Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Delhaize ServiŽ: Griekenland verslaat Spanje als leverancier

Griekenland wint terrein als AGF-leverancier aan de Servische retailsector. Volgens Igor Damjanovic van Delhaize ServiŽ is Griekse AGF interessant voor de Servische markt vanwege de hoge kwaliteit, concurrerende prijzen en lagere transportkosten. 

Het is belangrijk om te benadrukken dat wanneer het binnenlandse seizoen in ServiŽ aanbreekt, de import van alle producten die ook op de eigen markt verkrijgbaar zijn, beŽindigd wordt. De reden hiervoor is het steunen van de lokale producenten en leveranciers. Zodra het binnenlandse seizoen eindigt, wordt de import van verse groenten en fruit weer hervat. 



"We importeren van december tot mei aardbeien uit Griekenland. Momenteel importeren we Griekse watermeloenen. We hebben ook al Griekse sinaasappelen, nectarines, kiwi's en perziken geÔmporteerd en sinds begin maart kopen we onze nieuwe aardappelen ook in Griekenland in," vertelt Damjanovic.

"We hebben tot nu toe goede ervaringen met Griekse groenten en fruit, die kwalitatief gelijk zijn aan onze binnenlandse producten. Griekenland heeft een lange traditie op het gebied van de aardbeien- en watermeloenteelt, waardoor uitstekende kwaliteit en goede prijzen gegarandeerd zijn. Daarnaast zijn ook de transportkosten lager in vergelijking tot de import uit Spanje. De voornaamste redenen om zaken te doen met Griekenland zijn echter de kwaliteit en prijzen."
  


Volgens Damjanovic is Griekse AGF goedkoper dan Spaanse zelfs als men de logistieke kosten buiten beschouwing laat. Zodra het Griekse seizoen start, zijn Griekse producenten de belangrijkste leveranciers voor Delhaize ServiŽ. De Servische consument is zich terdege bewust van het belang van Griekenland als AGF-leverancier. "Als consumenten wordt verteld dat het huidige aanbod aan aardbeien en watermeloenen niet uit eigen land afkomstig is, veronderstellen ze meteen dat het Griekse producten zijn," vervolgt Damjanovic. Er zijn echter wel een paar uitzonderingen, zoals voor categorieŽn als sinaasappelen. 

Servische consumenten houden van geurige, grote aardbeien. "Als aardbeien geen geur hebben dan komen ze op de consument over als namaak. Wat betreft watermeloenen bestaat er een voorkeur voor de kleinere kalibers omdat deze voordeliger zijn. Servische consumenten zijn namelijk nogal prijsbewust."
 

Delhaize Serbia steunt lokale leveranciers 

Het kost Delhaize ServiŽ weinig moeite om Griekse handelaren en producenten te vinden. "We stellen hele duidelijke eisen aan de diverse producten dus onze leveranciers weten precies wat we van hen verwachten. Verder eisen we dat ze in het bezit zijn van een GlobalGAP-certificaat."

Damjanovic koopt al vier jaar lang Griekse producten voor Delhaize ServiŽ in. Gedurende deze periode is het aanbod aan groenten en fruit hetzelfde gebleven. Het importvolume is echter wel veranderd. "We importeren veel grotere volumes aardbeien dan vijf jaar geleden. Dit geldt ook voor perziken en nectarines. De volumes zijn met zo'n 20% gestegen en zullen naar verwachting nog verder toenemen.


 




Een andere reden voor het succes van Griekse AGF heeft met toerisme te maken. "ServiŽrs brengen hun zomervakantie graag in Griekenland door. Ze zijn hierdoor vertrouwd geraakt met Griekse producten. Wanneer ze deze producten vervolgens ook in Servische supermarkten kunnen kopen, zorgt dit voor een nostalgische gevoelens."

Meer reclame voor groenten en fruit
Momenteel werkt Delhaize ServiŽ met drie retailmerken op een manier die vergelijkbaar is met Delhaize BelgiŽ. Deze merken bestaan uit de Maxi supermarkten, de Shop&Go gemakswinkels en de Tempo hypermarkten. 

Vanaf 2013 legt Delhaize ServiŽ zich steeds meer toe op groenten en fruit. "Wanneer je onze winkels binnenkomt, sta je meteen op de AGF-afdeling. Sinds vorig jaar hebben we nieuwe aanbiedingen geÔntroduceerd. Zo organiseren we themadagen voor bijvoorbeeld aardappelen en watermeloenen waarbij klanten prijzen kunnen winnen als ze deze producten kopen. Naast de marketing, willen we de consument ook informeren over de gezonde eigenschappen van verse AGF. We willen nieuwe rassen promoten en onszelf onderscheiden van de concurrent."

Voor meer informatie:
Igor Damjanović
Delhaize (Serbia)
Tel: 00 381 11 7153473
Mob: 00 381 64 8122301
Email: igor.damjanovic@delhaize.rs
www.maxi.rs 

Publicatiedatum: 8-6-2017

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: