Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Meer grensoverschrijdend wegvervoer door Midden- en Oost-Europese chauffeurs

Buitenlandse vrachtauto's vervoerden in 2015 ruim 40 miljoen ton goederen vanuit Nederland naar het buitenland. Dat is 5,7 procent meer dan een jaar eerder. De toename kwam geheel voor rekening van vrachtauto's uit Midden- en Oost-Europa (MOE-landen). Dit blijkt uit nieuwe cijfers van CBS en Eurostat.

Het vervoerde gewicht van vrachtauto's uit de MOE-landen nam met 21 procent toe, terwijl het vervoerde gewicht door vrachtwagens uit andere landen juist met 4 procent daalde. Daarmee werd 42 procent van het totale grensoverschrijdend wegvervoer vanuit Nederland door buitenlandse voertuigen verzorgd. In 2006 was dit aandeel nog 32 procent.



In vergelijking met 2014 steeg het wegvervoer door Slovenen (+59 procent) en Bulgaren (+57 procent) het sterkst. Alleen Slowaken vervoerden iets minder (-5 procent). In de periode 2006-2015 steeg het wegvervoer vanuit Nederland door wagens uit alle MOE-landen fors, gemiddeld met 177 procent. Poolse vrachtauto's vervoerden in 2015 met een aandeel van 56 procent hierin de meeste lading vanuit Nederland, gevolgd door Tsjechische voertuigen met een aandeel van 9 procent. Bulgaarse en Sloveense vrachtwagens hadden een aandeel van respectievelijk 5 en 2 procent in de door MOE-landen vervoerde lading.

Bron: CBS

Publicatiedatum: 7-6-2017

 



 

Reacties:


Ja de Oost Europa bedrijven of Hollandse bedrijven zie Wolter Koops Getru met Poolse chauffeurs
maken hier en in West Europa nu de dienst uit.
De oneerlijke concurrentie door de lage lonen constructies zorgen ervoor dat de eens no 1 van Europa op internationaal transport gebied verworden is tot rondjes om de kerk paar uitzonderingen daargelaten.competitie prima maar heren/dames bij de EU in Brussel maar dan op een vrijwel gelijkwaardige manier.
Deze Moe landen moesten er direct bij na de omwenteling terwijl ze totaal niet voldeden aan ons Westerse niveau aangaande salarissen sociale voorwaarden.
Hoe kan je op deze manier als Westers bedrijf dan nog tegengas geven.
Koops Getru HZ logistic hebben voor de sier nog een paar Nederlanders in dienst en voor 99 % Polen Balten Moldaviërs Bulgaren of Roemenen op de bok.
Ik zou zeggen dank zaagsel koppen in Brussel voor het kapot maken van ons aandeel en internationaal transport in Nederland en de rest van West Europa dankzij oneerlijke streken
T Veerman, Hellevoetsluis - 17-6-2017 20:30:25


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: