 miljard. Het aandeel binnen de totale supermarktomzet steeg in het laatste jaar van 9,4% naar 11,9%. Consumenten kiezen meer en meer voor voeding met duurzaamheidsclaim én keurmerk. Ook supermarktketens en A-merken spannen zich in om het aanbod steeds verder uit te breiden en soms te vervangen.



AGF blijft achter
Grote categorieën als AGF, zuivel en brood scoren in aandeel nog onder gemiddeld, maar ook in deze categorieën groeit duurzaamheid sterk.

Bron: IRI

Publicatiedatum: 27-6-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: