Albert Heijn meest toekomstbestendige retailer
Toekomstbestendigheid van een retailer
Drie factoren bepalen de toekomstbestendigheid van een retailer. Dit zijn een goed online profiel, een onderscheidende winkel en het vermogen om veel traffic te genereren. Albert Heijn is toekomstbestendig doordat zij veel traffic weten te genereren, onmisbaar zijn voor de klant en de klant erg blij van ze wordt.
Onmisbaarheid van retailers
Voor bijna één op de tien retailers zal hun afwezigheid niet als een probleem worden ervaren. Voor 17% van de retailers geldt dat ze écht onmisbaar zijn. Action, Albert Heijn, Wereldwinkel en Kruidvat zijn winkels die de consument zal missen wanneer deze het winkellandschap verlaten.
Retail moet investeren in uitstraling en beleving
In het onderzoek is per retailer gevraagd wat het belangrijkste verbeterpunt is. Prijs (57%) en samenstelling van het assortiment (21%) zijn de meest genoemde verbeterpunten. Opvallend is dat meer dan 10% de retailer de opdracht geeft te investeren in uitstraling in beleving.
Loyaliteit van klanten laat te wensen over
Ondanks dat retailers beter presteren is er sprake van een daling van de klantloyaliteit. Voor 77% van de retailers is het onwaarschijnlijk dat een klant de eerstvolgende aankoop weer bij hen doet. In 2016 was dit aandeel nog 70%. Uitzondering daarop vormt Albert Heijn.
Lees hier meer informatie over de ranking.
Bron: Q&A