Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Online retail in België in de lift

Steeds meer mensen winkelen online: in het eerste kwartaal van 2017 hebben al 7,1 miljoen mensen een online aankoop gedaan, dit is een stijging van 2 procent. In totaal werd hierbij 2,44 miljoen euro gespendeerd, wat een toename inhoudt van 6 procent. Het aantal online aankopen bleef constant in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat er per aankoop meer geld gespendeerd wordt. Deze resultaten kunnen we afleiden uit cijfers van de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat uitgevoerd wordt door GfK voor BeCommerce, met de steun van PostNL, Google en Worldline.

Belgen spenderen gemiddeld meer geld per online aankoop
Gemiddeld deed de Belg 3,1 aankopen tijdens het eerste kwartaal van 2017. Hierbij gaven ze gemiddeld 114 euro uit per online aankoop, wat een stijging is van 6 procent. Dit brengt de totale online uitgaven voor dit kwartaal op 2,44 miljard euro. De gemiddelde online koper spendeerde bovendien in deze periode 341 euro, een toename van 4 procent.

Ook het belang van online winkelen blijft verder toenemen. 16,9 procent van alle uitgaven gebeurde online versus 15,8 procent in dezelfde periode vorig jaar. En 7,3 procent van het aantal aankopen gebeuren tegenwoordig al online, terwijl dit in het eerste kwartaal van 2016 nog maar in 6,9 procent van de gevallen van toepassing was. Vooral diensten blijven extreem populair online: 64 procent van alle bestedingen aan diensten gebeurden online, vorig jaar was dit nog maar 60 procent.

Smartphone wordt belangrijker als aankooptoestel
De smartphone springt over de tablet en staat nu op een derde plaats als meest belangrijke toestel om online te winkelen. Op de eerste plaats staat nog steeds de laptop met 56 procent van de kopers die dit toestel al eens gebruikt om online te winkelen, maar het belang hiervan is lichtjes gedaald. Op de tweede plaats blijft de desktop staan met 35 procent en de top drie wordt dus afgesloten door de smartphone die door 19 procent van de kopers gebruikt wordt (versus 14 procent in dezelfde periode vorig jaar).

Bancontact en kredietkaart
Bovendien heeft de kredietkaart lichtjes aan belang verloren als meest populaire betaalmiddel. Dit wordt nu nog door 49 procent van de shoppers gebruikt om een aankoop te doen (versus 51 procent vorig jaar) en Bancontact wint dan weer wat aan belang (wordt nu door 47 procent van de shoppers gebruikt tegenover 45 procent in het eerste kwartaal van 2016). Opvallend is ook dat de giftcard en getrouwheidspunten een toename kennen. Deze worden nu al door 8 procent van de kopers gebruikt of ingezet bij het online winkelen.

Bron: Becommerce
Publicatiedatum: