Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




TLN wil duidelijke betere transportregels voor Europa

"Oost-Europese chauffeurs geven Nederlandse trucker het nakijken"

Op woensdag 31 mei 2017 presenteert de Europese Commissie haar 'Mobility Package', een pakket maatregelen dat de Europese transportsector eerlijker en socialer moet maken. Dit pakket behelst maatregelen om enerzijds een gelijker speelveld tussen vervoerders in de EU te bereiken en anderzijds eerlijke arbeidsomstandigheden voor chauffeurs te bevorderen. Denk hierbij aan wetgeving ten aanzien van toegang tot de markt voor buitenlandse bedrijven, een voorstel tot een gemeenschappelijk tolsysteem om wildgroei aan systemen tegen te gaan, en een voorstel om rij- en rusttijden te herzien en handhaving van bestaande wetgeving te bevorderen. Transport en Logistiek Nederland roept al langere tijd op tot regelgeving die duidelijk is, betere handhavingsmogelijkheden geeft en leidt tot een eerlijk speelveld in Europa.

"We strijden als TLN al jaren voor eenduidige, heldere regels in dit complexe dossier. In 2016 presenteerden we het actieplan '13 actiepunten voor een gelijk speelveld in Europa', waarin TLN concrete beleidsmaatregelen voorstelde om de wildgroei aan nationale regelingen tegen te gaan. Tegelijkertijd willen we de Europese Commissie complimenteren met het lef om in dit dynamische Europa dit dossier op te pakken", aldus TLN voorzitter Arthur van Dijk.

Lappendeken
Een van de grote obstakels voor een goede werking van de interne Europese markt is de enorme lappendeken van regels per land, waarbij de "ieder voor zich" mentaliteit niet geschuwd wordt. Dit is niet bevorderlijk voor een sterke interne markt. Voorbeeld hiervan is de wirwar van minimumloonregelingen in Europa. TLN is hier niet op tegen maar heeft wel last van het feit dat ieder land zijn eigen systeem opzet. TLN wil inzetten op broodnodige duidelijkheid over wat nu wel en niet is toegestaan in de EU en op het uitbannen van de interpretatieverschillen tussen lidstaten.

Nationaal en internationaal vervoer nauwelijks vergelijkbaar
Ten aanzien van cabotage (binnenlands vervoer door een buitenlands bedrijf) is het voor TLN van belang een juiste balans te vinden in de EU. In de kern moet de binnenlandvervoerder eerlijk kunnen blijven concurreren op de binnenlandse markt en de internationale vervoerder op de grensoverschrijdende markt.

"80% van het vervoer door Nederlandse bedrijven vindt plaats in een straal van 300 kilometer rondom Utrecht. De Nederlandse internationale vervoerder is daar sterk in geworden. Bedrijven hebben zelfs grote moeite om überhaupt chauffeurs te vinden, we komen jaarlijks ruim 2.000 chauffeurs te kort.  

Buitenlandse bedrijven kunnen uiteraard in Nederland vervoeren, maar wel tegen Nederlandse arbeidsvoorwaarden. Voor de internationale markt betekent dit dat detachering (loon conform lokale voorwaarden) soms nodig is om verdere scheefgroei te voorkomen, maar we moeten ook niet doorslaan en detachering op ál het internationaal vervoer vanaf dag 1 toe te passen. Tenslotte is nationaal vervoer wezenlijk anders dan internationaal vervoer en TLN wil dan ook dat Brussel in haar voorstellen daar straks ook rekening mee houdt en niet dezelfde set regels wil toepassen op zowel nationaal als internationaal vervoer", geeft Arthur van Dijk aan.

Reactie AD
"De Nederlandse trucker blijft vogelvrij. Nieuwe regels uit Brussel om hem te beschermen tegen de oneerlijke concurrentie van zijn veel goedkopere ex-Oostblok-collega's, blijken vol gaten te zitten. Nederlandse Europarlementariërs zijn woedend.
Lees hier het volledige artikel in het AD.

Bron: TLN

Publicatiedatum: 31-5-2017

 



 

Reacties:


Deze al jaren durende ellende waar niemand binnen de EU wat aandoet kost veel Nederlandse internationale chauffeurs en nette bedrijven de kop.
En dat alles dankzij de heren en dames in Brussel.
Zo,n 27 jaar geleden moesten er landen uit Oost Europa bij de EU getrokken worden landen die totaal aangaande salarissen en sociale regels op het zelfde niveau zaten als de landen in West Europa tot op heden.
Het gevolg ze genieten alle voordelen maken gebruik van alle EU regels en beconcurreren ons in het Westen kapot.
En dan ook de constructies die Nederlandse bedrijven kiezen met bijv een vestiging in Polen zie Wolter Koops Getru en HZ logistic.
Poolse chauffeurs op de bok salaris ala Pools dus wat eerlijke concurrentie gek he dat deze bedrijven groeien als kool en dat ze heel wat werk weg kapen in bijv het Westland.
Brussel jullie hebben hiermee zeer grote ondoordachte fouten gemaakt concurentie onderling prima maar dan wel op een eerlijke zakelijke manier.
Hier gaat het West Europa bedrijf dat nog wil werken met eigen chauffeurs steeds meer aan te. Onder.
Hoe heeft het zover kunnen komen en war doen ze met deze rotzooi die ze veroorzaakt hebben niets kop in het zand " helden"

T Veerman, Hellevoetsluis (email) - 6-6-2017 20:25:53


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: