Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Aandeel online supermarktomzet gestegen naar 2,7%

3 procent meer omzet voor voedingswinkels eerste kwartaal 2017

Het CBS meld goede kwartaalcijfers voor fooddetailhandel en supermarkten. De omzet van voedingswinkels is in het eerste kwartaal 2017 met 3 procent gestegen. Vooral de supermarkten zorgden voor de hogere omzet (1,5%), de omzet van speciaalzaken was 1,1 % hoger maar het volume daalde met 1,0 %.
De cijfers voor de winkels in voedings- en genotmiddelen zijn gecorrigeerd voor het feit dat Pasen vorig jaar in maart viel en dit jaar niet: Pasen zorgt doorgaans vooral bij de supermarkten en voedingsspeciaalzaken voor een hogere omzet.

Aandeel online supermarktomzet gestegen naar 2,7%
De online boodschappen zijn in het eerste kwartaal goed voor een omzetaandeel van 2,7% binnen de totaalomzet van de supermarkten. In het eerste kwartaal van 2016 was dat nog 1,8%. Bijna 1 op de 7 huishoudens koopt online bij de supermarkt en geeft van zijn totale supermarktbestedingen 15,0% online uit. In 2016 ging het om 1 op de 8 van de huishoudens en om 10% van de totale bestedingen. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

Het online aandeel groeit in de supermarkt doordat meer huishoudens online in de supermarkt kopen, maar ook omdat deze online kopers een steeds groter gedeelte van hun supermarktbestedingen online uitgeven. Jongeren en huishoudens met kinderen besteden bovengemiddeld op zondag en in de avonduren.

Vooral de jongere doelgroepen doen na 18.00 uur boodschappen. Binnen de huishoudens die uitsluitend de fysieke supermarkten bezoeken is het omzetaandeel van de ouderen fors oververtegenwoordigd. In Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en het overige deel van het Westen wordt bovengemiddeld aan online, op zondag en in de avonduren aan boodschappen besteed. In het Noorden en Oosten van het land wordt op zondag minder uitgegeven in de supermarkt.

Omzet supermarkten in mei 2017 met 2,2% gestegen
De omzet in de Nederlandse supermarkten is in mei 2017 in vergelijking tot dezelfde maand in 2016 met 2,2% gestegen naar 2,78 miljard euro. De omzet per kassabon steeg met 2,9% naar 23,98 euro. In de eerste 5 maanden van dit jaar is de supermarktomzet met 1,8% gestegen naar 14,17 miljard euro. Deze stijging wordt veroorzaakt door een forse stijging van de waarde van de kassabon met 4,2% naar 23,46 euro per supermarktbezoek in de eerste 5 maanden van 2017. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK.

bron: CBS, GfK
Publicatiedatum: