Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
fotoreportage European Tomato Forum

Europese tomatenmarkt: minder voor meer geld

Tholen – De Nederlandse tomaat heeft het afgelopen decennium hoge ogen gegooid op de Duitse markt. Dat werd afgelopen vrijdag duidelijk op het Tomato Forum in Düsseldorf. Mede dankzij innovaties in de sector is het gelukt zowel de absolute export als de exportwaarde naar Duitsland te verbeteren. De sector staat echter wederom voor flinke uitdagingen. Het verduurzamen van verpakkingen is een van die uitdagingen.



Bekijk de fotoreportage hier.

Minder tomaat voor meer geld
Afgelopen vrijdag werd het eerste European Tomato Forum georganiseerd in Düsseldorf. Ruim 150 tomatenexperts uit heel Europa reisden af om de ontwikkelingen en uitdagingen in de sector te bespreken. Belangrijke thema's in de sector zijn onder andere de opkomst van de snacktomaat. Terwijl consumenten in Nederland bijvoorbeeld minder kilo's tomaten zijn gaan kopen, is het bedrag dat ze hieraan uitgeven wel omhoog gegaan. De snacktomaat is daar verantwoordelijk voor, blijkt uit cijfers van Sonja Illert (AMI) en Helmut Hübsch (GFK Panel Services). Deze trend geldt met name voor Noord-Europese landen.

Verpakkingen
De snoeptomatensector staat echter ook voor uitdagingen. Een van de belangrijkste onderwerpen afgelopen vrijdag was het vinden van een alternatief voor de shakers en de emmers waarin ze nu over de toonbank gaan. Zeker nu meer en meer consumenten plastic scheiden en de aandacht voor afval groeit, is deze verpakking volgens diverse sprekers niet meer passend bij het imago. Ook bij Greenco merken ze dat, vertelde Marc van Arendonk. "We zoeken naar andere mogelijkheden. Die hebben we nog niet gevonden en die zullen er morgen ook niet zijn. Mensen willen het product zien." Desondanks introduceert het bedrijf een emmer met maar liefst 1 kg snoeptomaten erin. Ookd aar blijkt vraag naar.

Kwaliteit
Op het Tomato Forum werd duidelijk dat de Noord-Europese producenten in de wintermaanden het verschil willen maken op kwaliteit. Zowel Filip Fontaine van BelOrta als Gert van Straalen van Red Star Trading UK benadrukten dat de winterproductie niet te vergelijken is met de mediterrane aanvoer.

De komende dagen meer over de presentaties van het Tomato Forum. Nu eerst de fotoreportage.

Bekijk de fotoreportage hier.