Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
merkbescherming van groot belang

Siciliaanse citrussector werkt aan Chinese markttoegang

Op 1 juni 2017 organiseerde het Siciliaanse district van citrus een evenement dat gewijd is aan de Chinese markt voor Siciliaanse citrus. Verschillende deskundigen spraken over de belangrijkste elementen die nodig zijn om deze markten te veroveren. De samenwerking tussen alle partijen is van essentieel belang. Er zijn namelijk verschillende mensen met verschillende niveaus in groei en dus verschillende commerciële behoeften. 


Van links naar rechts: D'Anna, Di Giovanni De Vecchi Bellini, Cracolici, zilverachtig, Toti, Amodei, Rossi.

Er zijn veel mogelijkheden in China voor Siciliaanse citrus. De opening van deze markt is een grote kans, maar de exploitanten moeten worden voorbereid. Er moet rekening worden gehouden met bureaucratische en administratieve procedures, het verkrijgen van merkbescherming en BOB/BGA-certificaten, het selecteren van de doelgroep, het opzetten van distributieovereenkomsten en de fytosanitaire controles die nodig zijn.



"Het is altijd moeilijk om nieuwe markten te veroveren. Daarom hebben we experts uitgenodigd die al jarenlang op de Chinese markt werken en hebben we technici benaderd die de fytosanitaire controles hebben onderhandeld," verklaarde Federica Argentati, president van het Siciliaanse district van citrus.

Video interview met Federica Argentati


Alberto Rossi, marketingmanager en analist van de Stichting Centrum voor de Onderneming van het Italië-China, illustreerde de gegevens van het jaarverslag. Het bleek dat de Italiaanse producten populair zijn vanwege de hoge kwaliteit en dat er nu meer aandacht is voor voedselveiligheid en merken. Daarnaast wordt verwacht dat e-commerce in 2020 ruim 160 miljard euro zal zijn "

Chiara Amodei, manager voor Midden- en Zuid-Italië voor de Bank of China, sprak over de toenemende Chinese trend van het consumeren van kwalitatief hoogwaardige producten zoals die uit Italië. De Bank of China ondersteunt Italiaanse bedrijven die via het grote netwerk op de markt willen werken.


De regionale politiek heeft ingegrepen om te helpen bij een aantal van de technisch-bureaucratische problemen, die komen kijken bij het verkrijgen van de nodige vergunningen.

"Het Siciliaanse district van citrusvruchten heeft een geweldige taak. De opening van een markt, zoals de Chinese, betekent dat de Siciliaanse productie goed georganiseerd moet worden. Het kan alleen succesvol zijn als het systeem werkt," aldus Antonello Cracolici, raadslid voor de landbouw.

Video interview met wethouder Cracolici


Enrico Toti en Laura Formichella, China Desk Manager bij advocatenkantoor NCTM, illustreerden verschillende aspecten met betrekking tot merkbescherming en kwaliteitscertificaten.

"We kijken hoe we de markt moeten benaderen, hoe we rekening moeten houdend met de bedrijfsgrootte en welke tijd en middelen we moeten besteden aan de internationalisatie. Je moet mogelijke partners of gesprekspartners onderzoeken om hun kracht en betrouwbaarheid te begrijpen", aldus Toti

Laura Formichella sprak over intellectuele eigendom, omdat de Chinese wet iedereen toestaat om een merk te registreren, zelfs zonder zelf de eigenaar te zijn. Onze aanbeveling is om bescherming te zoeken voordat de markt in zicht komt. Certificering is ook essentieel, ook als het gaat om inkomsten, aangezien een studie aantoonde dat geregistreerde of gecertificeerde producten een prijsverhoging hebben tussen 300 en 2000 procent. "

Video interview met Laura Formichella


Cristiano Di Giovanni van Savino del Bene houdt zich bezig met wereldwijde logistieke exploitatie. Hij sprak over het belang van logistieke planning en ondersteuning voor bureaucratische zaken met betrekking tot transport en verpakking. Zo kunnen bijvoorbeeld op dit moment sinaasappels alleen door zee en vanuit sommige Italiaanse havens worden vervoerd.



Rosario D'Anna, is werkzaam bij het ministerie van Landbouw in de regio Sicilië en besprak de kwestie van fytosanitaire controles in detail.

"De onderhandelingen begonnen in 2009 en een akkoord werd uiteindelijk bereikt in februari. In maart wilde de regio onderzoeken welke bedrijven geïnteresseerd zijn in het starten van de export in 2017 en 2018. Slechts twee partijen gingen hier serieus op in, omdat de overeenkomst zo zeer streng was. Daarnaast moet onze fytosanitaire dienst de gehele productie controleren, van de bloei tot en met de oogst. We lijken misschien streng, maar het is alleen omdat we het protocol moeten naleven."

Salvatore Torrisi, voorzitter van A.A.T. Oranfresh, sloot vervolgens de bijeenkomst af. "We waren de eerste die vijf jaar geleden onze citruspersen naar China exporteerde, wat tot nu toe al 700 keer gebeurd is. De Chinese markt is enorm en zeer ingewikkeld. Het is dus beter om voorbereid te zijn."
Publicatiedatum: