Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




“Klimatologisch uitdagend jaar” niet terug te zien in jaarcijfers HAK

HAK stapt in koelvers met overname Peter van Halder

Tholen - Groentefabrikant HAK neemt groentesnijderij Peter van Halder Grootverbruik BV uit Den Bosch over. Daarmee stapt HAK in de koelverse producten. De twee partijen tekenden vorige week de overeenkomst. Beide bedrijven blijven in de huidige vorm bestaan. Met de overname kan HAK zich op het koelverse segment storten. Peter van Halder krijgt er via HAK afzetmogelijkheden naar de retail bij.

De overname is een lang gekoesterde wens van HAK. In een interview met vaktijdschrift Primeur in 2014 zei CEO Timo Hoogeboom al een combinatie met koelvers te ambiëren. "Het is al langer een wens," bevestigt Timo Hoogeboom. "We hebben gekeken waar we een toegevoegde waarde kunnen bieden met een constante kwaliteit."


Arnoud van Os (links), directeur van Peter van Halder en Timo Hoogeboom (rechts), CEO van HAK, bekijken samen vast in het veld de kwaliteit van de slaoogst dit jaar. foto: HAK

Paraplumerk
In de eerste contacten werd gesproken over samenwerking tussen de bedrijven, maar de conclusie werd getrokken dat een overname noodzakelijk is om de kwaliteit te kunnen borgen. Daarnaast biedt de overname ook voordelen op het gebied van productontwikkeling. "Dan moet je het eigenaarschap hebben," legt Timo uit. "Koelvers is een bijna volledig verticaal geïntegreerde keten en het is voor ons een nieuwe tak van sport." Ook de logistiek rond koelvers vraagt een andere aanpak. Waar HAK dankzij de lange houdbaarheid van de producten seizoensgebonden kan produceren, is dat voor koelverse producten geen optie. "Ons logistieke apparaat dat onder meer zorginstellingen, horeca en Out-of-Home outlets dagelijks belevert, kan HAK direct inzetten voor de bevoorrading van supermarkten," aldus Arnoud van Os, directeur van Peter van Halder.


foto: HAK

Peter van Halder zal onder de paraplu van HAK (Neerlands Glorie Groente & Fruit BV) zelfstandig en onder eigen naam blijven opereren. Met de overname haalt HAK in één keer de productiefaciliteiten en het ontwikkelplatform in huis om innovatie te versnellen en nieuwe groenteproducten onder haar eigen merknaam op de markt te brengen in het koelvers segment voor retail. Ook de productie hiervan blijft binnenshuis en via het bestaande logistieke platform van Peter van Halder kan er dagelijks uitgeleverd worden. Daarbij krijgt HAK via Peter van Halder de mogelijkheid om HAK-merkproducten af te zetten in Foodservice en Out-of-Home. Peter van Halder is actief in deze kanalen. Het bedrijf heeft een omzet van 10 miljoen euro en telt 30 medewerkers. Ter vergelijking; HAK rapporteerde een omzet van 76,5 miljoen euro over 2016 en heeft 150 medewerkers. Alle medewerkers worden in dienst gehouden.


foto: HAK

Zowel Timo als Arnoud wijzen op de overeenkomsten tussen de bedrijven. Beide ondernemingen proberen zoveel mogelijk lokaal in te kopen, het afzetgebied concentreert zich op de Benelux en West-Duitsland en het bieden van toegevoegde waarde. Daarnaast is ook de prijsvorming gelijk. Beide bedrijven werken niet met contracten, waardoor de prijzen meebewegen met de markt.

HAK groeit dankzij bonen
Terugkijkend typeert Timo Hoogeboom, CEO van HAK, het voorgaande boekjaar als "klimatologisch uitdagend." Het slechte weer vorig jaar pakte echter niet negatief uit voor de cijfers van het bedrijf. Voor het derde jaar op rij steeg het operationele resultaat met 10% en kwam uit op 11,1 miljoen euro.



De netto-omzet daalde licht met 1% en kwam uit op 76,5 miljoen euro. Een jaar eerder haalde het bedrijf nog een omzet van 77,5 miljoen euro. Die lichte daling wordt enkel veroorzaakt door de negatieve effecten van de strategische beslissing in 2012 om te stoppen met private label en niet-kernproducten. Vorig jaar werd de laatste fase voltooid door het gesneden fruit en de zuurwaren uit het assortiment te halen. Dat had een negatief effect van 3,5% op de omzet. De groei van ruim 2% die in de kernactiviteiten geboekt werd, kon dit verlies grotendeels compenseren.

Bonen omzetmotor
Binnen het kernassortiment, samengevat als zomergroenten, wintergroenten, appelmoes en peulvruchten, werden nieuwe producten geïntroduceerd. Vooral de peulvruchten in stazakken lieten een groei zien. Er werden acht nieuwe bonenschotels en –mixen in stazak geïntroduceerd. Binnen dit segment groeit HAK sneller dan de markt. Waar de markt met 11,4% groeide, steeg de omzet van HAK in de peulvruchten met 15,9%. Daarmee vergrootte het bedrijf haar marktaandeel in dit segment naar 36,3%.

Het bedrijf uit Giessen heeft het beleid om zoveel mogelijk lokaal in te kopen. Vorig jaar trokken er enkele stevige onweersbuien over het Land van Altena. "In dat opzicht hebben we pech gehad," vertelt Timo. "Het vroeg veel coördinatie tussen de productie en de telers, maar we hebben de HAK-kwaliteit gehaald."

In de boeken wordt vanaf dit jaar ook de resultaten van Peter van Halder vermeld. Het bedrijf uit Den Bosch, met een omzet van 10 miljoen euro, is sinds juni overgenomen door de groentengigant/groentefabrikant. Peter van Halder richt zich op de koelverse producten, die vooral aan de foodservice en horeca geleverd worden. "Het begin van dit jaar was ook uitdagend," voegt Arnoud van Os, directeur van Peter van Halder toe. Daarmee doelt hij op de dramatische situatie in de Spaanse groenteteelt in de eerste maanden van dit jaar. Omdat beide bedrijven zich op de vrije markt begeven, bewegen de prijzen mee met deze ontwikkelingen in de markt. Daardoor bleven de financiële effecten beperkt.

Meer informatie:
www.hak.nl

Publicatiedatum: 1-6-2017
Auteur: Rudolf Mulderij
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: