Het Fruithuis loopt op rolletjes
De koelcel met diverse deuren naar andere ruimte. Het middelste deel wordt vrijgehouden voor de winkeluitstalling na sluitingstijd.
Centrale koelcel
Centrale punt in de logistiek van Het Fruithuis is de koeling. Dat is geen koelcel met een schuifdeur ervoor zoals veel andere groentespeciaalzaken hebben. De koelruimte loopt over de lengte van het pand en heeft deuren naar elke andere ruimte. "De koelcel is zowel vanuit het magazijn, als de snijkeuken, als de warme keuken, als de winkel te betreden. Dat werkt natuurlijk heel makkelijk en prettig", vertelt Ard. De producten worden tegen de wanden van de koelcel geplaatst, de middenstrook blijft bewust leeg. "Aan het einde van de werkdag rollen we de hele uitstalling vanuit de winkel de koeling in. Geen gesjouw met kratten, binnen vijf minuten is de winkel leeg en kunnen we deze schoonmaken. 's Morgens rollen we alles weer de winkel terug in", vertelt Ard.
Alles loopt op rolletjes in Het Fruithuis
Rolkarren
Naast de uitstalling in de winkel staan ook de tafels en apparatuur in de snij- en warme keuken op wielen, wat ook weer veel voordelen biedt bij het schoonmaken van die ruimtes. "Alles kan aan de kant waardoor je overal makkelijk bij kunt", vertelt Ard. Rolkarren verzorgen het transport van producten van de ene naar de andere ruimte. De tegels in het pand zijn daarom van rubber. Ard: "Dat dempt het geluid. Rubber voorkomt ook dat kou optrekt vanaf de vloer die vaak nat is."
Nog een handige innovatie die Het Fruithuis invoerde: het digitale prijzensysteem. Prijzen in de verse handel wijzigen veelvuldig en het handmatig veranderen betekende altijd veel werk, vertelde mede-eigenaar Rogier Coppens al eens aan AGF. Prijzen worden nu via de computer actueel gehouden. Het prijzensysteem is ook gelinkt aan andere systemen zoals het kassasysteem en de software van IT-reflex, zodat alles op elkaar is afgestemd.
Rogier Coppens, een van de eigenaren. Voor hem zijn de kaartjes van het digitale prijzensysteem zichtbaar.
Locatie
Hoe goed de 'achterkant' van de winkel ook georganiseerd is, het gaat erom dat er veel klanten (kunnen) komen. Ook daarover is nagedacht. Het Fruithuis ligt in Minderhout, aan de doorgaande weg richting Hoogstraten, een stad waar veel mensen uit de regio naar toe trekken. De locatie is makkelijk bereikbaar. Aan de gevel steekt het digitale uithangbord met wisselende promoties uit om klanten te lokken. De parkeerplaats is van Het Fruithuis is ruim, auto's kunnen er gemakkelijk parkeren.
Vaak ligt de focus op het assortiment en de kwaliteit van een groentespeciaalzaak. Maar andere aspecten, van locatie tot fysieke belasting, dragen ook aan bij aan het succes van een onderneming. "Maar je moet natuurlijk wel telkens blijven investeren en hard werken", besluit Ard.
Voor meer informatie:
Het Fruithuis
Desmedtstraat 74-76
2320 Minderhout
Tel: (0032) (0) 33140 241
Fax: (0032) (0) 34259 837
info@hetfruithuis.be
www.hetfruithuis.be